FestivalsLive Reviews

Live Review: Jera on Air Ysselsteyn 14-06-2014

Here we go again! Dag nummer twee, the day after! Maar dan met vele hoogtepunten!

For I Am King

Call It OffDe dag begint bewolkt met een fris briesje en een bandje genaamd For I Am King. De Nederlanders zijn lekker bezig en ondanks dat vele bezoekers nog hun roes uit liggen te slapen verzorgen ze een prima openingsact. Frontvrouwe Alma laat haar haar lekker dansen en de band zit vol energie. Zo mag ik ze graag zien!
Hun EP, Revengeance, werd zeer lovend ontvangen en hun live reputatie maken ze meer dan waar.Faintest Idea
Waar FIAK de Large stage mocht openen is het aan Call It Off de eer om de Impericon mainstage los te laten gaan.
De band uit Eindhoven lijkt bijna op een boyband. Met eenvoudige punkpop liedjes wordt het publiek ingepakt. Een softe opwarmer voor wat komen gaat op het Impericon podium.

Faintest Idea volgt op het tweede podium. Tijdens de soundcheck al wordt duidelijk dat dit een feest met blazers wordt. Een trombone en een saxofoon op het podium, dan wordt ’t altijd gezellig. De twee beginnen in het publiek en vanaf de eerste seconde is het dus ook een groot feest. Spijtig dat de tent maar karig gevuld is maar ach, dat mag de pret niet drukken.

Op naar het eerste hoogtepunt! The Charm The Fury! De trots uit eigen land die het wereldwijd op dit moment aan het maken is! Caroline en d’r mannen hebben een puik album afgeleverd die vele van ons inmiddels kennen. De show zit dan ook weer van voor tot achter goed in elkaar. Gelukkig werkt de bas dit keer ook goed mee en trilt het terrein regelmatig op zijn grondvesten!

The Charm The Fury

The Amity AfflictionSnel even Antillectual mee pikken op de large stage. Het drietal uit NijmegenEmmure overtuigen nauwelijks en veel bezoekers verblijven dan ook elders op het terrein. Up next: The Amity Affliction. De cd van de band is net uit en gooide hoge ogen ook bij ondergetekende. De band past dan ook uitstekend op dit festival en dit podium. Veel fans staan uit hun dak te gaan op de eersten rijen. Even bij Gnar Wolves kijken. De band speelt een leuke set maar het is merkbaar dat veel mensen aan het aftellen zijn tot de grote headliner van de dag.

Nog twee bands op het hoofdpodium voordat de band uit Boston op zal komen. Beginnend met Emmure uit New York en das te merken. Een totaal andere klank dan bijv vergelijkbare bandjes uit LA. De band members stuiteren over het podium maar van stabiliteit is weinig merkbaar. Weer terug naar het tweede podium waar The Filaments gaan spelen. Wederom met blazers dus das weer een mooie mix. Zo blijkt maar weer dat de punkskarockmetal levende is! Heerlijk feest maken deze heren ervan.

We Came As Romance

Op naar We Came As Romance op de mainstage. De band heeft veel vrouwelijke fans die nog niet eens een biertje mogen drinken. Het eerste gevoel wat dan ook overheerst is “het is gewoon een boyband”. Ze maken wel aardige tracks, weten het publiek prima te vermaken en zullen vast leuke zaaltjes kunnen vullen. Maar het grootste deel van het publiek in deze zaal komt toch echt voor Dropkick Murphys!
Onder het kopje “Duurt Lang” mag je deze wel scharen. Want wat is het toch een tijd geleden dat ik ze heb mogen zien!

Dropkick MurphysDe folkrock band is een van de weinige op mijn lijstje die ik nog altijd eens wilde fotograferen. In een 1.5uur durende set is de headliner van de dag natuurlijk erg vreemd geprogrammeerd om 18.00uur terwijl er nog wat leuke namen nakomen! Waarschijnlijk door timemanagement dat het zo uitkomt.
De band begint dan ook stipt optijd en krijgt het toegestroomde publiek meteen mee. De tent staat aardig gevuld maar het is niet uitverkocht. Wat zonde is want voor slechts 50euro kon je erbij zijn! In een mix van klassiekers en nieuwere nummers vermaken ze het publiek. Veel crowdsurfers wagen ook een poging dat soms tot irritatie lijdt.Born From Pain
Blijkbaar vond de band het prima want zonder toegift en met een 15 minuten kortere set stop de band voortijdig.

Tijd voor wat harders van eigen bodem. Een band die zijn strepen al verdiend heeft, Born From Pain.
De band uit Heerlen is nog steeds keihard en is niet kapot te krijgen. Ze draaien al jaren mee en kennen de kneepjes van het vak op hun duim.
Overtuigen doen ze altijd en spijtig genoeg zijn ze geen headliner.

Nog een bandje dan maar. Against Me!
Een beetje de vreemde eend in de bijt. Er staat nauwelijks publiek, zeker in tegenstelling tot de Dropkick Murphys van zonet en slechts een deel van het publiek doet mee. Gelukkig komen er zo twee grotere namen om de tent af te sluiten!
Nu eerst First Blood in de Large tent.
Met een vrolijk muziekje komt de band uit LA op. Ze bestaan al ruim 10 jaar en dat merk je. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en schrikken niet als even iets niet goed gaat, echte pro’s.

First Blood

Of Mice & MenNu naar een wat jongere band. Of Mice & Men. De band leverde een top plaat af eerder dit jaar en zijn nu lekker lang op promotietour. Openen voor Hatebreed en na DKM op het tijdschema staan moet ze goed doen.
Gillende meisjes op de eerste rij en ja hoor ze overstemmen de speakers met gemak. Toch best vreemd want de band maakt geen easy muziek. Heerlijk hard met een extra harde bass. Niks mis aan vooral doorgaan. De co headliner mag vijftig minuten en er is geen moment van inzakking.
Ze spelen nog in De Helling te Utrecht als je ze wilt zien!

Op naar Letlive. Van diverse vrienden hoor ik dat ik een gekkenhuis mag verwachten dus here we go! Afsluiter van de Large Stage met frontman Jason is een bijzondere LetLiveband. Uit LA afkomstig en een unieke style. Niet alleen de sound is heerlijk maar ook de show die neergezet wordt is bijzonder om te Hatebreedbekijken. Jason sloopt het hele podium en zijn stagehands hebben geen enkele seconde rust. De zanger, die een brace om zijn been draagt, rent ondanks dat rond als een gek op het podium. Hij smijt met alles wat maar kan, geeft tegen alles een trap en sloopt ondertussen ook nog wat attributen op het podium. Maar wie even verder luistert dan dat hoort een toffe en stabiele sound van de overige bandleden komen. Totaal niet verwacht dat dit zo tof zou zijn.
Voor de echte afsluiter moet ik terug naar het Impericon Hoofdpodium. Niemand minder dan Hatebreed for  gaat daar het festival afsluiten. Sinds 1994 is de band al enkele keren van setting veranderd maar ondanks dat staan ze nog steeds aan de top van de metalwereld. Met frontman Jamey Jasta is de band niet stuk te krijgen en ook deze show slaan ze toe. Met een overtuigende show awordt Jera on Air 2014 waardig afgesloten en ben ik heel blij dat ik hierbij aanwezig mocht zijn!

Op naar volgend jaar voor weer een geweldige editie van Jera on Air!

Preview: Metal Female Voices Fest XII

Review: Fink - Hard Believer