Live Review: Epica & Xandria De Oosterpoort Groningen 11-4-2015

VOOR ALLE FOTO’S KLIK HIER!

Epica

Gisteren stond ons eigen Epica weer eens in een concertzaal voor hun enige clubshow van het jaar. Hiervoor moesten de meeste Xandriafans wel een eind(je) reizen want de Oosterpoort in Groningen ligt voor de meeste niet om de hoek. Voor sommige wel de kans om deze live band eens te zien want in het hoge noorden traden ze nog niet heel vaak op. De fans werden getrakteerd want ook upcoming band Xandria kwam mee.

Door een tijdfoutje was ik al om 11.00 aanwezig terwijl de zaal pas om 19.00 de deuren zou openen echter was de venue zo vriendelijk de bezoekers binnen te laten wachten. Een handjevol fans waren er voortijdig en de lobby van de Oosterpoort is dan een zeer fijne ontmoetingsplek met banken, stoelen en een aangename tempratuur. Bij opening van de deuren was er inmiddels een rij ontstaan maar door de snelle scancontrole kon ik al snel de eerste rij bereiken,een must voor goede foto’s natuurlijk.

Xandria trapte de avond om acht uur af met een veertig minuten durende show. Hun nieuwste album Sacrificium werd een aantal malen aangehaald maar vooral het oudere werk, toen nog met Manuela, sloeg aan bij de bezoekers. Dit waarschijnlijk door de herkenbaarheid want met nieuwe frontvrouwe Dianne moet de band toch weer opnieuw de zieltjes gaan veroveren.

Epica

EpicaIets na negen was het tijd voor de hoofdact Epica. Hiervoor hebben vele uren aan openbaar vervoer  of een lange zit in de auto moeten doorstaan. Helaas geen backdrop dit keer maar wel vuur, heel veel vuur. Meteen vanaf de opening werd er een vlammenzee gebruikt waardoor ook de fotografen niet direct in de fotopit mochten, een groot voordeel voor fotofans zoals mijzelf want wij kunnen vanaf de eerste rij wel meteen aan de slag.

De eerste drie nummers vormen de opening van het meest recente werk The Quantum Enigma waarmee de band de wereld aan het veroveren is. Vorige week stonden ze nog in zuid Afrika! Sensorium en Fools of Damnation volgde welke door de fans altijd uit volle borst worden meegezongen. Bij Unleashed en StormEpica the Sorrow werd het vuurwerk weer aangezet waardoor het publiek en band opgewarmd klaar waren voor een stomende avond. Een leuk uitgespeeld grapje zorgde ervoor dat de setlist verlengt werd met een track want met de vraag van Mark of “Reverence of The Last Crusade” gespeeld moest worden werd natuurlijk geantwoord door de fans met “alle twee!” En zo geschiede.

The Obsessive Devotion en Victims of Contingency knalde zoals altijd hard maar zijn een opmars naar meer want niets tipt aan de klassieker Cry for the Moon en fans favorite Desing Your Universe. Laatstgenoemde is een meesterwerk welke niet vaak op de setlist staat maar alleen bij een zaal met de juiste bas boxen gespeeld word. Het is dus altijd fijn als de “big booom” de zaal op zijn grondveste laat trillen, beetje cru Epicahier in Groningen maar ach.

Tijd voor de toegift, zonder praatje van Coen dit maal maar met zijn NuMotion keyboard. De meligheid straalde van het podium, zo trekt Mark aan Rob’s baard, krijgt Coen een tik op zijn kont van Simone, probeert Isaac de toetsen te bespelen en blijft Arien de onverwoestbare Beast. Single Unchain Utopia volgt maar met Consign to Oblivion is het einde in zicht. De track is al sinds jaar en dag de afsluiter en is het moment voor band en publiek om nog een keer vol vermogen los te gaan. Succes verzekerd.

Zo was een lange maar hele fijne en gezellige dag alweer ten einde, maar niet voordat ik nog heel veel vrienden mocht ontmoeten welke ik niet vaak zie. Altijd fijn om zo een avond te eindige. Een nachtje foto’s editen waarna slapen op het programma stond. Wil jij binnenkort Epica ook eens live zien? Dat kan want ze staan nog op Fortarock & Cityrock in Nederland! Of net over de grens tijdens Graspop of een van de andere festivals in Europa deze zomer.

Epica

Review: Liana - I'll Rip Your Heart Out

Review: The Gentle Storm – The Diary (The Storm)