FestivalsLive Reviews

Live Review: JazzOut 2014 Parkstad Limburg Theater Heerlen 29-11-2014

Kovacs

In het diepe zuiden van Nederland komen eenmaal per jaar jazz liefhebbers bijeen om te genieten van een zeer divers jazz programma georganiseerd in en door het Parkstad Limburg Theater te Heerlen. Vorig jaar was een echt hoogtepunt Re:Freshed Orchestra en ook dit jaar mogen weer diverse muzikanten de drie podia betreden. Zie het als North Sea Jazz maar dan in het zuiden.

Mo Jones Big Band + OpenerOok dit jaar een bomvol programma beginnend met de winnaar van de EU-jazz Award. Dit drietal mag openen in de lounge en al het binnenkomend publiek wordt hiermee getrakteerd op een intieme set. Mo Jones Big Band mag de spits afbijten in de Limburgzaal. Een overvol podium als resultaat. Gelukkig is voor deze cd loze band wel genoeg ruimte om alle muzikanten te laten soleren. Voor de liefhebbers wordt ook aangekondigd dat afgelopen avond de nieuwe website online gaat met daaraan een crowdfunding project waarmee de big band hoopt genoeg geld op te halen om komen jaar een top cd te produceren._DSC7922

Voor de opener van de Rabozaal moet even gewacht worden want hier wordt pas om 20.30 afgetrapt door Michiel Borstlap Trio. Een matig gevulde zaal wanneer de drie het podium betreden. Dit zal mede kome door het stukje dat de bezoekers moeten lopen tussen de twee zalen. En zo blijkt want bij de eerste noten wordt nog druk naar een zit plek gezocht. Het publiek wordt verwent met een geweldige piano/bas /drum set. De mix van deze klanken sluit perfect op elkaar aan.

Identikit staat als tweede in de lounge. Voor de mensen die even wilde bijkomen van het Mo Jones optreden is dit de plek om te zijn. De saxofonist heeft zelfs een captain america shirt aan en gaapt openlijk op het podium. Zo mag ik het zien. Gewoon aftikken en gaan. Een fijne rustige set passeert. Op naar Kovacs in de Limburgzaal. De zangeres heeft deze zomer een vogelvlucht genomen naar sky high. Op alle grote festivals mocht ze al staan en met Sabine op bass kan er ook weinig mis gaan. Eerst soort van thuiskomen vind ze het. Een zeer volle zaal geniet zichtbaar en men wordt als een sinterklaascadeautje ingepakt door de schoonheid dat van het podium afstraalt. De zangeres is een hit, eentje die het nog heel ver gaat schoppen.

Roy Hargrove Quintet

Jett RebelCo Headliner en afsluiter van de Rabozaal is Roy Hargrove Quintet. De trompettist uit New York is een megaster en mede daardoor is het een geweldige co headliner voor vanavond. Al vroeg loopt de Rabozaal vol en is het publiek in spanning van wat gaat komen. Een surprise die uitgepakt gaat worden. Ze worden in een overweldigende set overspoeld met het beste jazz geluid van de avond. Een showmen is het wel, met een zonnebrilletje op en het gemak waarop hij zijn instrument bespeelt. Het lijkt hem af en toe niks te boeien waar hij is, zolang zijn band en zijn trompet maar bij hem zijn. Samen maken ze het een onvergetelijke avond voor de bezoekers.

Als afsluiter op in de Limburgzaal mag Rick van Wort zijn tweede show geven, althans hij is de drummer van Jett Rebel terwijl hij vorig jaar nog met Re:Freshed hier mocht staan. Jett is natuurlijk de afgelopen maanden in een bijzondere cyclus terecht gekomen. Met zijn lancering van zijn eerste echte album, daarvoor waren enkel twee EP’s uitgebracht, is het in een sneltreintempo gegaan. Alle shows uit de tour zijn strak uitverkocht en alleen voor het grote Heineken Music Halle event volgend jaar in februari kan nog iemand naar binnen. De ras entertainer komt het podium met een grote grijns op zijn gezicht en hij geniet van het uitzicht, een volle zaal die allemaal voor hem zijn gekomen. De keuze voor de muzikant valt misschien niet volledig binnen het jazz genre maar door zijn unieke stijl, zijn liefde voor de muziek en zijn passie voor het bespelen van het podium en het publiek staat hij zijn mannetje. Ondersteunt door zijn bandleden wordt in deze korte show, slechts 75 minuten waar zijn normale shows ruim 2.5h duren, zijn volledig nieuwe album gespeeld en een voorproefje gegeven van wat nog komen gaat.

Review: Latent -The Ash of Eden

Review: Cadaveria - Silence