FestivalsLive Reviews

Live review: Metal Female Voices Fest – Oktoberhallen, 17/10/2014

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen “MCSharQ”

MFV United

Op vrijdagavond 17 oktober begon de twaalfde editie van Metal Female Voices Fest. Dit festival dat draait om female fronted metal is altijd een waar walhalla voor fans van het genre en deze zijn dan ook wederom van heinde en verre gekomen om dit jaar weer bij te wonen. Ondanks dat de line-up van dit jaar geen onwijs grote namen bevatte waren de meeste vaste gangers toch nieuwsgierig.

Diary of DestructionHet Franse Diary of Destruction mag het festival openen en doen dat met hun harde melodische death metal. Frontvrouw Audrey Ebrotié brult er op los, maar kan met haar cleane stem eigenlijk meer aan. Het geluid moet wel even wennen aan deze harde stijl en het duurt dan ook even voordat de muziek volledig tot zijn recht komt. Ook het grote scherm achter de band gaat wat laat aan. Wat kleine schoonheidsfoutjes, op een verder stevig optreden. De ruimte is inmiddels gezellig druk en het vrij makke publiek lijkt meer nieuwsgierig dan enthousiast.Ayin Aleph

Deze nieuwsgierigheid piekt als Ayin Aleph het podium betreedt. Deze schaars, in burlesque stijl, geklede dame komt meteen zeer excentriek over en de weinig verhullende foto’s op het scherm geven meteen een indruk van de soort stijl die ze wil neerzetten. De muziek is helaas erg van de hak op de tak en de constant hoge operastem van Ayin helpt daar niet bij. Daar komt nog bij dat ze zich ook op het podium gedraagt alsof ze heel belangrijk is, maar het geheel is eigenlijk te overdreven en te dik aangezet. Stiekem duurt deze set dan ook veel te lang, maar de vele videoclips met talloze vermommingen en kostuums zijn gelukkig wel vermakelijk.

Op het programma was te zien dat Saeko Kitamae maar zeven minuten zou spelen, wat een aantal wenkbrauwen deed optrekken. Dit werd echter snel duidelijk. Deze Japanse dame bracht namelijk maar een nummer ten gehore ‘The Light of Life’, een nummer speciaal geschreven voor een goed doel: weeskinderen in Japan. Op zich een goed steven, maar helaas is deze dame zeer verkouden en kan ze lastig toon houden. Ze brengt het wel heel sympathiek, waarmee ze punten wint.

MFV United

MFV UnitedDe afgelopen twee jaar stonden de Eve’s Apples op de vrijdagavond op het podium. Deze verzameling van zangeressen van verschillende bands is dit jaar wat verminderd en staat onder de nieuwe naam Metal Female Voices United op de planken. De afgelopen jaren waren deze shows kwalitatief niet heel sterk, maar wel goed voor een feestje, dus ook dit jaar komen er aardig wat mensen kijken. Ze brengen verschillende metal covers ten gehore. Karolina Pacan van Skeptical Minds mag het eerste nummer ten gehore brengen: ‘ We’re not gonna take it’ van Twisted Sister. Ze krijgt het voor elkaar om het publiek te laten meezingen, dus de sfeer zit er goed in. Er volgen covers van Evanescence, Sarah Brightman, Nightwish, Porcupine Tree, Tarja en anderen. Gebracht door onder andere de zangeressen van Enemy of Reality, Sirenia, Tristania en Jaded Star. Vergeleken met de vorige jaren is deze show vocaal een stuk beter en zit hij minder chaotisch in elkaar. De vermindering van het aantal zangeressen heeft duidelijk geholpen. Tevens wordt alleen het laatste nummer samen gezongen en dat is dan ook meteen minder harmonieus. Al met al een leuke show met veel variatie.

Afgezien van wat kleine opstartprobleempjes was dit een geslaagde openingsavond. Hopelijk wordt deze stijgende lijn in de volgende editie voortgezet, zodat de vrijdagavond echt iets wordt om naar uit te kijken!

Line-up Metal Female Voices United:
Mariangela Demurtas (Tristania)
Kassandra Novell