Live Review: Stream of Passion “A Winter Evening With” – Tivoli De Helling Utrecht 27-12-2015

Tekst en foto’s door Sharik Derksen

Voor de foto’s klik hier

Stream of Passion Tivoli De Helling Utrecht 27-12-2015

Het kerstdiner is voor de meeste voorbij maar gelukkig is er nog plek voor een toetje zo net voor het einde van het jaar, het jaarlijkse A Winter Evening with van Stream of Passion. Dit nagerecht is altijd een groot uitverkocht feest in de Tivoli de Helling te Utrecht. Ook dit jaar heeft de band weer diverse gasten uitgenodigd om samen met de fans te komen rocken.
Het jaar afsluiten in stijl, voor mij show nummer 180, een leuk jaar met veel diversiteit maar toch een beetje in de roots afsluiten is wel fijn. Ook dit jaar met veel vrienden die uit diverse landen naar Utrecht afreisde om het feest compleet te maken.

De show begint traditiegetrouw met een set van eigen nummers welke we inmiddels allemaal lekker mee kunnen zingen en zo warmt het publiek, en de zaal, snel op waardoor het nog warmer wordt dan de buitentempratuur. Negen nummers waaronder In the End en Now or Never passeren waarna deze set wordt afgesloten met de Radiohead cover Street Spirit. Het publiek is lekker losgekomen, de band is op stoom, tijd om even een pas op de plaats te maken voor een korte break, althans dat had Tivoli eerder deze week gemaild. Maar de fans weten dat niets minder waar is want de akoestische set breekt aan. Frontvrouwe Marcela en toetsenist Jeffrey spelen samen Nostalgia, Spark en Marcela’s solonummer Powerless. Helaas was de hitte zo hoog geworden dat spontaan de ventilatoren aansprongen waardoor het niet zo stil was als verwacht maar dat deed de schoonheid van de nummers niet te kort. Ze weten samen weer een geweldige break te verzorgen.

Jeffrey maakt plaatst voor Stephan die op gitaar de eerste gaste Dianne van Giersbergen en Marcela vergezeld om het Duitse Abends Will Ich Schlafen Gehn (van Hänsel und Gretel) ten gehoren te brengen. De drie krijgen bijna de slappe lach als het even duurt voordat ze in de juiste serieuze modus raken, maar waarna het nummer een aparte vertolking krijgt. Een nummer dat vreemd aanvoelt in het geheel maar dit is wel de kracht om even wat anders te doen en wat ander staat ons te wachten.

De gitaren worden weer ingeplugd en nu is het tot het einde van de show volle kracht vooruit. Lisette van den Berg (o.a. Karmaflow) komt het podium op als Deceiver wordt ingezet. De zangeres zingt natuurlijk ook in Little Devil Allstars waardoor het nummer Alone (Heart) haar zeer goed af gaat en het zoveel power krijgt dat de band en publiek de vaart samen oppakken. Dianne lost Lisette af om nog het nummer Earthquake mee te zingen. Tijd om de meeste verassende naam voor te stellen, Merijn van Haren (zanger van Navarone). Deze naam stond als een vreemde eend in de bijt op de poster maar voor wie zijn band kent weet dat deze man wel van wanten weet. Samen met de band brengt hij niet enkel het nummer Lost, welke een beetje vreemd aanvoelt voor hem maar ook de Queen cover The Show Must Go On. Een groot succes want hij krijgt met zijn powervocaal de hele zaal mee. Dit is de kracht van A Winter Evening with. Duetten en nummers die je niet meteen zal verwachten maar wel heel goed uitwerken.

Grootste naam op het affiche is natuurlijk Anneke van Giersbergen, de zangeres ging de afgelopen periode al op pad met een deel van de band toen zij het podium beklommen met The Gentle Storm, waardoor het eenvoudig was om samen het nummer The Curse te spelen en het publiek nog een maal vast te pakken. Maar wanneer Marcela aankondigt In Motion #1 van The Gathering gespeeld gaat worden is het hoogtepunt van de avond wel bereikt. De twee prachtige dames speelde de track tijdens The Gentle Storm niet samen en het was een van de gemiste kansen volgens de fans maar nu werd die wens toch vervuld.
De band sluit hun setlist met This Endless Night, waarna tijdens de toegift I Have a Right (cover Sonata Arctica) en het slotstuk Haunted nog gespeeld worden. Een dik twee uur durende set laat de fans 2015 geweldig muzikaal afsluiten. Al vijf jaar is A Winter Evening een hit voor de band, op naar de volgende vijf jaar! Met fijne afwisselende en gedurfde gasten.

Live Review: Nightwish - Euro Tour 2015

SharQ Bite: Down in Norway - Niet Ademen