Live Review: Tad Morose – Spirit of 66 Verviers (BE)

Tad Morose Spirit of 66 Vervier (BE) 07-09-2015

Foto’s Silent Call
Foto’s Tad Morose

Silent Call Spirit of 66 Verviers (BE) 07-09-2015

Een maandag avond metal luisteren wat kan daar nou mis aan gaan. Metal Monday’s everyday! Zo reed ik gisteravond naar België. Twee bands speelde in het altijd prachtige Verviers. Spirit of 66 is mij niet onbekend doordat Stream of Passion hier ook al eens de weg naar toe vond. Stuiterend over de Belgische wegen belande ik al vrij spel op de plek van bestemming, de parkeerplaats was echter bezet door een Kermis, iets dat ik juist het liefst ontloop.

Mooi op tijd binnen, een Franssprekende gastvrouw probeer ik in het Engels uit te leggen dat ik op de
gastenlijst sta, met dank aan HardLife Promotion, en warempel ze snapt het. Een stempel voldoet en ik loop het lege café binnen. Dertien personen hadden zich op facebook aangemeld had ik al nagekeken maar die waren er nog niet. Om acht uur zou Silent Call aftrappen maar dit werd eventjes uitgesteld omdat de backdrop nog niet hing. Vijftien minuten later liepen de bandleden het podium op en werd mij duidelijk waarom dat deze band niet groot is geworden. Met een schelle stemklank probeert frontman Göran zichzelf neer te zetten. Powermetal zou het kunnen worden als er meer kracht zou worden bijgezet maar in de vijfenveertig minuten durende set ontbreekt dit.

De bassist Tobbe rent als een kind over het podium, welke al niet heel groot is, waardoor de zanger stijfjes blijft staan want zodra hij beweegt is de kans groot dat hij Tobbe raakt. De toetsenist en drummer voegen niets bijzonders toe enkel de gitarist Daniel weet strakke riffs te produceren. Een beetje een tegenvaller van de band die toch echt al sinds 2006 bezig is, het verklaard de nog geen 900 likes.

Op naar de hoofdact, Tad Morose, ook uit Zweden zoals de support alleen zijn deze heren al sinds 1991 actief. Dat wilt zeggen enkel gitarist, tevens oprichter, Christer want de overige bandleden sloten later aan. Zanger van de band is Ronny, hij weet met zijn stem juist wel te overtuigen. Met gemak weet hij het wat tam publiek te overtuigen van de grootheid van deze band. Dat deze band na acht platen nog in deze zaal staat kun je alleen maar onder het kopje doorzettingsvermogen scharen. Live echt onderschat want het geheel loopt vloeiend en de leden weten elkaar het licht te gunnen ondanks duidelijk is wie de baas is op her podium.

De band staat hier om hun nieuwe plaat te promoten en is duidelijk te merken aan de setlist. Al komt van alles wel wat naar voren. Een fijne mix tussen oud en nieuw. De inmiddels dertig mensen die zijn komen kijken vermaken zich prima met deze metalband maar van echt meezingen komt het niet, noch headbangen. Misschien niet de plek ervoor maar voor de 15 euro entree had ik wel meer publiek verwacht. Zo eindigt de Metal Monday een beetje tam maar weer een ervaring rijker.

Persbericht: Parkway Drive komt naar 013 Tilburg

Review: Bliksem - Gruesome Masterpiece