Live Review: Stream of Passion – Tivoli De Helling 28-12-2016

Voor alle foto’s klik hier

28 December 2016, Tivoli De Helling in Utrecht, de aller aller allerlaatste show van Stream of Passion. Voor de zesde maal staat de band tijdens hun “A Winter evening with” in deze zaal, een traditie dus, maar helaas deze editie markeert het eindpunt. Iedereen wilt erbij zijn waardoor de capaciteit lichtjes verhoogd is er en feest gevierd kan worden met maar liefst 450 mensen. Dit keer geen sneeuw buiten, een opluchting dus voor de wachtende fans die al uren voor aanvang staan te popelen om binnen te mogen.

Om kwart over acht End of the Dream een half uur support geven om het publiek een beetje op te warmen. Het is een van de bands uit de nieuwe lichting in Nederland binnen het genre. Dat het dozijn al overspoeld is in het genre mag duidelijk zijn maar met een aantal bands die zijn afgevallen en gestopt de afgelopen jaren lijkt er meer lucht te komen voor de jonge garde, desondanks wordt er veelal uitgeweken naar andere genres en is de “klassieke” female fronted metal nog maar weinig te vinden. Dit is precies waarop End of the Dream inspringt, hierdoor volgen er veel herkenbare klanken met een sterke basis vanuit de drummer Pim. Vandaag valt Timo Somers (Delain) bij de band en verzorgt hij de gitaarsolo’s.

Tijd voor een korte ombouw want om kwart over negen is het zover, de laatste ronde. Marcela, Johan, Martijn, Jeffrey, Eric en Stephan komen onder overweldigend applause het podium op en trappen af met “Monster”. Het wordt z’n avond, de frontvrouw maakt de laatste grapjes over de bandnaam, de hits worden nog een keer gespeeld en bij elke noot, sprong en gejuich weet iedereen dat dit de laatste keer is. Het geeft de avond een vreemd gevoel mee maar met een stevige setlijst staat de avond toch weer als een huis.

“Passion” en “Deceiver” van het eerste album Embrace the Storm mogen natuurlijk niet ontbreken en komen al vroeg in de set voorbij. Vanuit achterin de zaal staat bedenker en oprichter van de band Arjen Lucassen tevreden toe te kijken. Van het eerste album ontbreekt enkel “Nostalgia” op de setlist, wellicht een bewuste keuze om het een “gezellige” avond te laten houden want als deze gespeeld zou worden zouden echt alle harten tegelijk breken. Door met “In the End” en “Now or Never” van The Flame Within voor de luchtige kant te belichten.

Een van mijn favoriete stond gelukkig wel op de setlist, “Lost”, knalt namelijk zo hard en weet een geweldige balans te vinden in luidheid en rustigere delen. Cover “Street Spirit” mag natuurlijk niet ontbreken op deze avond, de track is vastgegroeid in de setlijst sinds The Flame Within en is door de band volledig eigen gemaakt, zo ook voor de fans. “Out in the Real World” en “This Endless Night” sluiten de setlist voor de toegift af. Nog een keer samen met het publiek knallen, nog een keer samen springen, juichen en zingen. Stream of Passion weet wel hoe ze een feestje moeten maken, dat blijkt ook vandaag maar weer al te goed.

Nog een keer op de foto met hun publiek. Een groot dank aan hen en vele bedankjes naar mensen die de band de afgelopen jaren hebben ondersteund, geholpen, bijgestaan of iets anders hebben toegevoegd aan het geheel.

Tijd voor de toegift, de laatste noten, de laatste jumps, de laatste… alles.
Zowel on- als offstage beseft men zich dit, de laatste drie nummers. Sonata Arctica cover “I Have a Right” doet het altijd goed om nog een keer op te warmen voor het eind. Nog een keer terug de tijd in naar “Haunted”, de harde klappen, de harde sound, de track die voor eenieder dierbaar is geworden door de tijd voelt harder dan ooit. En dan, volgt het slotlied, “The Curse”. De tranen vloeien bij vele, al wordt het geen zwembad zoals verwacht, de track vliegt voorbij en met een hele diepe buiging naar iedereen neemt de band afscheid van hen, zichzelf en van een elf jaar mooie tijd met een aantal diepte maar nog veel meer hoogtepunten. Een selfmade band, een band die meehielp aan het metal landschap in Nederland en ver daarbuiten, een band die “alles” zelf wist te bewerkstelligen is niet meer.

Dank aan iedereen van de band, crew, management, de fans en iedereen die ik vergeet voor elf onvergetelijke jaren! De band nam eerder dit jaar een dvd op ter herinnering aan alles, koop Memento nu op de webshop.

Stream of Passion was one to remember!

SharQ Bite: Rene SG - Hell Yeah!

Review: Scarved - Lodestone