Live review: Stream of Passion – Tivoli de Helling – 27/12/2014

Tekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen

Stream of Passion

Stream of PassionOp een sprookjesachtige zaterdagavond trotseerden zo’n 300 man de gladde wegen om naar Tivoli de Helling te gaan. Daar verzorgde het Nederlandse Stream of Passion namelijk hun vierde ‘ A Winter Evening With Stream of Passion’, een speciale eindejaarsshow met veel gasten en speciale uitvoeringen van nummers. Voor fans altijd een leuke traktatie en de kleine zaal was dan ook bijna uitverkocht.

Traditiegetrouw begint de metalband met een ‘normale set’. Aangezien ze dit jaar het nieuwe album ‘A War of Our Own’ hebben uitgebracht passeren veel nummers van deze plaat de revue. Onder andere ‘Autophobia’ creëert kippenvel door de prachtige zanglijnen. Zangeres Marcela Bovio is weer eens in topvorm en ook de rest van de band brengt de gebruikelijke energie.

Tijdens deze shows gaat er echter altijd wel wat mis en ook vandaag zijn er de nodige technische- en andere probleempjes. Marcela raakt Stream of Passion

Tijdens deze shows gaat er echter altijd wel wat mis en ook vandaag zijn er de nodige technische- en andere probleempjes. Marcela raakt Stream of Passionbijvoorbeeld al snel een lens kwijt, maar maakt als echte professional gewoon de set af. Deze mankementjes dragen eigenlijk alleen maar bij aan de intieme, huiselijke sfeer en het publiek is dan ook zeer geduldig. Op alle gepaste momenten wordt geklapt, maar de zaal had wel wat meer initiatief mogen tonen.

Wat nieuw is voor deze editie is de echte pauze tussen de twee sets door. Dit geeft meer het gevoel dat de show echt in twee delen wordt gehakt en bouwt de spanning iets op. De tweede set begint met een akoestisch stuk en de fans krijgen een zeer bijzondere primeur. Marcela werkt namelijk aan een soloalbum en laat deze avond het nummer ‘Stars’ horen, met Joost van den Broek (ex-After Forever) achter de piano. Dit wordt met veel plezier ontvangen en het opera achtige nummer belooft veel. De Dredg cover ‘Bug Eyes’ is erg mooi en wordt vol emotie gebracht. Hetzelfde geldt voor de Tears for Fears cover ‘ Mad World’, maar ondanks de prachtige zang is het nummer toch wat langdradig.

Na het stevige ‘In the End’ en het altijd geweldige ‘Street Spirit’ mag de eerste gastvocalist het podium betreden. Het is Lotus van Sin7Sins. Ze heeft de eer, want een eer is het, om mee te mogen zingen op ‘Collide’. Dit doet ze aardig, maar het geheel is helaas niet bijzonder te noemen. De Paradise Lost cover ‘Gothic’ is dit echter wel. George Oosthoek mag hier een lekker potje op meegrunten en het nummer is lekker stevig! Een fijne verrassing.

Stream of Passion

De volgende gastvocalist is Valerio Recenti van My Propane. Deze man heeft best een aardige strot en ‘Passenger’ is dan ook lekker rauw. Tijdens ‘Now or Never wordt Marcela vocaal bijgestaan door Irene Jansen. Een leuke extra toevoeging is de canon in het refrein en beide dames lijken er veel plezier in te hebben. De laatste gastvocalist is Daniël de Jongh van Textures. Ook hij heeft een fijne stem, maar die komt tijdens ‘Burning Star’ helaas niet heel goed uit de verf. Het nummer is daarvoor iets te chaotisch.

Stream of PassionWat wel weer erg prettig is, is de Ayreon cover ‘Day Three: Pain’. Dit nummer speelde de band vroeger ook al, maar vanavond samen met Irene, Stream of PassionGeorge en Valerio. Dit komt goed uit de verf en is leuk om te horen.

Na een korte afwezigheid begint de band aan de toegift. Het is een wat vreemde toegift, maar wel toepasselijk zo vlak na kerst. De band speelt samen met alle gasten ‘The Power of Love’ een nummer dat met veel Nederlandse metalartiesten speciaal gemaakt is voor Serious Request. Het geheel doet een beetje cheesy aan, maar het hart zit op de goede plek en dat maakt het mooi. Om het meezingfestijn af te maken wordt de avond afgesloten met ‘The Curse’. Het publiek wordt normaliter al geacht mee te zingen met dit nummer, maar vanavond geldt dit nog een beetje extra. Dit lukt aardig en het is dan ook een waardige afsluiter van een gezellige avond.

Het moet wel gezegd worden dat deze editie vergeleken met vorige jaren wat minder verzorgd overkomt. Sommige duetten lijken een beetje samengeraapt te zijn, wat jammer is. Er wordt echter niets aan gezelligheid en sfeer ingeleverd en dat is uiteindelijk toch wel het belangrijkste. Complimenten aan Stream of Passion voor het wederom in elkaar zetten van een leuke avond, de fans waarderen het zeker!

Foto’s“>Stream of Passion

Stream of Passion

Foto’s” alt=”Stream of Passion” width=”186″ height=”300″ />bijvoorbeeld al snel een lens kwijt, maar maakt als echte professional gewoon de set af. Deze mankementjes dragen eigenlijk alleen maar bij aan de intieme, huiselijke sfeer en het publiek is dan ook zeer geduldig. Op alle gepaste momenten wordt geklapt, maar de zaal had wel wat meer initiatief mogen tonen.

Stream of Passion

Review: DiTCH – Boca do Inferno

Review: Me & Mr. Jansen - Oceans