Review: 3 Doors Down – Us and the Night

3dd1Het is alweer vijf jaar geleden dat de heren van 3 Doors Down hun album “Time of My Life” uitbrachten en het is alweer drie jaar geleden dat ze in een uitverkochte 013 Tilburg stonden te rocken. Tijd voor een nieuwe plaat! De titel: Us and the Night. Hij kom over drie dagen uit of hij in Nederland opgepikt gaat worden is nog maar zeer de vraag, waar de voorgangers nooit hoog in de charts zijn gekomen. 3 Doors Down is een band met die hard fans, maar weinig nieuw publiek. Hoogste tijd om daar verandering in te brengen.

De band kende een kleine wisseling van de wacht in hun bezetting, Chris nam de lead gitaar over van Matt en Rhythm gitaar werd opgepakt door Chet. Todd stopte met bassen en Justin kwam ervoor in de plaats. Enige originele member blijft frontman Brad hierdoor. De sound blijft echter herkenbaar en de heren uit Mississippi blijven op het toppen van hun kunnen presteren. Opener van de plaat is “The Broken”, het nummer laat dit dan ook direct horen. De herkenbare stem van Brad aan het front en de bekende gitaarklanken. Het nummer is lekker pakkend en laat je meteen mee knikken, de nummers zijn allen onder de vier minuten en gericht op het grotere publiek. Geen ingewikkelde teksten of lastige sounds, gemaakt voor de stadions en festivals, iets waar de band in hun thuisland goed mee overweg kunnen. Single “In The Dark” volgt, van het nummer verscheen twee weken geleden de videoclip en zette de toon voor de gehele plaat. Niet verassend dus dat de band voor een veilige track van het album met steady videoclip.

Scherpe gitaarklanken volgen wanneer “Still Alive” wordt ingezet, het nummer vliegt voorbij met slechts een ruime twee en halve minuut, beetje jammer want het klinkt weer ouderwets lekker. “Believe” en “Personal Jesus” volgen, de nummers zijn zoals gebruikelijk catchy maar mist de echte scherpte die de band toch wel kan verzorgen. “Inside of Me” is een semi ballade waar ook een deel in gerockt (moet) worden, dit soort nummers lijken veelal een verplichting maar had ook prima zonder het rock stuk uitgewerkt kunnen worden.

Tijd voor iets heel anders, een Santana Supernatural sound in “Do You Really Want to Hurt Me, het nummer had namelijk prima op die plaat gepast in het straatje van Smooth ft Rob Thomas en Put your Lights on ft Everlast. Het nummer kent veel diepte en het gitaarspel straalt. Iets dat ik niet had verwacht op dit album dat er toch wat lef zou ontstaan en buiten hun standaard boekje gespeeld zou worden.

3dd

“Riders on the Storm” hoort ook echt tot een van de beste tracks op de langspeler. Het nummer begint semi akoestisch met gitaar en Brad’s stem, waarna drums en bas toegevoegd worden. De ballade blijft de gehele speelduur fier overeind staan en maakt de plaat zeker compleet. Tijd voor weer wat meer power in het korte nummer “Love is a Lie”, lekker uptempo en gewoon lekker spelen. Het nummer is weinig bijzonders, maar titeltrack “Us and the Night” is weer een krachtige track die erop volgt. Het nummer zit goed in elkaar en klinkt vol energie. Het nummer is een zomerhit in the making, hopelijk slaat hij op de festivals aan. Lekker opbouwend en uptempo, maak er nog een toffe video bij en de hit potentie is hoog. Afsluiter van het geheel is “Fell From the Moon”, een rustige track die je met een goed gevoel weer naar het begin van de plaat stuurt, want op repeat zetten is toch wel een must voor deze plaat.

3 Doors Down is terug van nooit weggeweest, al duurde het wel eventjes tot deze plaat het daglicht mocht zien. De band laat met Us and the Night horen dat ze er nog altijd toe doen en ze toch echt tot de top in hun genre behoren, hoe “slecht” ook de albums in de charts scoren. Dat deze plaat niet dezelfde records zal breken zoals in hun Seventeen Days/3DD periode staat vast, maar “Aim for the moon if you miss you may hit a Star”.

De plaat komt op 11 maart uit en is natuurlijk verkrijgbaar bij de betere platenzaak.

Programma Paaspop met laatste namen volledig

Persbericht: Schrijf je nu in voor Guts & Glory