Live Review: Hammerfall – Essigfabrik Koln 18/01/2015

Hammerfall

Serious-Black-Essigfabrik-Koln-18-01-2015-Sharik-Derksen-1Op een koude januari zondag avond stond er een avondje power metal ingepland in de oude fabriek. Gelukkig is de zaal strak uitverkocht waardoor het met de warmte binnen wel ok zit. Drie bands die allen iets te bewijzen hebben, Serious Black, Orden Ogan en Hammerfall vormen de lineup.

Serious Black opent de avond powervol en met veel positieve energie. De band lanceerde hun nieuwe album afgelopen vrijdag enOrden-Ogan-Essigfabrik-Koln-18-01-2015-Sharik-Derksen-3 brengt deze avond natuurlijk veel tracks van dit album ten gehore.
Het zestal zet een strakke basis show neer zonder extra’s en dat voldoet prima. Merkbaar blijft wel dat vele niet voor hen gekomen zijn maar met het aanbod dat als men iets van hun merchandise koopt ze het album gratis krijgen worden toch wat zieltjes toegevoegd aan hun fanbase.

Hierna klimt Orden Ogan het podium op in een vergelijkbare setting. Ook zij lanceerde vrijdag de nieuwe plaat welke “Ravenheart” als titel draagt.
Wat misschien wel erg duidelijk maakt hoe de rankschikking is dat beide voorprogramma’s op dezelfde backline spelen maar nog duidelijker is de backdrop die heel groot is nauwelijks zichtbaar is voor het publiek. Beetje zonde, gelukkig gaat het voor de bezoeker om de sound en show welke ook bij deze band wel goed zit. Dikke bastonen verlaten de speakers en dreunen door in de hoofden van de metalheads die uit volle borst meezingen en mee doen. HammerfallWaar de eerste act nog dertig minuten speeltijd kreeg is er voor deze band driekwartier plek op het podium. Vooral nieuwe nummers Hammerfallnatuurlijk maar de oude tracks slaan nog het beste aan.

Dan is het na dertig minuten ombouw, tijd voor de headliner Hammerfall. De band waar iedereen op stond te wachten. Natuurlijk is voor deze band de zaal stijf uitverkocht, ze lopen al behoorlijk wat jaren mee en hebben een hoop trouwe fans. (r)Evolution kwam vorig jaar uit en deze tour is daar natuurlijk volledig op gericht. De band bestaat al sinds 1993 en dit is hun negende studio album. De Zweden geven vanaf de eerste seconde vol gas. In de eerste drie nummers krijgen ze eenvoudig het publiek op hun hand en met veel samenzang tussen de frontman en het publiek is de sfeer optimaal. Het album dat ook buiten Zweden het erg goed heeft gedaan na de release is het dus ook naar verwachting dat de fans de mix tussen oud en nieuw eenvoudig aanpakken en met veel plezier deze metal avond hebben beleefd. Het laat maar weer eens zien dat power metal nog niet overleden is en dat de fans de “klassiekers” weten te waarderen.

Hammerfall Website
Foto’s Hammerfall
Orden Ogan Website