Live Review: Jera on Air 24-06-2017

Alle foto’s van het festival kun je hier vinden!

Jera on Air Ysselsteyn 24-06-2017

Dag twee, even wat uitslapen en dan vol frisse moed beginnen aan deze nieuwe dag. Zo kom ik binnen net voordat Oceans ate Alaska moet beginnen op het tweede podium. Tijd om wakker te worden dus.

Dat het weer lekker beginnen is met deze Britten is wel duidelijk als ze de eerste tonen spelen. Ze spelen natuurlijk de standaard metalcore tunes met bijpassende sprongen maar blinken eigenlijk niet uit. Voordeel is wel dat het dus op zijn gemakje begint. Gelukkig volgt Moose Blood zo meteen waar ik toch echt meer van verwacht.

Jera on Air Ysselsteyn 24-06-2017

Dat de band de afgelopen maanden flink aan de slag is geweest is te horen. De stage performance is verre van goed en ze staan er nogal suffig bij, wellicht is het wat vroeg maar ach het is ze vergeven. De muziek sluit lekker aan in het dagschema. Door naar de secondstage waar No Turning Back hun opwachting maakt. Brabants trots met inmiddels twintig jaar op de teller staat hier hun feestje te vieren. En terecht want ze weten het publiek vanaf de eerste seconde te overtuigen. Iedereen doet mee en het werd een groot feest.

En verder met meer Nederlands trots, The Charm The Fury’s rising star gaat voorlopig nog wel even door. Dat ze geen mainstage spot hebben gekregen verbaast me wel maar met hun nieuwe plaat zal het niet lang meer duren dat ze steeds hoger op de playlist terecht zullen komen. Caroline en haar mannen komen net terug uit Amerika en zijn deze zomer op veel festivals te zien. Dat ze iedereen mee krijgen mag duidelijk zijn want het voelt als “thuis” meldt de frontvrouw. De nieuwe nummers worden ook snel opgepikt door het publiek en de sfeer is heerlijk.

Tijd voor The Devil Wears Prada op de mainstage. Niet dat zij de opvallendste band van de dag gaan zijn maar vullen de lineup lekker in. Hetzelfde geldt voor Every Time I Die. Om even de smaken wat door elkaar te gooien staat tot ieders verbazing Napalm Death op het hoofdpodium. De grindcoreband zijn natuurlijk cultuurhelden en horen dan ook hier te staan. Dat het er af en toe wat knullig uit ziet op een groot podium als deze, ach het zij zo.

Jera on Air Ysselsteyn 24-06-2017

The Dillinger Escape Plan weet in het genre behoorlijke naam neer te zetten, toch had ik ze nog nooit gezien. De band wisselt elkaar lekker af maar door de donkere belichting is dat zelfs af en toe niet te zien. Een wisselwerking met het publiek werkt wel lekker, want vele kunnen de tracks moeiteloos mee zingen. Deez Nuts stond vorig jaar ook op JOA en werden opnieuw uitgenodigd. En terecht!

De band van down under heeft met Binge & Purgatory een succesvolle opvolger weten uit te brengen na Word is Bond. Niet alleen de organisatie stond te genieten van deze band maar het gehele publiek wist dat dit een hoogtepuntje van de dag zou kunnen worden. Voor mij was het vorig jaar echt een van mijn hoogtepunten en ook dit jaar wisten ze die verwachting goed in te lossen. Nog drie bands op het programma maar wegens een uitputtingsslag beslis ik om het eerder voor gezien te houden. Nog een band en deze band had ook prima kunnen afsluiten want bijna de gehele tent staat vol! Of Mice & Men heeft een lineup aanpassing gehad maar desondanks kunnen ze nog altijd vele harten sneller laten kloppen. Een energieke show start net na tienen en met een mix tussen oud en nieuw weten ze de tent helemaal kapot te spelen.

Voor de liefhebbers van de echte classics speelt Madball als headliner op de second stage en voor de punk liefhebbers staat als echte uitsmijter Me First and the Gimme Gimmes op de Impericon Mainstage. Zeker dat het een waardige afsluiters zijn geweest van de alweer vijfentwintigste Jera on Air! Een zeer fijne diverse editie weer met goed weer en wat regen op de laatste dag maar de pret was enorm. Nog nooit waren zoveel mensen aanwezig op het festival en de verschillende podia hebben goed standgehouden voor al deze fans.

Dank aan de organisatie van Jera on Air dat ik ook dit jaar erbij mocht zijn. Tot volgend jaar!

Jera on Air Ysselsteyn 24-06-2017

Live Review: Jera on Air 23-06-2017