Live Review: Pop on top Zaterdag 27-05-2017 Valkenburg

De foto’s kun je hier bekijken

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

Bloedje heet maar wel Miss Montreal die het festival aftrapt. Daardoor zijn al vele vroeg aanwezig op de tweede dag van Pop on Top. De berg is lekker gevuld en in tegenstelling tot gisteren is meteen iedereen gaan staan. Klaar om vol uit mee te zingen en klappen met de songs van Sanne.

De vrolijke dame komt met een grote glimlach het podium op en is klaar om dit klusje te klaren.

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

Ook zij hebben het heet maar het weerhoudt ze er niet van om een straffe set neer te zetten. Natuurlijk komen alle hits voorbij dus het publiek meekrijgen is dan ook slechts een warm kunstje. Het festival heeft slim geprogrammeerd vandaag want in de tent opent niemand minder dan Kraantje Pappie. De jeugd staat al vroeg klaar om helemaal los te gaan in de feesttent. Confetti vloeit alweer rijkelijk net zoals het water. Dat deze man weet hoe hij een feestje moet maken is wel bekend. Welk tijdstip hij ook krijgt aangewezen.

Godzijdank zijn de vlammen vandaag niet aan maar buiten laaien ze aardig op wanneer Caro Emerald het podium betreedt. Dat deze dame geen idee meer heeft wat ze ook al weer aan het doen is door de hitte is al snel duidelijk. Onwennig loopt, of eigenlijk vooral staat, ze op het podium. Een grote zonnebril op en zo min mogelijk interactie. Het lijkt een vlugge klus te zijn die door de hitte minder spannend voor haar wordt. Toch vermaakt iedereen zich wel, al zijn het met vervelende grapjes richting mij over het dragen van een zwarte jacket.

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

Hiep hoi door naar de tent waar Jonna Fraser het podium mag beklimmen. Hierna nog maar acht bands. De tent is en blijft warm maar is wel de plek om uit de schaduw even de foto’s alvast te gaan bewerken. Onder het genot van een stevig muziekje (lees Epica) en een bekertje water. Merkbaar is dat deze artiest minder bekendheid geniet waardoor de tent verre van vol is en een stuk minder meegezongen wordt. Dit is wel anders wanneer op het hoofdpodium de Memphis Maniacs aantreden. Zij gooien enkel hits over de massa uit en er wordt met gemak uit hun hand gegeten. De band staat zoals altijd als een huis alleen is het kunstje nu wel gezien, maar voor de bezoekers niet minder leuk daardoor.

Terug naar de tent voor Dirtcaps. Het begint avond te worden en hopelijk koelt het snel af. Dat deze act eigenlijk niet voor de jongste is was niet voor iedereen duidelijk. De opstart verloopt dan ook moeizaam maar zodra de juiste noten gevonden zijn gaat het hard. Als hier een aantal kinderen niet levenslange gehoorschade aan hebben opgelopen weet ik het ook niet meer. Op naar de act voor de ouderen onder ons, ja de echte ouderen. Wild Romance op de mainstage. De band van Herman Brood weet nog net het podium op te kruipen. Dat dit echt voorbij de houdbaarheidsdatum is mag toch wel duidelijk zijn.

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

De frontman zorgt nog voor een beetje levendigheid maar de rest is klaar voor de volgende stap in het leven. Niet oneerbiedig maar een podium is het niet meer voor ze.

De avond valt, tijd voor Stuk TV! Dat de temperatuur buiten de daling heeft ingezet is de tent nog lang niet klaar met stijgen. Deze act is commercieel slim bezig na hun succesvolle YouTube kanaal gaan ze tegenwoordig ook hard op de stages in het land. Een makkelijke inkopper maar veel doen het (nog) niet. Over makkelijk gesproken, inmiddels loopt het voor Racoon. Waar ze ook spelen het plein/terrein staat altijd vol. Met een stevige basis aan hits maar nog belangrijker nog altijd relevante muziek weten ze met een goede show het publiek te bespelen. Bart loopt met zijn mobiele telefoon het podium op en zijn eerste interactie is die met zijn smartphone en daarna half richting het publiek, geen idee of dit het idee van een selfie was maar het zag er nogal vreemd uit. Gelukkig draaide het daarna weer gewoon op de muziek.

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

Door naar de afsluiter in de feesttent en wat een feest met It All Started in the 90’s! Het drietal weet telkens weer een geweldige energie op te voeren waarbij de gehele tent op zijn kop ging staan. En waarom ook niet want iedereen vindt de 90’sound wel tof. Of het nu jong of oud publiek is, het zijn de klassiekers van “nu”. De snelle mix afgewisseld met vocalist Nienke en MC Nick zorgen ervoor dat het publiek mee blijft doen vanaf de eerste tot de laatste noot. Snel door naar de afsluiter op de mainstage want het is blijkbaar code rood (lees het druppelde). Dus moest er snel ingezet worden en kon Waylon beginnen aan zijn set. De zanger als afsluiter is een verassende keuze maar toch stonden er nog altijd veel mensen te wachten voor deze Nederlandse ster. Dat hij niet echt meer de grootste hits weet te scoren en de grootste zalen nog altijd uitblijven voor hem deert niemand als hij zijn rauwe stem opzet.

Wat een prachtige tweede dag van Pop on Top! Weer veel dank aan de organisatie dat ik erbij mocht zijn en hopelijk tot volgend jaar! (Met/zonder Marco Borsato)

Pop on Top Valkenburg 27-05-2017

Live Review: Pop on top Vrijdag 26-05-2017 Valkenburg