Promotions

Preview: Metal Female Voices Fest XII

mfvf12-215x300Tekst: Gerianne Meijer

Op 17, 18, en 19 oktober is het weer zover! De twaalfde editie van metal female voices fest wordt weer gehouden in Wieze, België. Het tijdschema is inmiddels bekend gemaakt. Dus voor de mensen die al tickets hebben, maar ook voor degene die nog twijfelen hier een overzicht van wat je allemaal voor moois aan female fronted metal kan verwachten!

Vrijdag
Voorgaande jaren bestond de vrijdagavond meestal uit een of twee acts. Dit keer kan de gelukkige bezoeker maar liefst 4 muzikale traktaties verwachten. Openend is Diary of Destruction, een metalband uit Frankrijk. Daarna volgt Ayin Aleph een one-women-band met barok invloeden. Dat beloof ook wat voor het oog. Ook de Japanse Saeko doet het in haar eentje. Alsof dit allemaal nog niet internationaal genoeg is mag het coverproject Metal Female Voices United afsluiten. Verschillende getalenteerde dames uit verscheidene bands brengen dan samen hun favoriete covers ten gehore. Voorgaande jaren leverde dat wel een paar leuke momenten op (toen heette het nog Eve’s Apple’s), dus ook dit jaar is het geen reden om thuis te blijven.

Zaterdag
De zaterdag opent lekker Hollands met La Ventura. Deze band probeert een eigen plekje te veroveren in de scene en met het nieuwe album White Crow zou dat zeker moeten lukken. Ook Ancient Bards, die om 13.05 het podium op mogen, hebben niet zo lang geleden nog een lekker album afgeleverd genaamd A New Dawn Ending. Deze symfonische power metal beloof live zeker wat! Dus haal je lunch maar ervoor of erna. Diabulus in Musica is vaak een van de uitschieters op dit festival en dat zal dit jaar niet anders zijn. Om 17.10 mogen zij spelen, zeker de moeite waard. Daarna staat een van mijn persoonlijk favorieten op de planken: doom band Draconian. Met een nieuwe zangeres in hun gelederen is dit een heuse vuurdoop en om die reden alleen al niet te missen. De laatste drie bands zijn zoals gewoonlijk grote namen in het genre. The Sirens, een interessant nieuw project van Liv Kristine, Anneke van Giersbergen en Kari Rueslatten mag om 19.30 spelen. Deze drie dames samen is vrij uniek, dus mis dat zeker niet! Daarna mag oudgediende Sirenia onze oren verblijden, al een tijdje weggeweest van dit festival, dus ze mogen iedereen laten zien wat ze in huis hebben. Als afsluiter is de bijna altijd aanwezige Leaves’ Eyes. Met de charmante Liv Kristine als frontvrouw, die dan nog goed warm moet zijn van haar optreden bij the Sirens. Een fijne zaterdagavond dus!

Zondag
Ook de zondag is een dag om zeker niet te missen. ’s Ochtends en ’s middags staan wat vrij onbekende namen ons wakker te schudden, zoals Aria Flame, Evenoire en Viper Solfa, maar zoals voorgaande bezoeken mij heeft geleerd zit er tussen al die onbekende namen altijd wel een pareltje. Welke dat dit jaar zal zijn is nog een mysterie, dus hou vooral deze website in de gaten! Vanaf 17.30 wordt het echter heel spannend, want dan mag het energieke Stream of Passion het podium testen op stevigheid. Deze band staat altijd garant voor een leuke show, dus mis die zeker niet. Daarna mag Xandria opdraven, met een nieuwe zangeres, Dianne van Giersbergen. Ook zij krijgt haar vuurdoop op dit festival en wat voor een! Het Russische Arkona is altijd een van de favorieten, omdat ze altijd garant staan voor een zeer levendige liveshow. Met nieuwe album Yav hebben ze ook nieuw materiaal, dus ga dat zien. Afsluiter dit festival is Therion, geen groentje in het genre, maar voor mij de eerste keer dat ik ze ga zien. Ik ben zeer benieuwd.

Kortom, de twaalfde editie van dit festival zal er ongetwijfeld weer een zijn vol leuke verrassingen, altijd goed
spelende stambands en fijne terugkerende groten in het genre. Heb je nog geen kaartjes? Haal ze dan snel!

Links