Live Review: Breda Barst 19-09-2015

*KIJK HIER VOOR DE FOTO’S*

The Cool Quest Breda Barst 19-09-2015

The Cool Quest Breda Barst 19-09-2015

Een grauwe grijze dag in Brabant, nazomer noemen ze dat. Tijd voor het jaarlijkse Breda Barst. Een festival met diverse podia en nog meer diversiteit in de line up, tijd voor dag 1.

Project Bongo Breda Barst 19-09-2015

Project Bongo Breda Barst 19-09-2015

Voor mij is de opener Ares, hij opent het Vijver podium. Het hiphop talent begint stroef aan zijn set, niet zo vreemd als het publiek fiks ouder is dan zijn doelgroep. In zijn veertig minuten durende set laat hij een aantal mensen dansen maar verder komt de muziek helaas niet aan. Het gebrek aan echte drive in zijn teksten laat het nogal mat overkomen. Op het hoofdpodium volgt de metalband Tank86. Deze instrumentale band speelt vandaag voor de vijfde keer op het festival en heeft in die jaren een flink aantal zieltjes voor zich weten te winnen want het is aardig druk voor het podium. Helaas klinkt het erg cliché kwa sound maar voor de fans blijkbaar geen probleem, die headbangen lekker mee.

Helaas laat de zon het vandaag regelmatig afweten en schijnen de bands tot op heden nog niet maar dan begint Project Bongo. Vrolijke opgewekte klanken komen vanaf het podium naar de toegestroomde mensenmassa. De band is onbekend nog maar daar zal in het najaar verandering in komen want deze fijne zonnestralen gaan we nodig hebben. Minder zonnig maar zeer muzikaal zijn de heren van Pauw. Ze maken een topjaar mee en mogen overal spelen. Hun psycedelic sound slaat aan en zelfs de mensenmassa weet het te waarderen.Echte hits hebben de heren niet maar dat mag de pret niet drukken.

For i am King Breda Barst 19-09-2015

For i am King Breda Barst 19-09-2015

Tijd voor een headliner op de vroege avond, The Cool Quest uit Zwolle. Een zeer gelieve band door ondergetekende, welke altijd de dosis sfeer en hiphop maakt op een dag die je nodig hebt. De energie bouwt langzaam op maar tegen het einde doet het opgewarmde publiek lekker mee. Mooi laatste festival voor deze band dit seizoen. Talent ontstegen voor 2016. Tussendoor glip ik even binnen bij The Royal in de Spaanse Kraag. Het te kleine metaltentje is in een paar seconde na de start al omgetoverd tot een grote moshpit. Wat een energie raakt daar altijd los. Vorig jaar al met The Charm The Fury, zo dadelijk als bonus ook nog eens For i am King.

Causes, enkel bekend van Teach me how to dance, staat op het hoofdpodium met een flink aantal kids op de eerste paar rijen. Geen idee waarom ze zo groot lijken te worden want het ziet er erg gemaakt uit en de band kleurt enkel binnen de lijntjes. Dit in tegenstelling tot de last minute toevoeging Fake Billy and the False Prophets. De kunstige verzameling valt in maar maken er een feestje van ondanks dat de mensen iets anders hadden verwacht.

Rondé Breda Barst 19-09-2015

Rondé Breda Barst 19-09-2015

Dan is het tijd voor een knaller, For I am King. De Spaanse Kraag is bomvol voor aanvang en de band, zoals altijd, is vol (monster) energie. Vol vermogen beginnen ze en al snel vraagt Alma om een circle pit. De fans beantwoorden dat zodra de kinderen aan de kant zijn met hun inzet. Een dampende massa ontstaat en het bleef nog lang onrustig.  Swingend naar Sven Hammond op het hoofdpodium. Nog z’n band die dit jaar naar grote hoogte steeg. De blues, Hammond en flinke dosis rock vliegen om je oren en voor ieder wat wils is hier zeker van toepassing.

De Staat Breda Barst 19-09-2015

De Staat Breda Barst 19-09-2015

De avond loopt ten einde maar als afsluiter op het Vijverpodium staat Rondé. De headliner van de avond op het Amstelpodium is De Staat. Een uiterste als je de speeljaren vergelijkt. Rondé, de jonkies, krijgen veel volk op de been en weten het publiek te vermaken met hun hits. Scheelt ook wel dat ze aardig bekend zijn in Breda maar fun hebben ze zeker. De Staat, de volwassenen, weten altijd vernieuwend uit de hoek te komen. Hun zette de toon voor het genre en ook vandaag bewijzen ze de baas te zijn. Met de openingsvraag of iedereen aanwezig is wordt de toon gezet en is het vanaf de eerste seconde een groot feest, laat dat maar aan de Nijmegenaren over.

SharQ Bite: Mistral - Tales of Trephine and Theosophy

Live Review: Breda Barst 20-09-2015