Review: ALUMNA – ENTER

alumna** Vanaf nu is de plaat ook te beluisteren op 3voor12!**

Altijd opzoek naar de nieuwste muziek, altijd bezig zijn met muziek en nieuwtjes binnen deze wereld, maar soms heb ik ook even hulp nodig daarbij. Tips van vrienden of een website die je attent maakt op een nieuwe band, act of release. Maar daarnaast komt het ook regelmatig voor dat bands mij mailen met nieuwe muziek en dat mag nog veel meer gebeuren hoor!

Zo ook deze band, ALUMNA, mailde mij met het verzoek om eens naar de nieuwe plaat te luisteren. De bedenkster achter de plaat, ENTER, is niemand minder dan Diede Oosterveen. Zij heeft met haar creatieve brein deze mooie, unieke, plaat opgebouwd. Samen met drummer Joost le Feber en producer Jurriaan Sielcken heeft ze afgelopen zomer deze plaat opgenomen en gaat ze hopelijk binnenkort heel veel optreden in de meest gave tenten!

Het album bevat elf tracks en is voor iemand zoals mij, die van hardere muziek houdt, natuurlijk al snel te rustig maar dat geeft helemaal niets, want het straalt een en al mooiheid uit en zorgt ervoor dat ik ook eens even bij kan komen. De plaat is vanaf de opener “LIFE” meteen op het juiste pad. De sferische droomachtige muziek die je gehoor binnendringt, is van bijzonder hoog niveau en uniek in zijn soort als het Nederland betreft. “DIRT” en “ECHOES” gaan hier lekker in mee en met “DIFFERENCE” hoor je de heerlijke eenvoud terug op de plaat. De sound die er gecreëerd is geworden in een boerderij klinkt er namelijk erg goed in door. Het geeft de langspeler een extra boost mee dat diep in je lijf binnendringt.

De langste track op de plaat is “NICOLE”, het is een experimenteler nummer worden waarbij de gitaar en electro elkaar vinden. Waarna er een kort intermezzo volgt met de titel “#”, wat ik wel weer een geniale titel vind. “PERT” en “EVELINE” volgen, waarvan laatst genoemde de eerste single van de plaat is geweest die eerder dit jaar onderstaande videoclip opleverde.

Nog maar drie nummers te gaan, spijtig genoeg want het album is echt heel fijn om te horen. Wellicht niet z’n wild album als wat ik gewend ben maar niet minder mooi daardoor.
“GROWING”, “STROKE” en “5TH PASSION” zijn de afsluiters van de plaat en liggen in de lijn van verwachting. Prachtige vocalen begeleid door eenvoudig maar strak gitaar en drumwerk.
Het album blinkt echt uit hierin, de eenvoud wat de kracht is van het werk. Laat de teksten en de stem het werk doen maar wel met zeer goede begeleiding en draagvlak. Het creëren van dit soort albums is zeer te prijzen, soms vind ik het te commercieel worden in de wereld, maar gelukkig zijn er muzikanten zoals Diede die zich hier tegen verzetten en hun eigen weg kiezen en dan zoiets moois afleveren!

Het album “ENTER” is vanaf 10-10-2014 te koop via de online wegen en in een kleine schaal te koop op vinyl via de website van de band.

Review: Slipknot - .5 The Gray Chapter

Review: The Mothmen – Last Astronaut EP