FestivalsLive Reviews

Live Review: Schollenpop Scheveningen 02-08-2014

Aanwezig voor de blog: Antoinette & Sharik

Town of Saints

De weersverwachtingen waren twijfelachtig maar desondanks trokken wij, Antoinette & Sharik, toch nog Scheveningen voor het jaarlijkse Schollenpop festival. Al voor de 18e keer wordt het georganiseerd en is door de locatie op het strand uniek in zijn soort. Met een leuke line up aan Nederlandse artiesten probeerde het festival de mensen op deze dag naar het strand te krijgen. Het festival biedt ruimte aan drie podia, het hoofdpodium, ernaast het House of Rockstage en de Scholtainer. Een lekker diverse dag vol muziek stond dus te wachten. Gelukkig trokken de wolken rustig over en bleef het de hele dag lekker weer.

B-Brave

The Charm The FuryDe opener van de dag was speciaal gericht op de jonge meiden gericht. Al vanaf acht uur in de ochtend stonden zij namelijk te Tessa Rose Jacksonwachten op B-Brave, een Wannabee boy bandje met slecht uitgevoerde danspasjes en zinloze teksten. Maar ach, bepaalde leeftijdsgroepen en geslacht vind dat leuk dus ook wij waren daar bij. Gelukkig speelde zij slechts kort en mochten we daarna genieten van Tessa Rose Jackson. De jonge dame maakt prachtige liedjes en met haar prachtige voorkomen en fijne liedjes pakte ze de bezoekers die al vroeg aanwezig waren helemaal in. Liedjes van haar vorige album, Songs From the Sandbox passeerde de revue maar ook kwam er al nieuw werk aan het licht.

Town of Saints uit Groningen hebben we dit festival seizoen al op diverse plekken voorbij zien komen en met hun folkse twist aan de nummers doen ze het erg goed dit jaar. Spijtig genoeg deden slechts enkele bezoekers flink mee waardoor het optreden er erg mat vanaf kwam. Even naar wat harders moet de boeker gedacht hebben want opeens staat The Charm The Fury op het hoofdpodium. Deze band uit Amsterdam doet het zeer goed in de metal(core) wereld en speelt inmiddels op vele plekken van de wereld iedereen plat. Fijn om te zien dat er veel metalheads voor dit ene bandje toch naar het festival gekomen zijn want zelfs een flinke cirkel pit werd onderdeel van de show.

_DSC0543

Klaar voor de avond, iedereen lekker wakker geschud, tijd voor het 3FM werk. Taymir kickte de avond af met een show die we van de heren gewend zijn. Strak, degelijk met korte & krachtige nummers. De jonge honden spelen door heel Nederland op dit moment en staan op ieder festival waar maar kan. Spijtig is dat als je ze vaak ziet er eigenlijk niets nieuws voorbij komt en het meer op een herhaling begint te lijken. Desondanks zullen ze vele zieltjes bekoord hebben.

DeWolff van onze eigen Limburgse gitaarheld Pablo stond als voorlaatste op het hoofdpodium. De band lanceerde eerder dit jaar hun nieuwe album, Grand Southern Electric, waar eeDeWolffn groot deel van gespeeld werd. Het album bestaat uit toffe catchy ritmes, virtuoze gitaarsolo’s en unieke Hammond geluiden. Een zeer sterke show die niet voor iedereen even toegankelijk bleek te zijn.

PinataGelukkig was er voor ieder wat wils en zo pik je opeens ook een bandje op met de naam Pinata. Een hele fijne vibe en sound kwam vanuit het andere podium tot ons waardoor de nieuwsgierigheid gewekt werd. De band maakt een muziek wat we kennen van Beef, met een vleugje Relax en een interesse van Knarsetand. Al staat deze band nog niet springend en rennend op het podium het gevoel en geluid maakte dat volkomen goed. Hierna was het net voor half tien al tijd voor de headliner. Handsome Poets die zich de afgelopen jaren als een snel reizende ster ontpopte is er even tussenuit geweest. Maar goed ook want de band lijkt beter uit deze rustpauze te zijn gekomen. Desondanks sloegen de “oude” hits natuurlijk veel beter aan maar het nieuw werk biedt veel ruimte om te groeien.

Zo zat Schollenpop 2014 er alweer snel op en hebben we genoten van een goed geprogrammeerde line up, leuke en gezellige vrijwilligers in een goed lopende organisatie. Iets waar Scheveningen zuinig op moet zijn, want veel festivals hebben het moeilijk deze tijd, zoekend naar bestaansrecht. Op naar 2015, editie 19!

**Note, dank aan de organisatie dat wij aanwezig mochten zijn!**

Handsome Poets

Schollenpop 2014 in 30sec