Review: Aeverium – Break Out

Aeverium

Aeverium_Break_Out_CoverEr is een vernieuwde band opgestaan in de female & male fronted metal wereld. Na de helden van Lacuna Coil, de nieuwkomers Amaranthe is er nu Aeverium. Een Duitse band die klaar is om door te breken. Het album Break Out is nu verkrijgbaar en zal metal liefhebbers gaan bekoren.
Het album trapt meteen af met hetgene waar ze het beste in zijn, keiharde riffs afwisselen met fijne samenzang van frontvrouwe Aeva Maurelle en frontman Marcel Römer. Het is een herkenbare sound waardoor het meteen zeer aangenaam klinkt in het gehoor. De productie lag in handen van The Rock Station, de Recording studio van Sander Gommans in Reuver. Ja, je leest het goed, mijn eigen Reuver, metalcity! “Break Out” en “Distrust” kicken samen heerlijk af en zijn heerlijk meezingbaar wat altijd wel helpt tijdens de live shows. De band trad al eerder op met MaYaN in de Schakel te Reuver waar ze voor te weinig mensen hun muziek ten gehore brachten, maar inmiddels staat de band als een huis en zullen vele zieltjes snel gewonnen worden. Zeker tijdens de komende tour waar de band met Xandria de planken zal delen. “Departed” haak hier goed op in. De muzikanten zorgen ervoor dat er veel diepte en afwisseling in de plaat zit. Een zeer goede mix door Sander waar niemand achter raakt maar ook zeker niet overdosis veroorzaakt. Een zeer goede balans die goed door de speakers komt.

“Heaven’s Brurning (Harvest Time)” begint donker en laat ijzersterk bas werk van Lars Dannenberg je gehoor in komen. Marcel zingt met gruizige stem en laat de afwisseling in zijn vocalen ten goede komen van de track. De talentvolle zanger heeft al de nodige meters erop zitten maar toch brak hij nooit Aeveriumecht door, wat zonde is want met deze diversiteit mag het echt wel aan een groter publiek getoond worden. Ook Aeva laat van zich horen in de track, de hoogte die deze vrouwe haalt komt zeer sterk door en verveeld je daardoor niet. De nummers “Endless Space” en “Do You Remember” volgen waardoor je al over de helft van de originele plaat bent. Beide zijn heerlijk catchy en brengen een fijne concert vibe met zich mee. Tijdens het optreden in Duitsland waar ik de band zag bleek al dat ze vol energie zitten en klaar zijn voor het grote werk. Hiermee wordt dat nog maar eens flink onderstreept. Een ballade mag natuurlijk niet ontbreken, of wel maar toch staan ze er op tegenwoordig, zo is “The Ground Beneath Your Feet” de slow song van Aeverium. ElvellonDe prachtige stem van de frontvrouwe betovert en je waant je even in het sprookjesbos van de Efteling. Het sterkte van deze track is dat de hij nooit fullforce gaat, iets wat je bij de meeste bands wel hoort gebeuren, erg fijn om te horen dat deze track fijn klein blijft.

“Rest in Peace” en “The Other Side” rocken daarin weer heerlijk door waardoor de hardere vibe weer wordt opgepakt en door gaat zoals je mag verwachten. Beide nummers zijn een inleiding naar “What Are You Waiting For” de track met niemand minder dan Amanda Somerville. Deze Reuverse dame heeft een grote erelijst op haar naam staan en is een zeer graag geziene gast door de schrijver van dit stuk. Haar stem kan iedereen inpakken en ze weet altijd wel hoe het maximale eruit te halen. Zo ook in dit stevige rock nummer, waar ze de ruimte krijgt om te schitteren. Als laatste staat “To Live Forever” op de langspeler. De track heeft met een ruime zes minuten ook de eer om tot langste track bekroond te mogen worden. Hij wordt opgebouwd, gevormd, gebruikt en is een showcase voor waar toe de band in staat is. De rust de kalmte maar ook het grootse, het ruwe en rauwe komt erin voor.

Voor de liefhebbers die nog niet genoeg kunnen krijgen van dit geweldige album staan er op de deluxe editie ook nog drie bonus tracks in de vorm van Unplugged versies van “Distrust”, “Heaven’s Burning (Harvest Time)” en “The Ground Beneath Your Feet”. Een fijne toegift die zeker niet misstaat! De plaat is vanaf nu te koop via de bekende kanalen en via de site van de band.
Wie ze graag live wilt zien kom dan naar een van de clubshows met Xandria of zelfs naar de album release show in Viersen, daar zal namelijk ook My Propane aantreden! Ook staan ze later dit jaar op Castle Rock in Mulheim a.d Ruhr een heel tof festival!

Review: The Pendulum's Motion - More Than This EP

Live review: Paaspop Day 1, 3-04-2015