Review: Alter Bridge – The Last Hero

13710537_10153980285588558_3789832429033727318_o

Voor liefhebbers van Alter Bridge is het waarschijnlijk geen grote verrassing dat de band dit jaar met nieuw materiaal komt. Sinds het in 2004 uitgebrachte debuut, One Day Remains, lijkt de band strak om de drie jaar met een nieuwe titel te komen, en dus ook in 2016. The Last Hero, het vijfde album van de band, wordt in oktober wereldwijd uitgebracht.

13882584_10154000665173558_6731724836147313458_nZelf omschreven als “hard rock juggernaut”, werd Alter Bridge in 2004 geboren uit de as van de band Creed, die vooral bekend werd met de hit “Higher”. Gitarist Mark Tremonti, bassist Brian Marshall en drummer Scott Phillips recruteerde zanger/gitarist Myles Kennedy, destijds van de band Mayfield Four, als frontman en Alter Bridge was een feit. Twaalf jaar en vier albums/wereldtours later is de line-up ongewijzigd en heeft de band een enorme schare aan loyale fans opgebouwd. En dit terwijl de leden van de band ook regelmatig participeren in tal van zij-projecten, waarvan Kennedy’s samenwerking met Rock legende Slash en Mark Tremonti’s solo werk het bekendst zijn.

Maar nu dus The Last Hero, met als losse rode draad het thema “de held” in zijn diverse aspecten: onder andere frustraties om het chronische gebrek aan helden, het verlangen naar fatsoenlijke leiders die “ons” weer hoop geven, het gemis van helden van weleer en het cultiveren van moed en natuurlijk de held die jij voor jezelf zou kunnen zijn. Het epos The Last Hero heeft een speeltijd van iets minder dan 67 minuten en bevat 13 zeer gevarieerde nummers met alle aspecten die je ondertussen van de band zou kunnen verwachten, alleen net weer iets meer en mogelijk beter.

Het album begint met het epische Show Me a Leader, met een sfeervol intro dat voor mij een futuristische Spaghetti-Western vibe heeft. Snel volgen de kenmerkende tandem van gepassioneerde vocalen, zware gitaren, ronkende bas en diepe drums die de rest van het album veelal domineren. Tekstueel speelt Show Me a Leader in op de huidige onrust in de wereld met betrekking tot het tekort schieten van de politiek en het kan dan ook geen toeval zijn dat dit nummer zo vlak voor de verkiezingen in de VS als single is uitgebracht. Een dergelijke boodschap met een intelligente tekst èn een pakkend refrein? Petje af.

Het stevige The Writing on the Wall gaat over de waanzin met betrekking tot het ontkennen van de huidige millieu-problematiek. Ook hier zijn imponerende riffs goed vertegenwoordigd, net als in de volgende track The Other Side. Hierna volgt de tweede single My Champion, wat mijn inziens een typerend opbeurend Alter Bridge nummer is: toegankelijk en positief. Het biedt een interessant contrast ten opzichte van de in vergelijking wat duisterdere voorgangers op het album. Poison In Your Vains volgt min of meer hetzelfde principe, maar het dramatische Cradle To The Grave en Losing Patience zijn weer wat ernstiger in toon.

This Side of Fate neigt weer naar de dramatische, progressieve kant, met bijzonder fraai gitaarwerk. De ballad You Will Be Remembered bouwt op geraffineerde wijze van een sober intro/eerste couplet naar een vol refrein, wat ik een bijzonder knap staaltje song-schrijven en productie vind.

Crows on a Wire is weer lekker hard, gevolgd door het lichtere Twilight. Island of Fools en de titeltrack The Last Hero sluiten het album op gepaste wijze af.

Al met al vind ik The Last Hero een zeer fijn album en een mooie aanvulling op het eerdere werk, goed uitgebalanceerd geluid. Het duurde echter wel even voordat alles goed bij mij registreerde. Het vorige album van de band, Fortress, is één van mijn favorieten van de afgelopen jaren: van begin tot aan het einde pareltjes van composities en integere teksten. Mijn verwachtingen voor The Last Hero waren dan ook bijzonder hoog en heel eerlijk gezegd was ik in eerste instantie niet zo weggeblazen van het nieuwe materiaal als ik had gehoopt.

13528328_1090103174379079_1738472501093973572_o

Maar na een aantal luistersessies moet ik toch concluderen dat The Last Hero een zeer waardige opvolger is van Fortress. De sound van Alter Bridge is op dit album net iets pittiger dan op de voorgangers, maar het lijkt er op dat de zwaardere excessen van hun sound zijn afgevloeid naar Mark Tremonti’s solo band Tremonti. Ook opvallend is dat Tremonti’s backing vocalen net iets minder prominent aanwezig zijn dan op eerdere albums. Toeval? Waarschijnlijk niet.

The Last Hero is een absolute must voor Alter Bridge fans en liefhebbers van alles wat hard, maar ook melodieus is. Het schijfje ligt vanaf 7 oktober in de betere platenzaak of op Apple Music. In November start de band een tour door Europa en op 10 november zijn ze te zien in de HMH in Amsterdam.

Persbericht: Alice Avery luidt de herfst in met nieuwe single en clip ‘Obsessed’

Persbericht: Nu-metalgrootmeesters Korn (USA) naar 013 met supports HELLYEAH en Heaven Shall Burn

Edo