Live Review: Nightwish – Euro Tour 2015

Foto’s zijn genomen tijdens de show in Amsterdam

Foto’s Nightwish
Foto’s Arch Enemy

Nightwish Heineken Music Hall Amsterdam 20-11-2015

Op een warme decemberavond net voor het slotstuk van de tour speelt metal grootheid Nightwish bij onze buren in de Lotto Arena te Antwerpen. Deze hele tour bestond uit vele uitverkochte zalen die zij en hun metgezellen Amorphis & Arch Enemy mochten bespelen. Vanavond is niet anders, nog een laatste opwarmer voordat ze zaterdag Wembley The SSE Arena in London gaan inpakken als kerstcadeau.

Nu, net voor zevenen, begint Amorphis aan hun show. De support act begint terwijl slechts een klein deel van de mensen aanwezig zijn, dit mede door de ingang controles die nog altijd lang duren. Tien minuten in de show druppelen de bezoekers binnen, wel lekker binnen komen met een muziekje op. De lichtshow van de band laat de wensen over waardoor vele momenten de band niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Niet door rook ditmaal maar door gebruik van paars licht op een donkere achtergrond of het ontbreken van frontlicht. De sound is luid en onduidelijk, in België geldt nog altijd de limit van de 100 db’s maar toch klinkt het veel harder. Onze plek voor vandaag, de tweede rij van de eerste ring met mooi uitzicht op het podium, al meer dan mijn ervaring in de Heineken Music Hall toen ik nog niet binnen was door omstandigheden.

Amorphis promoot deze tour hun nieuwste album Under the Red Cloud. De zanger beweegt stijfjes of niet over het podium en zijn zang en grunts komen niet van de grond. Toch klappen de mensen beleefd na elk nummer en bewegen enkele toch nog een beetje mee op de muziek. Van opwarmen is nog geen sprake, gelukkig kan Alissa daar zo meteen verandering in brengen. Om de stemming nog iets op te vrolijken komt Marco onstage tijdens het slotnummer van de support om even mee te zingen. Vreemd genoeg is het applaus hiervoor matig.

Arch Enemy Heineken Music Hall Amsterdam 20-11-2015

Arch Enemy heeft er zin in wanneer ze stipt op tijd aftrappen voor hun show. Met een energieke sprong begint de frontvrouw haar show, want dat is het ondanks dat ze met vier heren het podium deelt. Met haar felblauwe haar weet ze headbangend de boel aan te zwengelen. Schreeuwende gitaren tot gevolg. Het geluid blijft een issue, ook dit optreden. De band is in deze nieuwe bezetting zeer zeker sterker geworden en dat willen ze aan het inmiddels driekwart gevulde arena wel laten horen. De zitplaatsen beginnen ook langzaamaan gevuld te raken, de avond is begonnen! Energieke nummers vliegen je om de oren en al snel is ook het publiek opgewarmd.

Precies op tijd de hoofdact dan af, een knal en fel licht opent de set van Nightwish. Het vuurwerk is meteen begonnen, frontvrouwe Floor staat zoals altijd d’r mannetje. Haar prachtige stem klinkt nog altijd even betoverend als ten tijde van After Forever en Revamp. De band weet het publiek met gemak te bespelen en krijgt hen dan ook met eenvoud naar hun hand gezet. Een puike lichtshow en bekende melodieën laten de show lekker van start gaan. Al snel wordt er bij alles meegeklapt door de goed gevulde zaal. Het podium is vele malen kleiner dan in Amsterdam het geval was waardoor de bandleden erg op elkaars lip zitten en het zoeken naar de ruimtes is om eens lekker flink mee te kunnen bewegen.

Wanneer als derde track Ever dream wordt ingezet wordt dit luidkeels door een groot deel van het publiek meegezongen. Het is een van de klassiekers die vanavond zal passeren. Na een halfuur is het tijd om even een pas op de plaats te maken met While Your Lips Are Still Red, Marco laat hierin nog maar eens horen dat zijn stem krachtig en breekbaar is. De ode brengt hij met zoveel gevoel dat je bijna een speld kan horen vallen in de arena. Wanneer Floor even los mag in Weak Fantasy zie je haar ware aard.

De powervocaliste weet met haar stem het publiek tot een hoogtepunt te brengen. De afgelopen veertig minuten waren matig ten opzichte van dit. Ze zet haar beste beentje voor en gaat er vol energie in. Hopelijk zullen we dit meer horen op het komende album.

Wie Nightwish al langer volgt weet natuurlijk dat ze houden van langere nummers op de plaat te laten belanden, maar deze worden niet enkel daar gelaten maar ook live gespeeld. Zo is The Poet and the Pendulum in het midden van de set geplaatst en krijg de track de ruimte die het verdiend. Maar dit is niet de enige track die even de tijd nodig heeft, als afsluiter wordt de maar liefst vijfentwintig minuten durende track The Greatest Show on Earth gespeeld. Dit is een ruime toegift die de band al vaker heeft gespeeld deze tour, een prima afsluiter van een bijzonder avondje Nightwish in Antwerpen.

De band staat morgen nog in London en daarna is het in 2016 voor Australië, Azië, Noord-Amerika, Rusland en dan terug voor de festivals in Europa waaronder Graspop Metal Meeting.

SharQ Bite: BloYaTop - Fever

Live Review: Stream of Passion "A Winter Evening With" - Tivoli De Helling Utrecht 27-12-2015