Review: Afterpartees – Glitter Lizard

Tekst & Foto’s door: Sharik “MCSharQ

DVERS

PrintEen Limburgs bandje trekt het gehele festival seizoen rond zonder album en nog niet helemaal afgeronde songs en toch slaat het aan bij een steeds groter wordend publiek. Terecht want deze band gaat gewoon volle vaart vooruit. Afgelopen week werd de cd dan daadwerkelijk online geplaatst en was meteen album van de week op 3voor12. Om het nog even compleet te maken, ze stonden dit weekend op Eurosonic/Noorderslag waar ze vriend en vijand verraste met ijzersterke shows. Ook bij 3FM zijn ze erg geliefd en dat is natuurlijk voor de Limbo’s alleen maar juiste duw in de goede richting van de faam.

De frontman van de band Niek heeft een zeer herkenbaar stem geluid wat een grote plus is voor deze band. Zo trapt het album af met “Loverboy Loco” waarin de vrolijke rock muziek centraal staat. Wanneer Niek zich bij de band voegt is het meteen duidelijk dat de match compleet is. Een funky groovy rock band met grauwe rauwe rokerige stem van Niek, een totaal plaatje. De energie pompt vrolijk door in “Power Animal”. Met opgewekte “padapa’s” is het nummer lekker mee te zingen en swingen. Voor wie de heren nog nooit live heeft gezien zal de overdosis energie hen misschien wel DVERSverrassen. Vooral de frontman vindt ieder hoekje van het podium en de zaal met gemak.

Zo springen we naar de volgende track “Gucci Ballad” rockt er lekker in. Met catchy gitaar sound en sterkte drums van Youri is het nummer een van de sterkhouders van het album. Dit is wie de Afterpartees zijn. De mix tussen ruw en subtiel zit hierin verpakt. “Candy Colour Wearin’ Weirdos” is buiten een geweldige titel een strak en statisch nummer. Rake klappen door de drummer en scherpe gitaar klanken vormen het nummer. Niet de beste track van de plaat.

Het nummer “Bathroom Floor” volgt en wijkt ligt af van de rest doordat er lekker piano klanken mee klinken in de achtergrond van het optimistische nummer. Vrolijkheid straalt er weer vanaf en de zanger kan er hyper op mee stuiteren. De bass klinkt door de hele plaat strak en steady mee. Zo ook de gitaren die hun eigen weg bewandelen maar perfect in het plaatje passen. “Wonderwall” overbrugt het gehele album even in een korte anderhalve minuut. Een apart 70s klinkend nummer. Gelukkig rockt de band daarna in een van hun beste nummers “Girls Like You” is alles wat je maar kunt wensen. Als dit niet gaat aanslaan binnen nu en korte tijd is Nederland echt doof aan het worden, of hun smaak aan het verliezen. Een echte festival hit!

_DSC7544

“First/Last” is een nummer dat vooral live moet gaan groeien. Pas na een paar keer te luisteren komt de schoonheid mij ter oren. Een nummer dat van begin tot eind goed in elkaar zit maar zonder bijzonderheden wel erg fijn is. Wederom “Wonderwall” maar nu (Drowning). Weer zo’n hoogtepuntje. Een heerlijke track met volle snelheid en kwaliteit. “Lilly” gaat daar lekker op voort. De band knoopt alle touwtjes met gemak aan elkaar en de afwisselde tempi zijn aangenaam.

“Stuck on the Nightshift” staat als voorlaatste op de plaat. Het nummer is zeer minimaal in geluid en de zanger klinkt er breekbaar. Er wordt op een dunne lijn gelopen tussen faal en geniaal. Door het in perfectie uit te voeren kies ik voor het laatste. Waar de gehele plaat uptempo en krachtig klinkt is dit nummer een keerzijde daarvan. Wat is er eigenlijk te vertellen als de afsluiter “Red Bull” heet. De jongens uit Limburg vliegen in het nummer. Nog een keer wordt er vol gas gegeven en met een gemak van een band die al alles lijkt beleefd te hebben maar toch is dit pas het “echte” begin voor ze. 2015 is hun jaar.

De plaat is vanaf morgen verkrijgbaar bij de betere platenzaak!

Review: Elvellon – Spellbound

Live Review: Hammerfall - Essigfabrik Koln 18/01/2015