Festivals

Live review: Paaspop day 2, 4-04-2015

Tekst door: Antoinette
Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Typhoon

De dag begon weer door de koeienstal en het modderige terrein, dat nu nog modderiger was en waar twee tractors klaar stonden om auto’s uit de modder te trekken. Aan het eind van de lange rij stonden vrijwilligers de mensen aan te moedigen om veel gas te geven zodat de kans iets minder groot was dat je vast zou komen te zitten. Na een uur te wachten in de rij hadden we eindelijk een John Coffeyplaatsje, niet dat er niet genoeg plaatsen waren maar we hoopten dat we een plaatsje hadden waar we ’s avonds ook weer zonder hulp van een tractor uit konden komen. Waar vrijwilligers aan de kunde van ons autootje twijfelde, hebben we het toch gered zonder vast te komen te zitten door de rij skills van Sharik.

Doordat we alsnog langer dan verwacht moesten wachten op een parkeerplaats hebben we maar een fractie van The Deaf kunnen zien. Toen mij verteld werd dat dit het tweede bandje van Spike was waar Spike zelf in zong had ik zo mijn twijfels. Maar ik had niet verwacht dat dit bandje uiteindelijk de verrassing van de dag zou zijn. Wat een fijne sound wat een energie op het podium, jammer dat ze niet later geprogrammeerd waren dan hadden meer mensen van The Deaf kunnen genieten. Bij de Handsome Poets speelde vandaag voor het eerst een nieuwe gitarist mee. Vol enthousiasme stond hij op het podium dat hij volgens mij ook goed kom overbrengen naar Within Temptationhet publiek. We hadden niet alle tijd voor de Handsome Poets want in de Jack Daniel’s Stage stond Sue the Night al klaar. Sue the Night was afgelopen tijd zo vaak dat ik redelijk hoge verwachtingen van ze had. Dat ze jammer genoeg niet echt waar maakte. Er kwam geen vaart in de nummers het bleef allemaal een beetje hangen. Jammer, maar gelukkig is er genoeg te zien op Paaspop en zijn we nog even snel bij Therapy? binnen gelopen. Die het dak er al bij het eerste nummer afbliezen.

Met een nieuwe plaat op zak stond de Eindhovense Kovacs in de Apollo. Dit keer zonder haar signature bondmuts waardoor in het begin nog afgevraagd werd wie die meid op het podium is die de nummers van die meid met de bondmuts zingt. Haar podium zag eruit alsof je in de woonkamer van de Adams familie keek en haar muziek klonk ook zo, zwart en somber. Snel door naar Emil Landman in de hoop dat dit iets vrolijkere muziek zou zijn. Emil Landman stond zoals John Mayer op het podium, met mooie gitaar solo’s en de bijpassende moeilijke gezichten die gitaristen daar zo mooi bij kunnen trekken. Kort daarna werd ik meegesleept om naar John Coffey te gaan. Niet mijn muziek maar wat een stage performance! De energie, het gespuug, wat een top act! Het nieuwe album The Great News is nu uit en er komt een club tour binnenkort! Dus wie ze gemist heeft, er komt een tweede kans! Ze staan ook nog eens, gratis, op Bevrijdingsfestival Limburg! Dus komt dat zien.

Weer terug naar de Jack Daniel’s Stage waar de hele dag al de bas zo hard stond dat de hele tent mee trilde, dit is leuk bij een paar harde bands maar bij bands als Emil Landman, The Indien, Pauw en My Baby waar er voornamelijk rustige indie muziek wordt gespeeld is dit niet fijn.

Dan maar naar Within Temptation deze symfonische rockband begon met een duet met de zangeres en een andere vrouw maar deze werd via een bandje afgespeeld, waar ik persoonlijk niet zo’n fan van ben. Waar Selah Sue de dag daarvoor nog zelf het rapstukje van een nummer die op de plaat door een rapper wordt gezongen live deed. Was het een beetje matig dat Sharon niet eens de andere stem kon zingen, dat een normale vrouwen stem was.

Lacuna Coil

Jett RebelSharik trok me mee naar Lacuna Coil wat een Italiaanse Metalband is. Ze brachten vorig jaar hun nieuwe album uit en zijn hiermee nog op tournee. De kleding keuze van de twee zangers was apart. Zo was ik van een afstandje aan het bedenken of het nou bloed of bloemetjes waren die op de jurk van de zangeres stonden maar op de foto’s van Sharik blijkt dat het allebei op de jurk zit, bebloede bloemetjes.

Na playback optredens en rare vrouwen in bebloede jurken was het tijd voor iets veel leukers Jett Rebel. Jett doet het altijd goed op festivals en is een van onze festival liefhebbers. Zo kreeg hij het publiek al bij het eerste nummer mee en bleef het een feest om naar hem en zijn band te kijken.

Na Jett was een andere Nederlandse artiest die weet hoe je een feestje moet maken. Typhoon was ook van de partij en die zorgde er voor dat niemand het meer koud had en iedereen stond te dansen op zijn heerlijke noten. Als er een artiest is die mensen kan laten dansen en blij kan maken is Typhoon dat wel. En het feestje was nog niet voorbij want later die avond speelde Rudimental ook nog eens met een hele live band! Wat een feest wat een feest!

Rudimental

Live review: Paaspop Day 1, 3-04-2015

Live review: Paaspop Day 3, 5-04-2015