Live Review: Symphony X – 013 Tilburg 20/03/2016

Voor de foto’s klik hier

De eerste lente dag begon natuurlijk met de talenten in Sittard tijdens de Limburgse Finale van Kunstbende 2016, maar daarna al snel door naar Tilburg voor wat steviger metal geweld. Verzorgd door Melted Space, Myrath en Symphony X welke gezamenlijk de kleine zaal van de Brabantse zaal uitverkochten. De vernieuwde venue is weer goed bezig!

Melted Space mag de avond openen, in een strak halfuur wordt op tijd afgetrapt en geen woorden vuilgemaakt aan een kleine chat met het publiek. De trein dendert voort en de band is te groot voor dit kleine podium. Met een mengelmoes aan muzikanten is het een op en af gaan van de vocalisten om zoiets plek te geven aan de solisten. Een Franse Ratatouille is wellicht de beste omschrijving. De band bracht vorig jaar hun album The Great Lie uit en deze support tour zet zeker zoden aan de dijk. Een energiek half uur om de volle zaal op te pompen, iets dat zeker lukte.

Op naar Myrath, wederom deels Frans maar ditmaal met Tunesische invloeden. Slechts 15 minuten ombouw tijd is nodig in deze geoliede machine. Het is de laatste show van de tour dus iedereen is in opperste stemming en klaar voor een moment van rust. Myrath heeft natuurlijk ook een album te promoten. Legacy is de titel en die mag best vaak genoemd worden sinds de meeste tracks die het vijftal speelt er vanaf afkomstig zijn. De Tunesische invloeden zijn goed hoorbaar en maken het geheel lekker divers. De band zet in de metal hun eigen stevige (bas) toon neer. Ook hen is dertig minuten gegund wat een prima speeltijd is voordat de headliner begint. Al is het de vraag voor wie de mensen op de eerste rij komen. Een deel namelijk zeer zeker voor Myrath.

21.15, mooie tijd voor de headliner om af te trappen. De band onder leiding van frontman Russell Allen kwam met recentelijk met het album Underworld uit de koker van Nuclear Blast. Het album stond weer als een huis en resulteerde in wederom een grotendeels uitverkochte Europese tour. De mannen beklimmen de stage en er is eigenlijk maar weinig nodig om het volle huis in extase te brengen. De fans doen vanaf het eerste moment mee en de sfeer zit er dan ook lekker in. Russell staat als een baas op het podium, in een tanktol van support Myrath, een Memphis Maniacs achtige zonnebril die bij zijn gladgekamde haar in een staart echt nogal prominent aanwezig is. De drummer zit verscholen en is nauwelijks zichtbaar, ditzelfde geldt voor de toetsenist, beetje jammer maar de gitarist en bassist hebben wel alle speelruimte om naast de frontman de stage te bespelen. De nummers vliegen je om de oren, of het nu de nieuwe tracks van Underworld zijn of de klassiekers er is een goede mengeling van de tracks. Symphony X behoord nog altijd tot een van de beste bands in hun genre en terecht. De show is sterk, er hang een geweldige sfeer en de band weet er telkens weer op in te spelen. Een fijne zondag avond in Tilburg, wie wilt dat nou niet.

SharQ Bite: De Kraaien - Goud

Persbericht: Het Belgische The K. brengt tweede album uit