Review: Diabulus in Musica – Dirge for the Archons

690_dim_rgb1Tekst: Gerianne Meijer

Het Spaanse Diabulus in Musica komt op 18 november met hun vierde album op de proppen. Ik ben meteen geïntrigeerd door de titel, die zoiets betekent als treurzang voor de archonten (de betekenis hiervan laat ik even in het midden, want dat hangt denk ik af van je eigen interpretatie). Tevens ben ik altijd wel gecharmeerd geweest van deze band, dus ging ik graag de uitdaging van het reviewen aan!

Het album opent, niet verrassend, met een intro genaamd ‘Battle of Atlantis’. Het staat bol van de koren en heeft een spannende sfeer. Opvolger ‘Earthly Illusions’ heeft strakke gitaarriffs en een pittig tempo. Zangeres Zuberoa Aznárez houdt het allemaal prima bij en laat haar volle stem mooi mengen met het geheel. Dit geheel doet me wel erg denken aan het geluid van Epica en zou voor fans van die band dan ook niet slecht in de oren klinken. Een prima nummer, maar mist wat mij betreft wat eigenheid.

‘Marble Embrace’ doet het wat dat betreft beter. Met electro samples, grunts en interessante koorpartijen is dit nummer pakkender dan de eerdere. Het duurt mij dan ook wat kort. Bij ‘Invisible’ wordt het pas echt interessant. Met filmische strijkers, opzwepende gitaren en drums en prachtige zang zorgt dit nummer ervoor dat ik met gespitste oren luister. De track bevat veel elementen van een ballad, maar is op sommige punten ook zwaar te noemen, zodat er een mooi contrast ontstaat.

‘Crimson Gale’ is hierna weer erg spannend en uptempo. Zuberoa laat hier goed haar veelzijdigheid zien, met hoge en lage noten. Wel mis ik misschien nog wat kracht in haar stem, maar de grunts van Gorka Elso maken dat weer goed. Ook ‘Ring Around Dark Fairies’ Carousel’ is lekker apart. Zuberoa experimenteert hier wat met haar zang en de melodie is bij vlagen typerend kermisachtig. Een fijn nummer.

‘A Speck in the Universe’ is de echte ballad van de plaat en is prachtig fragiel dankzij de zang van Zuberoa en mooie strijkers. Ook ‘Hiding from You’ heeft een zekere breekbaarheid door het gebruik van (akoestische) gitaar en duale mannelijke en vrouwelijke zang. Dat gezegd zit de beuk er ook zeker in, in dit nummer, waardoor het een dynamisch geheel is geworden.

‘The Voice of Your Dreams’ doet me een beetje denken aan het oude werk van Lacuna Coil, melancholisch en dromerig. De toevoeging van het koor, de raggende gitaren en het pakkende refrein maken het nummer echter weer echt Diabulus in Musica, een afwisselende track! ‘The Hawk’s’ Lament’ heeft een prachtige fluit en blijkt de intro te zijn voor ‘Bane’. Die gelukkig nog meer van die fluit bevat. Dit nummer is door de folk invloeden een van mijn favorieten. Vrij anders dan de rest van het album, maar daardoor juist opvallend. ‘The River of Loss’ heeft een fijne melodie, maar is weer een stuk bombastischer met een koor en rollende drums. Afsluiter ‘Zauria’ is weer verrassend door gebruik van de Baskische taal en filmische elementen. Het is een sfeervolle afsluiter van een fijne plaat.

Al met al is ‘Dirge for the Archons’ een afwisselende plaat geworden. Alle nummers hebben een zekere kwaliteit, al zijn ze niet allen even pakkend. Het geheel is echter goed te beluisteren en voor fans van symfonische female fronted metal om van te smullen. Complimenten voor Diabulus in Musica: geen treurzang naar aanleiding van deze plaat!

Review: Metallica - Hardwired.... to Self-Destruct

Persbericht: Voormalig Heideroosjes-frontman Marco Roelofs begint nieuw muzikaal hoofdstuk met albumrelease in Grenswerk