FestivalsLive Reviews

Live Review: Metal Female Voices Fest – Oktoberhallen, 19/10/2014

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen “MCSharQ”

Preview

Op alweer de laatste dag van de twaalfde editie van Metal Female Voices Fest mag Aria Flame beginnen. Deze band uit Amerika maakt naar eigen zeggen neo-klassieke metal met een circus flair. Het circus gedeelte is goed hoorbaar, maar over het algemeen komt de muziek wat grof over. Een paar oude Eve’s Apples komen langs voor gastoptredens, maar dit maakt het optreden er niet echt beter op. Het gros van het publiek is ook niet echt onder de indruk, een matig begin van de ochtend.

PreviewEvenoire weet wat meer zoden aan de dijk te zetten. De stevige stem van zangeres Lisy Stefanoni past goed bij de stevige muziek en de dwarsfluit die ze er af en toe bij pakt is een leuk tintje. Ze krijgen het publiek zelfs aan het zingen met een uptempo folk nummer!

Een van de meer opvallende bands is het Japanse Magistinia Saga. Met gekleurde outfits en energieke bandleden zit het met de podiumpresentatie wel goed. Helaas is zangeres Iori echt onverstaanbaar, ook deels omdat de teksten in het Japans zijn. Dit maakt het wat moeilijk om echt enthousiast te worden.Preview

Vorig jaar was ik ook niet echt enthousiast over de oude band van Enemy of Reality zangeres Iliana Meden Agan. Dit kwam voornamelijk doordat ze zich gedroeg alsof ze de beste van de wereld was en elke seconde het publiek probeerde te laten juichen. Inmiddels heeft ze gelukkig geleerd zich wat meer ingetogen te gedragen en de muziek meer voor zichzelf te laten spreken. De symfonische metal is lekker pakkend en de vocalen van Iliana zijn hoog en zuiver. Een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar!

Met het optreden van Viper Solfa heeft MFVF weer een primeur te pakken. De nieuwe band van Ronny Thorsen (ex-Trail of Tears) geeft hier hun eerste show. Met zangeres Miriam Renvå heeft de band een pittige stem in huis en de uniformen die ze aan hebben zetten meteen een bepaalde sfeer neer. Het geluid van de zaal heeft even moeite met de zware metal, getuige het gekraak, maar het is duidelijk dat de band uit ervaren muzikanten bestaat, want er wordt een prima show neergezet.Preview

De frontvrouw van Holy Moses Sabina Classen is het duidelijk niet eens met al die engelenstemmen en brult en gromt erop los. De stevige Previewtrash metal slaat goed aan bij het publiek en er ontstaan pits. Op een gegeven moment crowdsurfen er een tiental bezoekers op het podium om daar een moshpit te maken. Dit leidt tot een van de hoogtepunten van de avond. Ook Sabina zelf probeert nog te crowdsurfen, wat een beetje een anti-climax is als ze de eerste keer valt. Gelukkig kan ze meteen weer opstaan om het opnieuw te proberen. Al crowdsurfend eindigt deze brute show van deze Duitse band.

Een zeer solide band en altijd een garantie voor een goede show is het Nederlandse Stream of Passion. Dankzij de prachtige Mexicaanse  frontvrouw Marcela Bovio is de aandacht al meteen op het podium gevestigd. Met het door crowdfunding mogelijk gemaakt nieuwe album ‘A War of Our Own’ op zak heeft de band wat krachtige nieuwe nummers aan de setlist kunnen toevoegen. Neem het pakkende ‘The Curse’  dat uit volle borst wordt meegezongen door het publiek. Ook oude krakers als ‘Haunted’ kunnen rekenen op veel bijval van het publiek. Een zeer solide show van een solide band.

PreviewHet Duitse Xandria is net terug van een toer door Amerika, maaar heeft gelukkig nog genoeg energie over voor deze avond. Nieuwe zangeres Dianne van Giersbergen is een mooie verschijning en brengt de nummers professioneel en met charme. Er is veel interactie tussen de bandleden en het plezier straalt ervan af. Dit heeft ook zijn uitwerking op het publiek, dat gretig luistert en mee klapt. Nummers als ‘Ravenheart’  en ‘ Valentine’ krijgen veel bijval en de show is zeer aangenaam om naar te kijken en luisteren.

Het Russische Arkona had wat pech op het vliegveld en staat daardoor niet zoals normaal in vol ornaat op het podium maar met ‘gewone’ Previewkleding. Dit drukt de pret echter geenszins en de band met energieke frontvrouw Masha zet alsnog een knallende show neer. Het publiek vindt het allemaal geweldig en pit erop los. Arkona is een band om live zeker niet te missen, zelfs als ze in normale kledij spelen!

Afsluiter van het festival is Therion. Deze Zweedse band draait al aardig wat jaren mee en heeft inmiddels niet een, maar twee vrouwelijke zangeressen naast mannelijke vocalen. De twee dames Linnéa Vikström en Sandra Laureano zingen prachtig en ook de mannelijke vocalen van Thomas Vikström mogen er zijn. De hele band ziet er tevens uit om door een ringetje te halen, wat de show meteen naar een hoger niveau tilt. Opvallend is dat Thomas na een paar nummers al mensen begint te bedanken, wat de vaart wat uit de show haalt. Een ander minpuntje is dat bij het gastoptreden van Masha van Arkona haar microfoon het slecht doet, waardoor ze nauwelijks te horen is. Jammer want dit was een zeer interessante combinatie geweest. De metal met een opera en musical tintje valt bij velen in de smaak, maar klinkt ondergetekende helaas na een paar nummers als meer van hetzelfde in de oren. De band lijkt me dan ook, ondanks de verzorgde show, geen blijvende headliner. Maar de volgende edities van dit geweldige festival zullen dit zelf moeten uitwijzen. Ik ben er volgende keer in elk geval weer bij!

Preview

Facebook Therion
Website Therion