Review: Alestorm – Sunset on the Golden Age

Tekst: Sharik “MCSharQ”
Foto’s: Perskit Alestorm

alestormEr verschijnen veel metal reviews op deze blog, excuses daarvoor, echter is de diversiteit gelukkig volop aanwezig. Ditmaal een fijn stukje tekst over de nieuwe Alestorm plaat.
Alestorm vaart alweer de nodige jaren mee in de Metal wereld en is een uniek stukje piraten Metal van hoog niveau.
Het nieuwe album heet Sunset of the Golden Age en is uitgebracht onder de vlag van Napalm Records. Het platenlabel heeft in tegenstelling tot het grote NuclearBlast meer bands onder de vlag die minder het populaire opzoeken.
Een mooi feit want zo heeft deze band al jaren succes met bijzondere muziek.

Eind vorig jaar kwam er een fijne live plaat van het vijftal uit en nu is het tijd voor nieuw studiowerk.
Er staan tien tracks op de plaat(ja hij is ook verkrijgbaar op vinyl!) en heeft een speelduur van een kleine vijftig minuten. Dit komt mede door twee lange uitschieters want de “normale” tracks komen met moeite over de vier minuten heen.

Met titels als “Watch The Plank”, “Drink” en “Quest for Ships” is het overduidelijk wat je te wachten staat en zo geschied. Opener van het vierde studiowerk is Watch the Plank, begint met trompetgeschal en drums. Een heerlijk begin die daarna overvloeit in een leuke gitaarsolo. De snelheid zet meteen de toon voor de rest van het album. Een piratenschip op volle vaart, op weg naar een nieuwe verovering. “Drink” volgt en heeft de vibe van een oud System of a Down nummer. Het nummer zal zeker goed aanslaan tijdens de festivals die de band zal bezoeken deze zomer, tevens goed voor de bier omzet.

Magnetic North begint zachtjes en “folkish”. Een typisch zeemanslied waarin een Quest wordt bezongen met een diepere ondertoon. Met een 90’s spelletjes achtige intro kicken we 1741 (The Battle of Cartagena) in. Niet eens het langste nummer met een speelduur van meer dan zeven minuten. De vrolijkheid spat er vanaf en wordt ondersteund door een fluitist. Het voelt soms aan als een Sabaton track wat helemaal niet slecht is. Een echte “war” song die je in een episch geluid meevoert. Soms wat rommelig, maar tja niets aan te doen want dat is in ieder alestorm2gevecht wel eens het geval. “Mead From Hell” en “Surf Squid Warfare” volgen en gaan lekker verder op de ingeslagen weg.

“Quest for Ships” is weer lekker speedy en klinkt lekker vrolijk met een accordeon in de gelederen. De Schotse band weet een goede balans te vinden tussen het verhalen vertellen en de belangrijkheid van de muziek. Dat merk je in alle nummers maar ook in de opbouw van het album. Voor de festivals zal het belangrijkzijn dat er veel plezier van het podium zal afstralen en er flink gezopen wordt. Andere nummers zijn meer geschikt voor de locaties indoor als de band op een solo tour vaart.

“Wooden Leg!” is tekstueel zeker niet een van de sterkste op dit album maar wel veel fun! Vandaar ook vast dat uitroepteken erachter. Gelukkig is er nog veel meer humor op het album en wel in de vorm van “Hangover” een heroïsche cover versie van  Taio Cruz ft Flo Rida’s hit. Ik denk dat de tent gesloopt gaat worden tijdens deze plaat. Maar er is nog een track over om de tien vol te krijgen en dat is niets minder dan “Sunset on the Golden Age” itself. De titeltrack van het album is een episch einde van maar liefst 11.26 minuten. Voor wie van langslepende, meeslepende, verhalen houdt is dit een unieke plaat.

Al met al is het weer een fijn werk geworden van de Schotten. Alestorm bewijst alweer dat zij bestaansrecht hebben en ondanks het gevonden “niche” in de metal wereld die “pirate” heet een leuke verandering op het menu zo nu en dan. Wil je het nieuwe werk live horen dan kan dit onder andere op 5 oktober in de Dynamo te Eindhoven.

Het album is vanaf heden verkrijgbaar via de online shop van Alestorm of via Itunes

Review: Eluveitie – Origins

Live Review: Schollenpop Scheveningen 02-08-2014