Persbericht

Persbericht: Popmuziek als bindmiddel voor Euregionale samenwerking tijdens DVERS

Achtste editie van het euregionale popmuziekfestival op zaterdag 1 oktober in Sittard

FOTO FB SPL- Affiche DVERS 2016 - Popmuziek als bindmiddel voor Euregionale samenwerking tijdens DVERS

Op zaterdag 1 oktober 2016 vindt de achtste editie van DVERS plaats in Sittard. Het festival is uitgegroeid tot hét platform voor popmuziek uit de Euregio. Muzikanten en professionals van de poppodia, festivals, labels en boekingskantoren ontmoeten elkaar, wisselen kennis uit en dompelen zich onder in de meest actuele thema’s uit de popmuziek. DVERS bestaat dit jaar uit maar liefst vijf onderdelen: een bandcamp; een muzikantendag; een media conferentie; een netwerkbijeenkomst voor professionals en een showcasefestival. Deelname aan de programmaonderdelen overdag is gratis, echter hiervoor dient men zich van te voren op te geven. Het showcasefestival in de avonduren is helemaal vrij en gratis toegankelijk. Meer informatie hierover is te vinden op de website www.dvers.nl.

conferentie DVERS 2015. Foto door: Jurriaan Hodzelmans festival DVERS 2015. Foto door: Jurriaan Hodzelmans

Stichting Popmuziek Limburg (SPL) richtte DVERS in 2009 op met het doel om de Limburgse popsector zichtbaar te maken, te verbinden en vooral om een platform te bieden waarop talentvolle Limburgse muzikanten, popacts, DJ’s en producers zich konden presenteren aan programmeurs van poppodia en festivals. Inmiddels is DVERS uitgegroeid tot het grootste en enige evenement in Limburg dat provincie breed aandacht besteed aan amateurs en semiprofessionele popmuziek en actief verbindingen legt en samenwerking stimuleert tussen alle stakeholders in het Limburgse popveld. Op verzoek van de Limburgse popsector besloot de organisatie vorig jaar om ook de Belgische en Duitse popsector uit de Euregio te benaderen. Na de vele enthousiaste reacties uit Limburg en de partners uit België en Duitsland heeft SPL besloten om deze Euregionale samenwerking voort te zetten en uit te breiden. Tijdens DVERS 2016 richt de organisatie zich op meerdere doelgroepen, te weten muzikanten; programmeurs en boekingskantoren, journalisten en muziekliefhebbers uit de hele Euregio.

BANDCAMP: DVERS on tour!
Tijdens DVERS on Tour, dat van 27 september t/m 1 oktober zal plaatsvinden, gaan negen bands met elkaar een week op kamp. Tijdens deze ‘werkweek’ maken de Duitse, Belgische en Nederlandse muzikanten kennis met elkaar, gaan ze samen (nieuwe) muziek maken, krijgen ze inzicht in cultuurverschillen en werkstijlen en worden ze intensief gecoacht op muzikaal en zakelijk gebied door professionals. Iedere dag doen de deelnemers een andere stad aan en reist het kamp van Duitsland naar België en Nederland. Onder anderen Grammatikoff (Duisburg), Grenswerk (Venlo), PXL Music (Hasselt) liggen op de route en worden bezocht. Aan het eind van deze week treden alle deelnemers ook op tijdens het showcasefestival van DVERS. Deelnemende acts aan dit uitwisselingsprogramma zijn onder andere Shiverburn (Weert), Wolfspelz (Duisburg) en The Lighthouse (Leuven).

MUZIKANTENDAG
De muzikantendag vindt overdag plaats in Poppodium Volt en is met name gericht op muzikanten uit de Euregio die de ambitie hebben om de popsector in België, Nederland en Duitsland beter te leren kennen met het doel om in de toekomst ook meer te kunnen optreden binnen de Euregio. Gedurende de dag wordt hen een programma aangeboden met diverse workshops en presentaties door professionals uit de popsector, met thema’s die gaan over tourmanagement, het leggen en onderhouden van je contacten, carrièreadvies en feedback op je muziek tijdens de demo-hearings.

MEDIA CONFERENTIE
De Limburgse popsector is enorm aan het groeien. Media aandacht is voor die ontwikkeling van de sector van enorm groot belang. Dit betekent dus dat de media er een schepje bij moet doen om die popsector goed in beeld te krijgen en alle ontwikkelingen te volgen. Maar hoe kunnen ze dit doen? Welke stappen kunnen ze maken en hoe kan popjournalistiek in Limburg zich ontwikkelen? Stichting Popmuziek Limburg en het innovatieplatform Media Valley werken samen en organiseren tijdens DVERS de eerste media conferentie. Tijdens de conferentie wordt er gediscussieerd over de toekomst van Limburgse popjournalistiek en krijgen de deelnemers een educatief workshopprogramma aangeboden.

NETWERKBIJEENKOMST
Voorafgaand aan het showcasefestival is er een netwerkbijeenkomst voor professionals, met name de programmeurs, boekers en talentscouts, uit de hele Euregio. Ze kunnen onder het genot van een hapje en een drankje kennis maken met collega’s van over de grens of bijkletsen met bestaande contacten. Door deze bijeenkomst te organiseren kan het bestaande euregionale netwerk binnen de popsector groeien met het doel om tussen de podia, festivals en boekingskantoren in België, Duitsland en Nederland meer samenwerking te stimuleren, teneinde er ook voor te zorgen dat talent meer uitgewisseld wordt en dat de Euregio dus een vruchtbare voedingsbodem wordt voor popmuziek.

SHOWCASEFESTIVAL
Tijdens het showcasefestival in de avonduren treden negenenzeventig acts (bands, singer-songwriters, hiphop groepen, DJ’s en producers) verspreidt over achttien locaties in de binnenstad van Sittard op. Deze acts zijn gescout door programmeurs en boekers van festivals en podia uit de hele Euregio en worden tijdens DVERS gepresenteerd als dé meest veelbelovende en talentvolle acts van dit moment. Het publiek, maar vooral ook programmeurs van kleine en middelgrote podia en festivals, kunnen gratis komen kijken naar de optredens die in de avonduren vanaf 20:00 uur gaan plaatsvinden. Op het programma staan onder anderen Storksky (Sittard), Statesmen (Heerlen), Kasablanka (Tongeren), Universe (Antwerpen), Blackberries (Mannheim) en Lights Out (Eschweiler).

Het volledige programma, alle informatie per programmaonderdeel, tijden en mogelijkheden tot aanmelden is te vinden op de website van DVERS: www.dvers.nl.

Previous post

SharQ Bite: Sir Reg - Modern Day Disgrace

Next post

Review: HAZE - Fake Friend EP

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.