Festivals

Festival review: La Truite Magique 12/13/14-08-2016

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik “MCSharQ”

*Klik hier voor alle foto’s*

13909050_1477749972250416_53836720099146919_o

Op vrijdag 12 augustus start het Ardense festival La Truite Magique. Dit festival wordt geadverteerd als een magisch en intiem feestje in een prachtige locatie en zodoende leek het wel de moeite waard om naar België te gaan. Het blijkt dat het festival terrein tussen stadjes in ligt, zodat je echt het gevoel hebt dat je in the middle of nowhere beland bent. De bosachtige locatie is prachtig versierd met lampjes, geverfde takken, vrolijke vlaggetjes en allerlei andere sfeervolle attributen. Het voelt inderdaad meteen magisch, bijna als een sprookjeswereld: mensen zitten op picknickbankjes in de rivier, blazen bellen met grote netten of loungen op zitzakken. En dan is er natuurlijk nog de muziek. Het festival omarmt meerdere genres en het publiek kan dan ook van alles verwachten.

13920263_1477749418917138_262470021853753364_oDe opener van het festival is Hein Cooper, hij sluit goed bij de relaxte sfeer aan. Met zijn zachte, zuivere stem en rustige nummers zet hij de toon voor volgende artiesten die op the forest stage mogen spelen. Dit podium is an zich al een aparte ervaring. In het beboste gedeelte, gedeeltelijk gemaakt van takken en met boomstammen als zitplaatsen, is dit gelijk al een van mijn favoriete plekjes op het terrein.

The magical stage is gek genoeg een stuk minder magisch. De tent is qua sfeer veel minder intiem en ondanks dat hij wel leuk is aangekleed, is de locatie verder weinig opvallend. Hij dient voornamelijk als een plek waar veel mensen tegelijk kunnen genieten van de muziek. Er staan dan ook veelal bands die vrolijke deuntjes leveren die mensen kunnen laten dansen.

Opener op dit podium You Raskal You zet hier de toon voor, met muziek die zeer goed geschikt zou zijn voor verschillende bierreclames. Dez Mona is hierna wat steviger, maar kan ondanks dat mijn aandacht niet vasthouden. Zelfs de opvallende zanger Gregory Frateur helpt hier niet bij. Protection Patrol Pinkerton zorgt weer voor wat meer vrolijkheid en aan de drukte in de tent te zien konden veel mensen dat wel waarderen.

Gezellig toppunt van de avond zijn echter Pierce Brothers. De broers uit Australië maken ontzettende upbeat, pakkende muziek, met een etnisch tintje. Een van de broers probeert erg lief al zijn praatjes in het Frans te doen, terwijl het gros van de aanwezigen Engels zeker wel verstaat. Het is tekenend voor de band, die duidelijk alles in het teken zet van het genot van het publiek.
Er wordt dan ook veel gedanst en gesprongen en het bier zal rijkelijk gevloeid hebben die avond. Een goede keuze voor een afsluiter, ook al lijken de nummers na een tijdje op elkaar.

13913790_1477749915583755_8002792153323358953_o

Voor originaliteit kan de toeschouwer beter naar the forest stage gaan. Trevor Sensor bijvoorbeeld heeft een stem zoals ik nog nooit gehoord heb. Erg rauw en raspend, en oud klinkend voor de twintiger. Zijn ruwe nummers vallen in de smaak bij het publiek, maar zijn optreden is zeker ‘quirky’ te noemen.

Een van mijn favorieten van de dag is het Nederlandse Pocket Knife Army. Dit duo maakt Electro Pop Noir, wat verklaart waarom toetsenist Erwin Tuijl meer knoppen voor zich heeft dan in een gemiddelde vliegtuig cockpit. Zangeres Desiree Coumans heeft een prachtige stem en de emotie van de nummers komt zo echt binnen. Het publiek vindt het prachtig en ze mogen dan ook nog een extra nummer spelen. Daarna komt er toch echt een eind aan de experimentele, doch intrigerende muziek van deze Utrechtenaren.

Het tevens Nederlandse Storksky is ook een duo. De drummer Roy Moonen en zanger/gitarist Michiel Claessen spelen 13938079_1478891162136297_4919430788995480063_oalsof hun leven ervan af hangt op het kleine Forest Stage en de energieke en uptempo muziek zorgt voor veel dansende mensen en een genietend publiek.

Al met al was de vrijdag een zeer afwisselende en interessante dag. Op de zonnige zaterdag mag I Have a Tribe openen op the forest stage.
Grappig genoeg opent het tweetal met een slaapliedje. De mellow muziek is prima opstartmateriaal en met enkel gitaar, zang en keys is er weinig poespas.

De vrolijke note op the magical stage van vrijdag wordt vandaag doorgezet door Jick Munro and the Amazing Laserbeams. Met een scala aan instrumenten en uptempo nummers zetten ze een gezellig country sfeertje neer, die ondanks de hitte in de tent toch mensen laat dansen. Barefoot and the Shoes spelen daarna pakkende indie-rock en zetten een eerlijk optreden neer. What you see is what you get met dit viertal. Ook Darlyn speelt sfeervolle nummers zonder weinig poespas. Met een zangeres die goed bij stem is, vermaken ze een gemoedelijk publiek prima. Niet verwonderlijk dat ze op de zondag nogmaals mogen spelen voor langzaam wakker wordende toeschouwers tijdens het ochtendconcert.

13995393_1478893872136026_7569055052978490629_o

Met de indie rock van Aidan Knight belandt het publiek weer in wat rustiger vaarwater. Op de nummers kan je rustig meedeinen en ze passen dus perfect bij de laid back sfeer van the forest stage. Ook de wat ongemakkelijke praatjes van de frontman dragen hieraan bij. De Canadezen zijn duidelijk dankbaar dat ze hier mogen zijn. Na dit rustige sfeertje komt de muziek van The graveltones hard binnen. De stevige rock m roll is energiek en vermakelijk en geeft de etende mensen iets leuks om naar te luisteren. Ook de rock van Tamarin Desert is leuk om naar te luisteren. De nummers zijn kort en daardoor goed behapbaar. Een prima tussendoortje, die op een gegeven moment wel wat eentonig wordt helaas.

Hierna is Indian Askin een stuk pittiger en veelzijdiger en de band trekt daardoor aardig wat publiek naar the magical stage toe. Omdat ze zo in de smaak vallen spelen ze langer door dan aangegeven, een geslaagd festival voor deze band.

13995375_1478905602134853_2669757575799407236_oLittle Kim and the Alley Apple 3 is de vreemde eend op dit festival. Met upbeat retro-swing en Americana zijn ze qua stijl anders dan de andere bands, maar vallen daarom niet minder in de smaak bij de toeschouwers. Er wordt dan ook vrolijk gedanst en gejoeld. Op the magical stage speelt Donnerwetter ouderwets degelijke rock. Met een goede zanger, die wel af en toe gevaarlijk over het podium leunt. Dit draagt echter bij aan de leuke show die de band weggeeft, ze hebben duidelijk ervaring en dit kan het publiek zeker waarderen.

Als afsluiter van de avond op the forest stage speelt Jacle Bow. De aanstekelijke rock & roll van de vier heren is vrolijk en zit goed in elkaar. De nummers zijn meezingbaar, maar blijven interessant. Een perfecte afsluiter van dit podium en een geweldige opwarmer voor afsluiter van de dag: Town of Saints. Deze dame en heren uit Nederland en Finland brengen een boeiende show van begin tot eind. Ze krijgen, voor een nieuwe video clip, de hele tent aan het dansen en de energieke show stoomt zo door. Met nagenoeg geen rustpunten zetten ze een strakke show meer die spat van het enthousiasme. Voor degenen die deze avond of zondagochtend naar huis gaan een show om te onthouden.

13920198_1478905968801483_4972074797873036213_o

De band bewijst echter zijn veelzijdigheid door op de zondagmiddag nogmaals te spelen op het kleine podium. Met een relaxte country set en in intieme sfeer laten ze goed hun kwaliteiten zien. Wederom krijgen ze bijna iedereen aan het dansen en met veel grapjes van zanger Harmen Ridderbos is de sfeer compleet. Een waar gemis voor degenen die al weg waren.

Sleepers Reign mag het festival afsluiten, maar vanwege onze terugreis moeten we deze Belgische band helaas missen. Ongetwijfeld zullen de overgebleven aanwezigen hier wel van genoten hebben. Ik kijk in elk geval terug op een zeer gezellig en inspirerend festival!

Met heel veel dank aan Lonneke van der Loos van Piece of the Puzzle!

Website La Truite Magique

*Klik hier voor alle foto’s*