Live Review: Elvellon EP Release Party – Bollwerk 107

DSC8933

Na een hele dag terug reizen uit Parijs kon ik via een korte Joylent stop thuis meteen door naar het plaatsje Moers in Duitsland zo’n 45 minuten rijden van Reuver. Deze avond wilde ik niet missen want Elvellon presenteert in Bollwerk 107 hun EP. Met twee voor programma’s is het een bom volle metal avond en zo tussen de Epica shows door past dat prima.

DSC8882De opener is het Duitse Ashby, deze melodische metal band heeft zoals alle acts vanavond een vrouw aan het front staan. Ze krijgen maar liefst veertig minuten speeltijd wat ik zelf wel erg lang vind voor een eerste support. De gitarist heeft zijn gitaar zowat onder zijn kin hangen maar produceert fijne solo’s, als tegenwicht soleert ook de bassist op zijn tijd. De toetsenist staat weggedrukt, vaak in het donker, maar de sound uit zijn keys zijn goed hoorbaar. De frontvrouw Sabina doet haar best maar met weinig emotie en overgave is de band nogal eentonig. Wat meer pit bij haar zou al een hoop geholpen hebben.

Met een korte ombouw periode van maar twintig minuten gaat de show verder. Ditmaal met de powerband Aeverium, deze band opende ook voor MaYaN in Reuver DSC8960en zijn dus geen onbekende voor me. Binnenkort komt hun plaat uit en speelt My Propane in het voorprogramma van ze.
Het publiek dat inmiddels toch wat meer naar voren is gekomen doet vanaf de eerste track lekker mee met de band. Frontman Marcel en Frontvrouwe Aeva zorgen samen dat het podium goed van setting blijft veranderen. Haar stem is vooral in de hoogte zeer krachtig waar Marcel vooral in energie zijn power vindt.
Een echte pit ontstaat niet ondanks het verzoek van de zanger maar wel springt een groot deel van het publiek vrolijk mee.

Tijd voor de headliner, er valt natuurlijk wat te vieren want Spellbound EP komt vanavond officieel uit. De EP klinkt ijzersterk en dat mag de band nu live waar gaan maken. Het publiek kruipt op elkaar en een solide pack fans staat voor het podium. Niet alleen familie en vrienden zo te merken. De band staat nog maar aan het begin van een mooie carrière als ze de slag kunnen slaan waartoe ze zeker in staat zijn. Zodra de band aftrapt merk je dat er chemie is tussen de muzikanten en de zaal, ze vullen elkaar goed aan en staan elkaar niet in de weg. Alles loopt zoals het moet lopen. De sound is fijn, het licht staat goed afgesteld en de energie is op het juiste niveau. De nummers die de band speelt zijn natuurlijk een mix van de EP tracks en nog wat ander eigen werk. Merkbaar is wel dat nog niet iedereen uit volle borst kan meezingen maar dat komt in de komende shows vast wel goed. Bollwerk 107 was een goede locatie die de band heeft uitgekozen, ondanks dat het niet vol stond was de opkomst prima te noemen. Hopelijk gaat de band deze zomer veel op pad en kom ik ze snel weer tegen want het is zeker eentje die je eens zou moeten zien!

Elvellon

Review: Mister and Mississippi - We Only Part To Meet Again

Review: Brainpower - Determination