FestivalsLive Reviews

Live Review: Metal Female Voices Fest – Oktoberhallen, 18/10/2014

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen “MCSharQ”

Leaves' Eyes

La VenturaZaterdag om 10 uur openen de deuren van de twaalfde editie van Metal Female Voices Fest. Opvallend is dat er minder bezoekers voor de deur staan dan bij vorige edities, maar de zaal is gelukkig al gauw gezellig druk. Dat is fijn voor La-Ventura. Die deze dag mag openen. Deze Nederlandse band heeft dit jaar hun tweede album ‘White Crow’ uitgebracht en staat voor het eerst op dit festival. Ze hebben deze eerste keer meteen flink uitgepakt, getuige de twee flinke trommels die op het podium staan. De twee meegenomen ‘drummers’  hebben duidelijk veel plezier met deze taak, hoewel ik me afvraag of het echt wat toevoegt aan de muziek. Deze stevige gothic metal zit wel goed in elkaar en de stem van Carla van Huizen klinkt stevig en volwassen. Er zijn zelfs wat fans van de band in de zaal en het is prettig om te zien dat de frontvrouw hier goed Season of Ghostsaandacht aan besteedt. Als kers op de taart krijgen deze fans en de andere toeschouwers als eerste de video voor ‘ Song for an Idiot’ te zien. Een geslaagd optreden en voor herhaling vatbaar.

Ook de jonge band Season of Ghosts staat voor het eerst op het festival en geeft zelfs hun eerste show. Dit is helaas pijnlijk duidelijk, omdat het geheel erg chaotisch en onwennig overkomt. Zangeres Sophia Aslanidou doet erg haar best om het publiek op te warmen, maar dit werkt niet echt. De energieke elektrometal slaat na een paar nummers wel iets meer aan, maar als de band eindigt met een nummer van een oude band van de zangeres geeft dit toch een raar einde.

De reeks van eerste optredens gaat door met het optreden van Dark Sarah. Deze band van ex-Amberian Dawn zangeres Heidi Parviainen speelt op dit festival hun eerste internationale show. De kwaliteit is gelukkig een stuk beter dan die van de vorige bands en de filmische metal met zeer zuivere zang is een verfrissende afwisseling. De frontvrouw brengt het leuk en ook het duet met Zuberoa Aznárez van Diabulus in Musica is een genot voor het oor. De crowdfunding voor het derde deel van het album ‘Behind the Black Veil’ is nog bezig en hopelijk halen ze het doel.

Dark Sarah

Ancient BardsAncient Bards blijkt getuige het gejuich redelijk populair en de flinke symfonische power metal met stevige zang staat dan ook als een huis. Ze spelen onder andere de nieuwe single ‘In my Arms’ van het laatste album ‘A New Dawn Ending’ waarin zangeres Sara Squadrani haar vocale kunsten kan laten zien.

Jaded Star weet het heel gezellig te maken op het podium door 30 fans erop te laten bij een van de laatste nummers. De stevige rock metal past beter bij de stem van zangeres Maxi Nil dan haar vorige band, Visions of Atlantis, hoewel ze ook hier af en toe wat steken laat vallen. Een kleine smet op een verder leuke en energieke show.

Over energiek gesproken: de frontvrouw van Head Phones President is een ware Tasmaanse duivel op het podium. Ze springt, draait en vliegt de planken over en weet Head Phones Presidentdaarbij ook nog een aardige noot te zingen. De muziek is raggend en het laatste nummer krijgt veel bijval van het publiek. Wel jammer dat deze Japanse haar eigen bandnaam niet goed kan uitspreken, voor een volgende show daar nog maar even op oefenen.

Skeptical Minds is al vaak een gewaardeerde gast op het festival geweest. Een ook dit optreden is een vrolijk feestje. De band krijgt veel bijval van het publiek en de no nonsense muziek leent zich hier goed voor. Zangeres Karolina Pacan brengt met energie en humor nummers als ‘Alcohol’, ‘ Fears’  en ‘Living in a Movie’. Het zou me niets verbazen als deze band de volgende editie weer mag komen spelen.

Diabulus in Musica is staat ook al een paar jaar op het festival en weet elke keer weer een verzorgde show neer te zetten. Met een aangekleed achtergrondkoor, dansers en vuur is het ook deze keer weer raak. Zangeres Zuberoa is een waar talent en de symfonische metal staat als een huis. Het nieuwe album ‘Argia’  levert de nodige nummers voor de setlist, maar ook oude krakers komen voorbij. Deze band is aan een ware opmars bezig en kan nog groter gaan groeien.

Diabulus in Musica

Inmiddels is het tijd voor een van mijn favoriete bands: Draconian. DraconianHelaas toert deze band weinig en het is dan ook de eerste keer dat ik ze mag aanschouwen. Gelukkig klinkt de doom metal ook live geweldig en grunter Anders Jacobsson brengt de nummers met veel gevoel. De nieuwe zangeres Heike Langhans komt wat zenuwachtig over en is verkouden, waardoor haar prettige stem niet helemaal goed uit de verf komt. Maar met krakers als ‘ Bloodflower’  ‘Morphine Cloud’  en het nieuwe nummer ‘ Dishearten’ wordt het publiek wel getrakteerd op stevige doom die goed lijkt aan te slaan. Wat mij betreft volgende keer weer!

Met The Sirens zijn we aangekomen bij het nieuwe project van drie oudgediende zangeressen: Anneke van Giersbergen, Liv Kristine en Kari Rueslatten. Dat de dames mooi kunnen zingen is wel duidelijk, maar het is eigenlijk schandalig dat ze met maar twee nieuwe nummers deze plek krijgen. Ze mogen dan grote namen zijn in het genre, maar dat is geen excuus. De set wordt dan ook voornamelijk gevuld door solonummers van de dames. Dit valt echter allemaal geweldig bij het publiek en dat is natuurlijk ook wat waard.

The Sirens

Sirenia kan voordat ze beginnen al op een applaus rekenen, wat een goede graadmeter is voor de populariteit van de band. Zangeres Ailyn moet nog wel even opwarmen, maar brengt de nummers met verve. Er worden uiteraard nummers van het laatste album ‘ Perils of the Deep Blue’ gespeeld, maar ook oudere nummers als ‘ The Other Side’  worden gespeeld. Dit tot groot plezier van de zaal, dat gretig mee klapt.

De headliner vanavond is Leaves’  Eyes. Deze band bestaat inmiddels 10 jaar en zet dan ook de speciale show genaamd ‘ Hymns of a Decade’ neer. Hiervoor hebben ze enorme zwaarden meegebracht en een enorme hoeveelheid vuur. Het grote scherm toont terwijl ze spelen mooie beelden van Noorwegen afgewisseld met videoclips van de band. Zangeres Liv Kristine is goed bij stem en de setlist is goed verdeeld. De fans konden meebeslissen over de setlist, wat soms leidt tot verrassende nummers zoals ‘ Meridad’. Gastzangeressen Ailyn en Zuberoa leveren hun bijdrage en de grote zwaarden worden ook nog ontstoken. Er zou een volledige review geschreven kunnen worden over deze show, maar kort gezegd was het een goed gebalanceerde, zeer verzorgde, warme show waar de fans ontzettend van genoten zullen hebben en waar neutrale toeschouwers zich ook ontzettend mee vermaakt zullen hebben. Een waardig einde van een enerverende dag!

Sirenia

Facebook Leaves’ Eyes
Website Leaves’ Eyes