Festivals

Live Review: Dauwpop 2015

Tekst door: Antoinette
Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Typhoon Dauwpop Hellendoorn 14-05-2015

Typhoon Dauwpop Hellendoorn 14-05-2015

Dauwpop, zoals de naam het al zegt, begint voor mijn gevoel altijd erg vroeg. Eigenlijk begint het pas om 12.30 maar het voelt heel vroeg. Gelukkig houden ze daar met het programma een beetje rekening mee en begon het rustig.

Douwe Bob Dauwpop Hellendoorn 14-05-2015

Met de laatste tonen van Sue the Night, omdat de trein niet op tijd maar op rails rijdt en we dus iets te laat waren, begon onze dag met een walvis in de kast. Wat ik een geweldig nummer vindt maar hij kwam nu minder krachtig over dan dat het op het album. Jammer, misschien hebben ze nu al het nummer te vaak gespeeld. Door naar een voor mij nog onbekende Australische C.W. Stoneking die blues met hillbilly muziek combineerde en veel cowbells, door de achtergrond zangeressen. Als je hem nog wilt zien, hij staat zondag in Paradiso in de grote zaal! Om kwart voor 2, ik begon een beetje wakker te worden, begon Dotan, en ik viel weer in slaap. Dotan doet het momenteel erg goed op de festivals maar het is voornamelijk allemaal hetzelfde en na de intro heb je het eigenlijk alweer gehoord. Door naar de kleinere bandjes in de Jack’s King King, Talisco. De naam klonk bekend, ze hebben een hitje met ‘Your Wish’ op 3fm. De fransozen zingen in het Engels en dus was het soms Engels met een frans randje, wat stiekem best wel leuk klinkt live.

John Coffey Dauwpop Hellendoorn 14-05-2015

Doordat Kensington uitgevallen was, kwam er een verschuiving op de Jupiler Mainstage. Wat uiteindelijk helemaal niet zo erg was. Typhoon werd als een na laatste act voor Anouk geplaatst en op de plek waar Typhoon had moeten spelen speelde Douwe Bob. Douwe Bob is een van die artiesten waarvan ik eerst niet zo goed wist wat ik ermee moest, maar hij maakt wel erg lekkere muziek. Zo lekker dat je helemaal vergeet dat hij al een uur bezig is. Waardoor ik niet op tijd was voor John Coffey, Sharik gelukkig wel. De band gaat altijd hard, zo hard dat vorig jaar de KingKing nog te klein was voor deze inmiddels grote band en nu ook de barn uit zijn voegen barst wanneer de band begint. Al snel maakt de frontman bekend dat de tent er na de show niet meer hoeft te staan en dat iedereen moet doen wat hij of zij wilt. Met als resultaat dat iedereen helemaal los gaat, van vliegen door het publiek tot het hangen in de reling van de stage. Ook de band doet lekker mee met een verkleedpartij door de gitarist en het te energieke verplaatsen van de locatie van de zanger van stage naar balkon. Van John Coffey naar de Afterpartees die we jammer genoeg moesten missen op Paaspop.

Wauw wat een show! De Afterpartees mogen zich met recht de Afterpartees noemen! De zanger sprong van hot naar her en dit maakte de muziek zeker niet minder. Op een gegeven moment sprong hij het publiek in en ging hij een spelletje stoelendans doen. En hij was de stoel. Heel toevallig hebben twee lekkere vrouwen gewonnen. Maar wat een feest is dit! Dit soort acts wil je op je festival! De plaat Glitter Lizard is inmiddels uit waardoor ook veel fans luidkeels konden meezingen wat de sfeer ten goede kwam.

Gelukkig waren de Afterpartees niet de afterparty van het festival waardoor het feestje nog even door kon gaan met Typhoon! Want daar weet ook iedereen van dat hij er een feestje met een grote glimlach van maakt. Het album Lobi da Basi valt bij iedere festivalganger goed. Dit optreden kreeg nog een speciaal tintje door een gastoptreden van niemand minder dan Fakkelbrigadier Sticks. De mede oprichter van Opgezwolle trad namelijk zelf ook op op dit festival en gekleed in een FC Zwolle shirt wist hij met een aantal klassiekers het publiek in extase te brengen.  Na dit feestje nog even door naar de Paceshifters die al lekker aan het rocken waren en daarna richting huis. Omdat Anouk geen foto’s wil, willen wij geen Anouk en konden we op tijd weer gaan. We zijn het festival dankbaar dat we aanwezig mochten zijn, hopelijk tot volgend jaar!

Afterpartees Dauwpop Hellendoorn 14-05-2015

De Band van Van der Lende Live at Mama's Pride Backstage

SharQ Bite: Kamchatka - Long Road Made of Gold