Live Review: Epic Metal Fest – Klokgebouw Eindhoven 22-11-2015

Tekst & Foto’s door; Sharik “MCSharQ”
Ondersteuning door: Gerianne Meijer

Epica Epic Metal Fest Klokgebouw Eindhoven 22-11-2015

Voor de foto’s klik hier

November, het is een mooie droge dag in Brabant. Tijd voor een groot Epic feestje met Epica in het Klokgebouw. Voorheen het decor voor de Retrospect show maar vandaag staat er de eerste editie van het Epic Metal Fest op het programma. Bij gebrek aan dit soort festivals in het najaar wist de band en management er slim op in te spelen om een ijzersterke line up neer te zetten waar de fans van alle windstreken wel naar toe moesten komen en zo geschieden. De diversiteit van fans was direct merkbaar aan de deur want ditmaal stonden er niet alleen Epica fans te wachten maar was er wel voor iedere band een groep bezoekers die niet konden wachten om het gebouw te betreden en hun favoriete band te zien optreden.

Epic Metal Fest Klokgebouw Eindhoven 22-11-2015

Opener van de dag was Scar Symmetry, de heren waren de afgelopen periode al met de gastheer op pad geweest om tijdens de Ultimate Eniga Europa op zijn kop te zetten en hadden hier dus wel het voordeel mee dat veel bezoekers de band al kende. Toch blijft het een samenstelling waar voor mij een hoop in mag veranderen want ondanks we binnen waren werd ik er niet warm van. De 45 minuten setlist kabbelede saaitjes voorbij en mede door het uitblijven van echte interactie met het publiek.

Het festival heeft twee podia in twee verschillende ruimtes, hierdoor trok een groot deel van de bezoekers na deze show naar de andere kant van het gebouw om Dagoba te kunnen zien. Deze zeer luide band stond ook al eens in het voorprogramma van Epica en wisten toen al heel veel fans aan zich te binden. Het is zeker een stuk harder maar door de fijne afwisseling aan sound werd het publiek aan deze kant snel opgewarmd.

Terug naar de Storm stage waar Periphery aantrad, het was een heel simpel concept. Je kent de band en je gaat totaal uit je dak of je staat
rustig te wachten op de volgende band. De energieke zanger zorgde voor een fijne interactie en met een hoop gespring wist hij er toch een leuk feestje van te maken. Ook op het podium kon je zien dat er een positieve energie leefde, de gitaristen onderling hadden namelijk de grootste lol met een soort van Mortal Kombat move zoals Raiden deed. Ach, al met al heerlijke nummers die de set goed vulde.

Tijd voor de eerste Nederlandse band van de dag, Delain. De band wist de afgelopen periode met onder andere The Gentle Storm en Nightwish de wereld over te gaan. Het publiek voor de Universe stage is er helemaal klaar voor, zeker de fans die enkele uren voor aanvang al stonden te popelen om deze band in actie te zien. De fijne meezing nummers gaan er dan ook eenvoudig en frontvrouwe Charlotte speelt daar lekker op in. De hits komen natuurlijk voorbij en met gitariste Merel is het onstage ook zeker een stuk vrolijker geworden, zo vinden de twee dames elkaar altijd wel voor een humoristische interactie met elkaar. Tijd voor nieuw werk, een nieuwe wind op weg naar 2016.

Fear Factory zegt natuurlijk iedereen wel wat, de kenners, de onwetende, de trouwe fans en mijzelf. Maar hoe het onstage zou zijn was een raadsel, van verschillende kanten waren er verschillende verhalen over hoe goed (of niet goed) de zanger bij stem zou zijn maar de band staat en stond als een huis. Ze kwamen niet te overwinnen maar om even te laten zien dat FF er nog altijd is en met een integrale versie van Demanufacture sloeg de vlam al snel over. De zanger vond wel dat ondergetekende iets meer moest gaan lachen maar genieten kun je ook doen door te luisteren, al scheen dat concept hem in al die jaren nog niet bekend te zijn geworden.

De volgende band staat alweer klaar, want ja zo snel volgt het elkaar op, geen onderbrekingen gewoon een dag vol metal. Moonspell, de donkerste band uit de line up heeft natuurlijk heel veel trouwe fans en is een inspiratiebron voor vele bands. Wat het precies is weet ik nog altijd niet, want deze band straalt echt heel weinig uit. Dus neem ik aan dat het de muziek moet zijn geweest. Zoals eerder genoemd is het de donkerste band van vandaag maar dit kwam ook tot uiting in hun belichting, iets waar ik als fotograaf zeer weinig mee kan. De band heeft een nieuwe plaat te promoten en met een gast optreden door Anneke van Giersbergen is het een zeer speciale show. Smullen voor de fans.

Folktijd met Eluveitie, ook deze band ging samen met Epica Europa door waardoor ik ze al een aantal maal mocht zien. Ten opzichte van de eerste show in Oberhausen herkende ik nu tenminste meer nummers van ze waardoor het telkens een stukje leuker word om deze band te mogen zien. Het is erg druk on and offstage want deze band heeft heel veel trouwe fans. Deze weten samen een epic feest te bouwen inclusief crowdsurfers, wall of death en circlepits. De muziek staat als een huis en de wisselwerking tussen de bandleden zorgt ervoor dat je wel moet genieten van deze schoonheid. De band bedankt de fans zoals ieder concert voor het komen en geeft zoveel energie terug dat ze nog meer energie terugkrijgen ook al is het een instrumentaal nummer waar geen vleugje metal weerklinkt.

Sepultura vs Epica, mijn keuze snel gemaakt waardoor ik eerstgenoemde helaas niet heb gezien. Zonde wellicht want ook zij zijn een belangrijke factor in de metal. Dan is het tijd voor de headliner, de naamdrager en de grondlegger van het festival. Epica, zo trots als een pauw op hun eerste editie. Met een overweldigende ruim twee uur durende show lieten ze het geen moment onopgemerkt dat ze zielsgelukkig zijn met het zeer goed verlopen van de eerste editie. De hits ontbraken niet maar nog belangrijker de mooiste nummers kwamen voorbij en werden, dit ten opzichte van de afgelopen tour, niet overgeslagen. Zo kon je bijvoorbeeld genieten van Kingdom of Heaven en Design Your Universe in een setlist. De fans werden weggeblazen door de zeer goede sound en light setup waardoor het vuurwerk enkel nog de kers op de taart was. Een bedankje naar de volledige productie mocht natuurlijk niet ontbreken en de aankondiging voor een tweede editie kon dus ook niet uitblijven. Dit jaar was een goede grondlegger met een prima opkomst, op naar volgend jaar met een nieuw album, een nieuwe stage setting en mooi namen op de poster.

Dank aan Epica, management, Klokgebouw Eindhoven, de fans en iedereen betrokken is bij dit festival, voor een prachtige dag! Tot volgend jaar!

Persbericht: 3e editie ScumBash op 20 februari 2016 met o.a. Turbonegro, Bloodshot Bill, Batmobile, DeWolff en The Skadillacs

Review: A Great Big World - VanVelzen - Fridolijn