Review: Amariszi – Nine Balkan Nights

Amariszi

amarisziVoor wie van een lekker feestje houdt is er nu een geweldige plaat uit. Een van de festival sensaties van vorig jaar presenteert aan de wereld hun album “Nine Balkan Nights”. De mix van Balkan/French/rock&roll/dans werkt geweldig op podia en is door de catchy sound zeer aanstekelijk. De band ging vorig jaar op tour en nam tijdens deze trip hun shows op zeer hoge kwaliteit op waardoor deze cd ontstaan is. Door een succesvolle crowdfunding lukte het de band om de cd komende week dan ook daadwerkelijk uit te brengen en nemen ze een vogelvlucht in hun muziek carrière.

Met een intro die vloeiend overgaat op de opener van de plaat, “Overkant”, begint dan ook meteen op deze manier. Met de vocalen van zangeres Merel Simons, die dit nummer vrolijk in het Nederlands zingt. De frisheid van de band straalt eraf. Vodkavrouw begint met oosterse klanken die opgaan in de Balkan geluiden. De gitaar neemt een lekker ritme aan waarna de stem weer zich toevoegt. Met een Wende Snijders achtige stem prestatie wordt je helemaal verlieft op dit nummer. De teksten van de plaat zijn erg sterk en dragen de sfeer.

“Sunny Lakes” vertrekt vanuit het niets maar de blazers laten van zich horen. Sterker dan voorheen en dwingender wat het nummer, dat Engelstalig is, een fijne vibe meegeeft. De accordeon is een fijne toevoeging in de bandsetting wat meer diepte geeft aan de performance. De band is uniek door zijn samenstelling en klankcombinatie en dat merk je aan alles op deze langspeler.Amariszi

Voor wie bij Caro Emerald de sfeer wel leuk vind maar toch iets mist komt met deze plaat aan zijn trekken. De mix tussen alle stijlen en de energie in combinatie met vrolijkheid werkt ook op “El Macedonie”. De Franse tekst geeft een extra boost aan deze vrolijke track. Met de eenvoudige maar catchy klanken zal een festivalpubliek snel ingepakt en overtuigd worden.

“Dik Man” wordt instrumentaal afgetrapt en klinkt zeer overtuigend in de mix. De bandleden krijgen de ruimte om te “shinen” en vullen elkaar moeiteloos aan. Alweer over de helft van het album aangekomen met de track “L’oiseau”. De Franse ballade op dit album klinkt prettig om even bij te komen van de drukke klanken. De gitaar en de prachtige stem van de frontvrouwe is even genoeg. Waarna de blazers zachtjes zich toevoegen. De accordeon en drum claimen rustig aan ook hun plek en zo groeit het nummer uit tot een fijn werk.

AmarisziWeer terug naar de Engelse teksten, “More Than Flowers” is een vrolijk opgewerkt nummer waar je heerlijk mee kunt rondspringen. “Ne Esterim” volgt en is een zeer gevoelig sferisch nummer geworden. Met een strak en kort ritme geeft het een hoog dans gevoel bij het nummer. Zo wordt de eenvoud van de muziek nog maar eens blootgelegd en laat zien dat je een tent op zijn kop kan zetten door deze twee nummers bijvoorbeeld maar ook “Tavce Gravce”, het langste nummer van de plaat, is een zeer instrumentaal en basic nummer geworden waardoor het eenvoudig mee te volgen is door de toeschouwer. Lekker hoog meezing gehalte voorop!

“Hai Digi” is een van de onverstaanbare nummers op het album maar door de accordeon en het heerlijke ritme te vrolijk voor woorden! Ongelooflijk hoe de plaat zo eenvoudig in elkaar overvloeit want opeens zit je in “Mahalageasca” dat een heel swingende track is geworden waar de dansliefhebbers onder ons heel blij van zullen worden. De verschillende ritmes en overgangen in de track maken het namelijk heel erg melig maar daardoor extra leuk en dat zomaar nog net voor het einde van het album! Want met het zeer bekende “Rakia” is de afsluiter dan toch echt daar. Een al met dertien nummers, 51 minuten, mag de band toch zeer trots zijn op hun tweede langspeler! Voor wie al eens bij de show van deze band is geweest weet dat deze afsluiter echt een mega track is en inmiddels de tent al helemaal op zijn kop staat maar dan wordt deze ingezet en wordt de show echt helemaal perfect gemaakt. Een toefje slagroom op een lekker toetje!

Review: Gulpener Geen GeDonder XL Open Air Heerlen - 19/09/2014

Promo: Laura Macri - Viva la Vita