Live Review: Stream of Passion – De Effenaar Eindhoven 02/05/2014

Geschreven door gast schrijfster: Liseth de Haas
Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Stream of Passion

Female-fronted metal band Stream of Passion stond afgelopen vrijdag voor de vijfde keer in de Effenaar in Eindhoven om hun gloednieuwe album ‘A War Of Our Own’ te laten horen. Het bijzondere aan dit album is dat het volledig tot stand gekomen is met financiële hulp van de fans. Ook ondergetekende heeft, als rasechte fan sinds hun debuutalbum ‘Embrace The Storm’ uit 2005, haar steentje bijgedragen en stond te popelen om dit nieuwe pareltje eindelijk live te aanschouwen.

AutumnEerst is het de beurt aan de support act van de avond, Autumn. Deze zeskoppige band bestaat al sinds 1995 en zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse rock scene. Momenteel zijn ze druk bezig met het schrijven van nieuwe nummers voor hun zesde studio album. Hun laatste optreden dateert alweer uit november 2012 dus ik ben benieuwd hoe ze het na anderhalf jaar stilzitten ervan af gaan brengen.

De band verschijnt om negen uur stipt op het podium en ik hoor spontaan een fan “welcome back!” naar ze roepen. Dit wordt beantwoord met een grijns van Autumnoor tot oor door zangeres Marjan Welman die sinds 2008 de plaats heeft ingenomen van Nienke de Jong als lead singer van de band. Al snel galmen de eerste tonen van ‘A Minor Dance’ van het voorlaatste album ‘Altitude’ door de zaal. Het is duidelijk dat er fans aanwezig zijn want ik zie meteen mensen om mij heen mee zingen en headbangen op de maat van de muziek. ‘Satellites’ is als volgende aan de beurt en het is aanstekelijk om te zien hoeveel enthousiasme de band uitstraalt. De sfeer zit er in ieder geval al goed in. Vervolgens wordt er aangekondigd dat long-time friend Jetse Goris (Mountainbirds, ex-Krause) tijdelijk de positie als drummer overneemt van Jan Grijpstra die momenteel in Amerika werkzaam is. Ook wordt er mede gedeeld dat Kevin Storm (Cardamon, the Comeback) vanaf nu een permanente plaats in de band heeft als bassist. “En als hij daar geen zin in heeft, heeft hij gewoon ontzettende pech” grapt Marjan. De avond wordt vervolgt met het rocky ‘Horizon Line’ en het sfeervolle ‘Synchro Minds’.

Autumn

Die laatste wordt opgedragen aan alle fans die van ver zijn gekomen. Het brengt mij direct terug naar de tijd waarin ik voor het eerst kennis maakte met Marjan’s geluid: haar contributie op Ayreon’s ‘01011001’ album. Ze liet daarmee een solide indruk bij mij achter en ook dit keer komt haar verfijnde stem prachtig tot zijn recht. Het harde applaus en gejoel na de laatste tonen is dan ook zeker verdiend. ‘Closest Friends Conspire’ wordt lekker hard ingezet en de band beweegt energiek op het podium. Het optreden wordt afgesloten met ‘Altitude’ van het gelijknamige album en ‘the Venamoured’. Marjan wordt hierbij ondersteund door de stemmen van beide gitaristen. Het gebruik van meerstemmigheid vind ik persoonlijk absoluut een pluspunt, het geeft hun muziek net dat beetje extra. Wanneer Marjan haar laatste tonen heeft gezongen wenst ze ons veel plezier met Stream of Passion en rent van het podium af. De band speelt verder door en laat ons nog even zien en horen wat ze in hun mars hebben. Met een luid applaus worden ze enthousiast bedankt door het publiek.

Stream of Passion

Na een korte pauze is het tijd voor Stream of Passion om het podium te betreden. De intro wordt ingezet en de bandleden worden uitbundig begroet door het publiek. Stream of PassionHet eerste nummer is ‘Monster’ en het is al snel duidelijk dat ons een energiek optreden te wachten staat. Terwijl de overige bandleden zich zelfverzekerd over het podium bewegen zingt zangeres Marcela Bovio vol passie en maakt veelal gebruik van lichaamstaal om de tekst goed over te brengen. Bij ‘Passion’, alweer bijna een ‘golden oldie’ te noemen, wordt er flink meegezongen en staat het publiek alles behalve stil. Marcela vertelt dat ze veel zin hebben in vanavond en bedankt de fans voor het mede mogelijk maken van het nieuwe album: “Dankzij jullie staan we hier!” Vervolgens wordt de titelsong van het album gespeeld, waarvoor onlangs een video voor is opgenomen. Wanneer de eerste klanken van ‘The Curse’ te horen zijn wordt er gevraagd of iedereen die de tekst kent wil laten horen hoe mooi ze kunnen zingen. Hier wordt fanatiek gehoor aan gegeven door het publiek.

Tijdens het melodieuze ‘Autophobia’ begeleidt Marcela haarzelf met viool en ook de befaamde jump van bassist Johan van Stratum en gitaristen Eric Hazebroek en Stefan Schultz ontbreken niet. De avond vervolgt verder met ‘In the End’,een populair Stream of Passionnummer van het ‘The Flame Within’ album uit 2009. Hier en daar zie ik weer mensen uitbundig meezingen en na de laatste tonen breekt er een luid applaus uit. Dan is het tijd voor de ballade van de avond, ‘For You’. Marcela’s zuivere, breekbare en tegelijkertijd sterke stem combineert prachtig met het mooie pianospel van Jeffrey Revet. Het enige minpunt is dat er tijdens het nummer een paar mensen luid aan het praten en lachen zijn. Erg spijtig dat zij geen voldoende respect kunnen opbrengen door op dat moment even hun mond te houden. De band lijkt er in ieder geval niet mee te zitten en gaat onverstoorbaar verder met twee andere nummers van het nieuwe album. ‘The Distance Between Us’ geeft Marcela de kans om te laten horen dat zij ook de hoge noten in bedwang heeft. Bij ‘Exile’ blijft de zang spot-on, Jeffrey laat nogmaals zien dat hij de piano meer dan machtig is en de Mexicaanse oorsprong van Marcela voert voor even de boventoon. Daarna is het weer de beurt aan een favoriet nummer van de band én het publiek, ‘Collide’.

Stream of Passion

Meteen gaan alle armen in de lucht en wordt er tot de laatste noot geheadbanged. Het hoge energiepeil blijft nog even aanhouden met het emotionele ‘Don’t Let Go’. Wederom is waar te nemen hoe goed Marcela tekstbeleving onder de knie heeft en ook Stefan krijgt zijn verdiende plek in de spotlight met zijn supersnelle gitaarwerk. ‘Out Of The Darkness’ is het laatste nummer dat gespeeld wordt van het nieuwe album waarbij het bekwame drumspel van Marijn Peters zeker erkend mag worden. Zeer indrukwekkend is wederom de krachtige en stabiele zang van Marcela, want het refrein is zeker niet voor elke zanger(es) weggelegd. Ook mijn persoonlijke favoriet van het Darker Days album, ‘Lost’, wordt gespeeld. Dat dit nummer ook de voorkeur geniet van anderen blijkt wel uit het ontvangst door het publiek. Bijna heel de zaal zingt mee, klapt mee, headbanged, juicht, of heeft de handen of armen in de lucht. Na het in ontvangst nemen van een langdurig applaus loopt de band even van het podium af om vervolgens weer terug te komen voor een toegift. ‘Street Spirit’, de Stream of Passionwelbekende Radiohead cover, en ‘This Endless Night’ zijn de afsluiters van de avond. De band en het publiek genieten zichtbaar van de laatste paar minuten. Uiteindelijk wordt het publiek bedankt voor hun komst en uitgenodigd om bij de merchandise stand wat na te kletsen. We kunnen terugkijken op een energieke avond vol met jawel, passion.

‘A War Of Our Own’ is sinds 18 april te koop bij bol.com of via Itunes

Voor de foto’s van Stream of Passion kijk op deze pagina
V