Live review: Join the Cavalry – Db’s Utrecht, 28-09-2014

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen

Join The Cavalry

**Kijk op www.facebook.com/mcsharq.nl voor de winactie!**

Na vele malen uitstellen is het debuutalbum van de Nederlandse rockband Join the Cavalry eindelijk een feit. Het album heet ‘ The Rouse’ en de release werd gevierd op zondag 28 september in Db’s in Utrecht. Omdat ik al veel goede dingen had gehoord over deze opkomende band besloot ik erheen te gaan en dat bleek goed te bevallen.

Bij aankomst bleek dat de band kosten noch moeite had gespaard om de zaal leuk aan te kleden en de bezoekers zich helemaal thuis te laten voelen. De hal van de zaal bevatte naast de standaard merchandise stand namelijk ook nog een soort photo booth en een tafel met lekker hapjes. Tevens was er champagne om te proosten op het nieuwe album. Dit werd dan ook vrolijk gedaan na een kort woordje van zangeres Astrid Kunst.

Tommy EbbenDit moest echter vooral een avond van muziek worden en nadat iedereen heerlijk had gegeten en gedronken was het dan ook de beurt aan het voorprogramma Tommy Ebben om de zaal op te warmen. Deze opkomende rockmuzikant heeft al wat langer een plaat uit en mocht hiervan enkele nummers ten gehore brengen. Opener ‘ Golden’ is zeer dromerig en de stem van Tommy past daar goed bij. Hij wordt bijgestaan door twee drummers en een toetsenist, terwijl hij zelf gitaar speelt. De setlist is lekker gevarieerd met uptempo en dromerige nummers door elkaar. Op de zang is niets aan te merken en de nummers steken goed in elkaar. Het leuke is dat sommige nummers wat verrassende elementen hebben, zoals een trompet. De band krijgt redelijk wat aandacht van de half gevulde zaal en het applaus groeit gedurende de set. Er is wat interactie tussen de band en het publiek, maar de nummers worden niet echt aangekondigd, wat het een beetje abstract maakt. Een kleine smet op een verder zeer degelijke show.Join The Cavalry

Na een korte ombouw en vlotte soundcheck is het dan de beurt aan Join the Cavalry. Het is nu goed te merken dat de zaal uitverkocht is, want vol is het zeker. Het is meteen duidelijk dat het album integraal wordt gespeeld, wat eigenlijk ook wel hoort bij een release show. Het podium blijkt erg klein voor het zestal, dit zorgt ervoor dat ze niet zoveel kunnen bewegen als ze waarschijnlijk zouden willen. Het is namelijk erg moeilijk om stil te blijven staan tijdens de energieke rock die ze ten gehore brengen. Het feit dat de muzikanten zich wat moeten inhouden zorgt wel voor dynamiek en geeft de show een extra lading. Zangeres Astrid kunt is zeer goed bij stem en haalt zonder moeite uithalen van nummers als ‘The Plague’. Het applaus vanuit de zaal is dan ook niet te missen en welverdiend. De band speelt zonder poespas en de nummers sluiten hierbij aan. Nummers zoals ‘ Dirty Dog’ en ‘ Wake up’ zijn zelfs wat funky en lekker in your face.

Halverwege de set laat zangeres Astrid Kunst vol trots het album zien. De blijheid straalt van haar gezicht en deze scene geeft de show een nog intiemer tintje. De rest van de band geniet tevens zichtbaar. Vervolgens is het tijd voor favoriet ‘ Rosie’. Deze prachtige ballad met een krachtig einde is live net zo goed als op de plaat en laat Astrid haar zangkunst van vele prachtige kanten zien. Het moet gezegd dat deze dame over een zeer krachtige rockstem bezit en ze tijdens de hele show geen enkele steek laat vallen: respect. Hetzelfde geldt tevens voor de muzikanten. Er wordt strak gespeeld en eventuele mankementen aan de techniek worden snel verholpen.

Join The Cavalry

Als zogenaamde afsluiter wordt ‘ Imperfection’ akoestisch uitgevoerd. Het is wederom een teken van de professionaliteit van Astrid dat ook bij een akoestische ballad haar stem goed in balans is met de muziek. Na dit mooie nummer wordt met grote glimlachen gebogen door de hele band, maar de pret is nog niet voorbij. De band heeft alweer twee nieuwe nummers klaarliggen, dit meteen maar gespeeld worden. Na ‘ Sigarette’ en ‘ Paper bag’ komt er dan wel echt een einde aan deze energieke show. Band en fans kunnen zeer tevreden zijn en het zou me verbazen als niet elke aanwezige naar huis is gegaan met een kopie van ‘ The Rouse’.

Website Join the Cavalry
Facebook Join the Cavalry
Website Tommy Ebben