Live review: Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik “MCSharQ”

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

Kobra and the Lotus 013 Tilburg 16-10-2015

Het zorgt voor een mooi rondje: Op de avond dat het verbouwde 013 haar deuren opent, mag Kamelot daar de laatste show van hun Europese tour spelen. In tegenstelling tot voorgaande keren is deze show net niet uitverkocht. Net gek, want er kunnen flink wat meer mensen in de grotere zaal.

Ondanks dat is de zaal al wel stampvol als eerste voorprogramma Kobra and the Lotus start. De heavy metallers geleid door Kobra Paige komen enthousiast op het podium, begeleid door het gejuich van een paar aanwezige fans. Er wordt met plezier gespeeld, maar Paige heeft een aparte, soort binnensmondse manier van zingen en er zit een flinke echo overheen om er nog wat van te maken. Nummers als ‘War Horse’ en ‘I Am’ passeren de revue. De repetitieve teksten horen bij het genre, maar komen op mij wat fantasieloos over. Afsluiter ’50 Shades of Evil’ is meteen het hardste nummer van de set en sluit een stabiele show af die samengevat kan worden in een woord: vermakelijk.

Na een snelle opbouw mag Gus G beginnen. De band rondom de gitarist van Ozzy en Firewind heeft geen poespas nodig maar knallen er meteen in. Zanger Henning Basse weet meteen het publiek op te zwepen en zijn veelzijdige stem past goed bij de goedgevulde, stevige muziek. Deze bevat uiteraard ook veel

Gus G 013 Tilburg 16-10-2015

Gus G 013 Tilburg 16-10-2015

gitaarsolo’s aangezien het een project is van de gitarist. De meeste gespeelde nummers komen dan ook van debuutalbum ‘Brand New Revolution’, dat later goed verkocht wordt bij de merchandise.

Dat het publiek onder de indruk is blijkt ook tijdens de show. Zelfs achterin wordt meegeklapt. Opgezweept door Henning en meegesleept door de puike gitaarsolo’s is de band een goede opwarmer. Maar het publiek krijgt niets voor niets. Er mag nog even happy birthday gezongen worden voor de vrouw van Gus, voordat het pittige ‘I Am the Fire’ wordt gestart. Bij het nummer verzuipt de zanger bijna in al het gitaar- en drumgeweld. Drummer Johan Nunez verdient trouwens een speciale vermelding. Op een zeer strakke, doch speelse wijze drumt hij en weet naast een indrukwekkende gitarist en charismatische zanger toch de aandacht naar zich toe te trekken: complimenten!
Met toegift ‘Crazy Train’ van Ozzy komt er een einde aan een strakke set. Deze band heeft vanavond nieuwe fans gekregen!

Om half 10 is het dan eindelijk tijd voor Kamelot. Fans staan inmiddels hutje mutje op elkaar. Als na de intro het witte doek valt en ‘Veil of Elysium’ start, stijgt luid gejuich op. De band heeft na al die jaren een grote, trouwe schare fans verworven en dat is te merken. Het stevige openingsnummer doet het meteen goed en er wordt gelijk meegezongen. Ook ‘When the Lights are Down’ is een favoriet. Het snelle nummer wordt kracht bijgezet met flink wat vuur en het publiek springt en zingt wederom uitbundig.

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

De band weet zeer goed wat het publiek wil, dus ook klassieker ‘Centre of the Universe’ komt voorbij. Kobra Paige mag daarop een potje meezingen, maar had dit beter niet kunnen doen. Haar stem past niet bij het opzwepende nummer. Dat is gelukkig snel vergeten als ‘Torn’ ervoor zorgt dat de emotionele facetten van zanger Tommy Karevik zijn stem prachtig uitkomen. De emotionele lijn wordt doorgezet met de prachtige ballad ‘Here’s to the Fall’, dat opgedragen wordt aan Tommy zijn recent overleden opa. Het zorgt voor een mooi moment en een stille zaal.

De afgelopen jaren bevatten de shows van de band vaak veel poespas. Gemaskerde achtergrondzangeressen, veel effecten en extra showelementen. Deze show lijkt echter wat meer ingetogen te zijn, afgezien van het vuur. Dit is apart, omdat er vooraf veelvuldig is gezegd dat het een speciale show zou zijn en meestal betekent dat meer toevoegingen en niet minder.

Het publiek heeft echter genoeg aan de band zelf. Er ontstaat nog een mooi moment wanneer Tommy met een vlag van de Nederlandse fanclub oploopt en het publiek de bandnaam scandeert. Dit doet de band zichtbaar goed en met extra energie wordt ‘Insomnia’ ingezet. Het stevige nummer laat de veelzijdigheid van de band zien en is populair bij de fans.

Bij ‘Veritas’ is het tijd voor de eerste en enige echte gast van de avond: Elize Ryd van Amaranthe. Het nummer is pakkend, maar minder stevig vergeleken met het

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

Kamelot 013 Tilburg 16-10-2015

daaropvolgende ‘Liar, Liar’. Dit nummer komt van het nieuwste album Haven en komt, samen met andere nummers van dat album, live erg goed uit de verf.

Maar in de goed gebalanceerde setlist worden ook de klassiekers niet vergeten. Meezinger ‘Forever’ is een fijn momentje voor gitarist Thomas Youngblood om te stralen. Dat Tommy even zijn tekst vergeet deert niet, want het publiek zet hem weer op het goede spoor. Hij grapt dan ook liefdevol dat het zeker niet het eerste Kamelot concert is voor het merendeel van het publiek. Voor velen zal dat ook zeker zo zijn.

De wederzijdse liefde is tevens voelbaar bij het gezongen verjaardagslied voor jarige drummer Casey Grillo en bij het luide we want more voor de toegift. Dankbaar speelt de band ‘Revolution’ en het dynamische nummer wordt kracht bijgezet door veel vuur. Hekkensluiter ‘Sacrimony’ wordt nog aangevuld door Elize, maar dan is de koek toch echt op.

Kamelot had zich geen betere afsluiter van de tour kunnen wensen in een vol, groot en nieuw 013, met goed geluid en een zeer enthousiast publiek. Het publiek is op zijn beurt getrakteerd op een voor de band verrassend ingetogen show. Het is fijn om te zien dat de band al die poespas niet echt nodig heeft. Volgende keer kan de aankondiging ‘speciale show’ wel weggelaten worden. Met zulke fans is elke show immers speciaal!

Kobra and the Lotus
Gus G
Kamelot