Review: A Great Big World – VanVelzen – Fridolijn

De donkere dagen van het jaar zijn alweer aangebroken, nog maar slechts een weekje en het gekkenhuis dat December heet begint alweer. Tijd om een aantal albums te reviewen die tijdens de sint of kerst niet mogen ontbreken op de verlanglijstjes.
Ja deze post is even iets anders dan de SharQ Bite’s of album reviews, de komende periode komen er nog meer albums uit dus wie weet komen er nog meer van dit soort berichten.

agbw
Als eerste wil ik de nieuwe A Great Big World onder de aandacht brengen, deze band komt met de opvolger van hun succesvolle debuut “Is There Anybody Out There?” uit 2014, ruim ander halfjaar later is het tijd voor “When The Morning Comes”. Een album vol heerlijke popnummers, twaalf in totaal. Wie in de donkere tijden graag iets vrolijks en lichts wilt horen is dit album, welke twaalf dagen geleden verscheen, een must have. De band is wellicht in Nederland nog wat onbekender maar met de hit “Say Something” wist het toch de zesde plek in de charts te bereiken, al bleef het daarna wel heel stil. Zonde want ook deze plaat kent dit soort schoonheden, zoals de track “Oasis” welke door een rustig ritme pakkend is en is de piano zoals altijd een belangrijk instrument bij de sound van het duo. Voor wie een echte ballade wilt horen zit goed bij “One Step Ahead”, maar verkies je toch liever uptempo zet dan het heerlijke “Kaleidoscope” of single “Hold Each Other” aan want je krijgt meteen een brede glimlach op je gezicht.

vanvelzen
Het tweede album is de nieuwe plaat van VanVelzen, Call It Luck, verscheen op vrijdag de dertiende maar brengt zeker geen ongeluk voor de zanger. Met alweer zijn vijfde album laat hij na drie jaar weer zien dat hij bij de grote in ons land behoord. Zijn unieke sound en stem laat je al snel meebewegen op de muziek. Meezingen is in deze, niet al te ingewikkelde songs, ook zeer zeker snel mogelijk. Opener “Phoenix” is daar meteen een goed voorbeeld van wat dan ook meteen de toon zet voor het album. De alweer zevenendertigjarige zanger weet met dit album zijn eigen grenzen te verleggen en zijn muziek naar een volgende trap te brengen. Zo zijn “If The World’s Coming to an End” en “Ocean Wide” twee tracks die boven alle andere lijken uit te stijgen, de nummers zitten perfect in elkaar en weten je te raken. Het wordt tijd dat deze zanger een groter platform gaat krijgen en de roem krijgt die hij verdiend.

fridolijn
Wie dit jaar toch voor iets totaal anders wilt gaan heeft genoeg aan het album van Fridolijn van Poll. Haar album “Catching Currents” is vanaf nu verkrijgbaar en met slechts acht liedjes een beetje aan de korte kant, maar dit vergeef je haar snel zodra je het album begint te luisteren, ze pakt je namelijk direct in met haar betoverende stem. De nummers zijn uitgebalanceerd en lijken zich te bevinden tussen herfst en winter. Vergeet niet mensen, dit talent komt gewoon uit ons eigen land, haar vocale kwaliteiten en de nummers zijn van extreem hoog niveau en doen me een beetje denken aan de prachtige liederen die bijvoorbeeld Sarah McLachlan voorbrengt, maar dan met iets meer soul en jazzy invloeden. De single “Whimsical” verscheen in augustus al maar is zeker een must hear als je nog niet overtuigd bent van het aanschaffen van dit album.

Live Review: Epic Metal Fest – Klokgebouw Eindhoven 22-11-2015

Persbericht: Peter Pan Speedrock (NL) kondigt afscheidstournee 2016 aan