Live Review: Pop on top Vrijdag 26-05-2017 Valkenburg

*De foto’s kun je hier vinden*

Pop on Top Valkenburg 26-05-2017

Een zonnige dag, geen wolkje aan de lucht dus een mooie start voor het festival dat gisteravond nog getroffen werd door een zware donderslag. De hoofd act voor de eerste dag, Marco Borsato, moest zich op het laatste moment namelijk afmelden voor het festival met een verkoudheid. Zeer spijtig voor vele fans die deze zanger eens in Limburg aan het werk wilde zien. Met een passende oplossing in de ochtend, namelijk dat de bezoekers kosteloos naar Nirwana Live mogen gaan lijkt het zware weer dus zijn overgetrokken.

Lotte Walda Pop on Top Valkenburg 26-05-2017

Enige problemen die zich nu nog kunnen voortdoen zijn; te fijne bands die optreden en te veel bier dat gedronken dient te worden. Mensen; zorg dat je ook genoeg water drinkt meldt de organisator online! Het eerste publiek is inmiddels binnen en zit gezellig met z’n allen op het grasveld voor de mainstage. Kijkend naar lokaal talent Lotte Walda. De zangeres is in korte tijd opgeklommen van het Kunstbende podium naar mainstages en kreeg nationale bekendheid toen Giel Beelen achter haar ging staan. Een mooie step up en goed voor de Limburgse muziek. Ze weet met haar band heerlijke luisterliedjes over het veld heen te strooien en het publiek geniet er met volle teugen van.

Door naar de tentstage waar ene Rochelle haar kunsten mag vertonen. Geen idee wie ze is maar blijkbaar heeft ze zes jaar geleden een talentenjacht gewonnen en doet ze mee met een track van Yellow Claw. Dat ze het minimalistisch probeert te houden is een kunst op zich. Met een mp3’tje probeert ze eenzaam op het podium de kinderen mee te krijgen. Lukt niet heel goed en wanneer ze Pony van Ginuwine inzet en twee danseressen haar komen vergezellen haakt het grootste gedeelte wel af. Op naar jong Limburgs talent, Niels Sievers. Hij staat ook in zijn eentje met zijn gitaar maar weet het publiek wel te vermaken. De Voice of Holland (Kids) deelnemer weet altijd iedereen vrolijk te maken met zijn opgewekte sound en heerlijke covers.

Op de mainstage mag Haevn aantreden, voor het eerst dat ik ze bij daglicht zie en merkbaar is waarom. Ze hebben het nodig om in de avond te
spelen met een lichtshow want zonder dat is het alsof de basis van de band weg valt. En dat gebeurd ook nog eens letterlijk wanneer de drums uitvallen en het een tijd duurt voordat ze weer op orde zijn. De band gaat door zonder de drummer om de tijd te overbruggen en zetten met beperkte middelen een nummer in. Het publiek geniet maar heeft ook niet echt de intentie om met volle overgave mee te gaan doen.
Voor wie toch een beetje uit zijn bol wilt gaan is er Dansado en de Feestneger in de tent. Zij weten er een nog heter feestje van te maken met confetti en vuur. De fijnste (actuele) feestnummers waardoor vooral de jonge garde helemaal uit zijn plaat kan gaan maar ook de ouders doen lekker mee. Wat een heerlijke act om te zien.

Pop on Top Valkenburg 26-05-2017

Verder met een van Nederlands beste woordkunstenaars, Diggy Dex! Waar hij is is de zon en waar de zon is daar zou Diggy Dex kunnen zijn. De bezoekers zitten nog altijd voor de mainstage, toch een vreemd gezicht bij een festival. Maar iedereen geniet nog van de laatste uren zonnestralen en daar gaat het toch ook om. Gelukkig staat onze eigen Roel Peijs op het podium om de bands aan te kondigen maar ook het publiek alvast op hun voeten te krijgen. Merkbaar is dat Diggy al een aantal hitjes heeft want zodra deze ingezet worden gaan er lampjes branden bij de mensen en doen ze vrolijk mee. De zon straalt nog altijd fier, alleen recht in het gezicht van de muzikanten waardoor veel foto’s ze met halfdichte ogen staan.

Door naar de feesttent, de hitte is er een beetje uit maar de stage flames staan weer klaar om te blazen. Ditmaal voor Mad Hatters, de act die je misschien nooit echt zal kennen staat op het affiche geschreven. Dat ze hard zouden gaan was wel bekend. Dat er confetti om je oren zou vliegen ook. Maar dat de hele tent op zijn kop zou staan had ik niet verwacht. Wat een heerlijke mix en remixen van bekende platen op een goed uptempo vasthoudende interesse. Feesttent understatement! Dit is max!

Pop on Top Valkenburg 26-05-2017

Tijd voor wat rockmuziek, niet te ingewikkeld natuurlijk maar gewoon ff iets makkelijks waar iedereen lekker op mee kan doen. Les Truttes uit België weet dat op de juiste manier in te vullen met een vijf kwartier durende setlist vol klassiekers. Het publiek wordt direct bij de eerste noot ingepakt met een prachtige show(stage). Aan alles lijkt gedacht te zijn van kostuums tot de juiste setlist. Het oogt zeer fijn en het is een plezier om naar te mogen kijken.

Nog even door in de feesttent met The Partysquad. De laatste keer dat ze hier stonden, twee jaar geleden, was het een grote aanfluiting. De een stoned en dronken of andersom en de ander te moe waardoor echt niets eruit kwam en enkel voor het geld gespeeld werd.

Het lijkt wel of het duo in de afgelopen tijd is gegroeid. De fans vooraan zijn enkel jonge kinderen en hoe verder je de tent door loopt hoe ouder de leeftijd wordt. Maar van voor tot achter wordt volop meegedanst en gefeest. Oude en nieuwe hits komen voorbij. Nogal uitgekauwd maar wel lekker blijkbaar. Weinig mix te horen en waar de een de plaatjes in start draait de ander ze weer zacht omdat zijn stem belangrijker is. De sfeer moet er namelijk wel in blijven. Maar het werkt en de tent staat in vuur en vlam. Waar de hitte buiten afneemt stijgt hij in de tent to grote hoogte.

Op naar de afsluiter, zoals eerder aangegeven geen Marco maar wel Doe Maar. Helaas voor vele inclusief mijzelf. De statuur van de band is natuurlijk wel een dingetje en vooral de generatie voor mij vindt het toch nog altijd prachtig als ze zingen over de joints en de maatschappelijke zaken van weleer. Maar voor mij is het nog een snelle run door de fotopit en vertrekken. De band speelt met Efe Erdem op trombone wat het geheel natuurlijk wel wat leuker maakt maar omdat er een duidelijk laag zit tussen de jonge gasten die de band meeneemt en zichzelf lijkt het op een brug te ver.

Het was een mooie en zonnige dag in het zuiden op de berg en zo meteen deel 2! De aftrap met Miss Montreal zal het bier al vroeg vloeien.

Pop on Top Valkenburg 26-05-2017

Festival: La Truite Magique – Houffalize 11-13/08/2017