Live Review: November 7 – Don’t Panic Essen (DE) 10/05/2016

November-7 Don't Panic Essen (DE) 10-05-2016

November-7 Don’t Panic Essen (DE) 10-05-2016

Terwijl de festivals langzaam aan de overhand beginnen te nemen zijn deze maand nog een aantal “binnen” concerten op de planning. November 7 gaat momenteel langs de Europese steden en dorpen om samen met Tears of Martyr alvast ritme op te doen. Meer dan dat is het ook niet want de kroegen/zalen zijn er klein en veel volk komt er niet op af. Zo zit ik op de laatste zomerse dag deze week in het Duitse Essen in een backyard gedeelte van de Don’t Panic kroeg die slechts enkele deuren verderop dan de Turock (de “echte” concertzaal) gelegen zit.

Sacred Groove Don't Panic Essen (DE) 10-05-2016

Sacred Groove Don’t Panic Essen (DE) 10-05-2016

Planning is om het support om 20.00 te laten beginnen maar het is natuurlijk te rustig om te beginnen, toch zet de band niet heel veel later in voor de paar mensen die er zijn. Positief voor mij want ik klaag altijd over bands die maar eeuwig willen blijven wachten tot het spontaan druk wordt. Er zijn z’n tien mensen aanwezig incl. de crew. Sacred Groove is een vier koppige band die metal maakt zonder verdere tierlantijntjes. Er klinken wel keys maar zie ze nergens op het podium, een beetje jammer. Zangeres Alona vult de ruimte aardig met haar krachtige sopraanstem. Echter is een deel van de tekst de standaard opvulling “oeh” en “ahhhs”. Beetje jammer want ze hebben het niet nodig om de nummers sterk te laten klinken. “The Other Side” is het nieuwe album van de band, welke vorig jaar uitkwam, dus de meeste nummers die ze spelen komen daarvan af. Hun Hymne is het langste lied van de avond en de band weet hun 40-minuten set van begin tot einde goed in te delen waardoor het boeiend blijft ondanks dat er geen “fans” aanwezig zijn.

In een kleine twintig minuten wordt het podium opgebouwd naar de setup van de toursupporter Tears of Martyr.

Om stipt negen uur trapt de band af. Helaas zijn er niet meer mensen bijgekomen maar dat zal de pret niet drukken. Deze band is sterk ook zonder de keys die wel weer te horen zijn. Al snel worden deze overstemt door de live klanken van de band, ze zijn erg energiek want vanaf de eerste noot gaat het meteen los. Het is zweten geblazen in de kleine ruimte on- en offstage. De Spanjaarden zijn er gelukkig aan gewend want ze blijven vol gas doorgaan en hun setlist is bepaald niet kort te noemen. Zangeres Berenice geeft vol vermogen wanneer ze aan de “beurt” is, want een wisselwerking tussen de twee vocalisten is het wel, haar stem komt er niet altijd even goed doorheen maar de nummer zijn stevig en zeker niet voor een groot publiek. In de “MFV” wereld wordt dit regelmatig gedaan maar niet altijd even goed, Tears of Martyr lijkt nog net aan de goede kant te zitten. Hun set van vijftig minuten is wat aan de lange kant doordat niet echt iemand op deze band zat te wachten. Thumbs up voor de inzet en energie maar tijd voor de headliner!

Tears of Martyr Don't Panic Essen (DE) 10-05-2016

Tears of Martyr Don’t Panic Essen (DE) 10-05-2016

November-7 zag ik slechts eenmaal, Metal Female Voices Fest 2012 namelijk. De band maakte toen een grote indruk, niet alleen door frontvrouwe Anna met een energie waar je U tegen zegt maar ook hun eigen sound. Iets dat je steeds minder tegenkomt in dit genre. Vele bandjes lijken op elkaar maar deze sprong er toen echt bovenuit. In iets meer dan twintig minuten wordt het podium omgebouwd naar een November-7 stage, de lampen die er al een tijdje stonden werken nu ook dus in dit donkere Don’t Panic backyard hol wordt het licht gebracht door de Zwitsers.

De band is z’n 20 minuten onderweg voordat ik mijn telefoon pak om verder te gaan aan de review. Niet alleen de schoonheid van frontvrouwe Anna heeft mijn aandacht maar ook het feit dat ze slechts met hun drieën onstage staan en een ijzersterke set eruit weten te persen. Met minder dan tien man publiek die totaal niet mee doen maar toch gaan ze stevig door met nieuw werk gemixt met oude tracks. Aan energie geen gebrek en de warmte in de zaal stijgt extra door het extra aantal lampen welke zijn aangegaan tijdens de set van November-7. Om de setlist wat aan te kleden wordt de Rammstein cover “Sonne” ingezet. Hun volle inzet wordt gaande weg beloond doordat de bezoekers stukje bij beetje toch wat meer mee gaan doen. Goed om te zien wat dat verdient de band ook zeer zeker. Anna zegt lachend dat het meer lijkt op een repetitie met publiek dan een echt concert, weet niet of dit echt positief of negatief is geweest. Een klein uurtje gaat zo voorbij en net na elf uur is het dan gedaan. Promotie voor het album is niet gemaakt, noch zullen ze veel merchandise verkopen maar een showtje kunnen ze afvinken op hun tourlijst. Deze band verdiend echt een beter (groter) podium met meer publiek. Zo eindigt wederom een avondje metal in Duitsland in kalmte en rust en met regen.

Review: Shiverburn - Road to Somewhere

Review: A Brighter Light - Follow Me EP