Review: Ancient Bards – A new dawn ending

Tekst: Gerianne Meijer
indexAncient Bards is een Italiaanse symfonische power metal band die inmiddels toe is aan hun derde album. De albums zijn geïnspireerd door Noorse en Japanse (folk)verhalen en de drie albums vallen allen onder de Black Crystal Sword Saga. Dit laatste wapenfeit genaamd A New Dawn Ending is het laatste ‘hoofdstuk’ van het eerste deel in deze saga.

Dat de muziek een verhalende achtergrond heeft is goed te horen in de intro ‘Before the storm’. Openend met een gesproken stuk, groots klinkende toetsen en een epische opzet lijkt het veelbelovend, maar het geheel mist net wat echtheid en een vol geluid. ‘A great purpose’ heeft dat beter onder de knie en klinkt grootser met een mooi koor en snelle riffs. De vrouwelijke vocalen van Sara Squadrani zijn in orde, maar staan wat teruggetrokken in de mix. De aanwezige gitaar klinkt tevens goed en een erg aparte solo geeft het geheel een fijne rand. Daarnaast heeft het nummer een prima opbouw, ondanks dat het misschien net wat te lang is. Het hierop volgende ‘Flaming Heart’ heeft een fijn ritme dat folk invloeden bevat, maar toch lekker metal is. Hier wordt meer ruimte gegeven aan de vocalen, die erg netjes klinken. Het tempo wordt na een tijdje wel weer opgeschroefd, maar het nummer verliest toch wat schwung naarmate het vordert. Tevens is het refrein bol van koren misschien wat te veel van het goede. Bij ‘Across the life’ laat Squadrani zien dat ze veel met haar stem kan, maar de trucjes beginnen op den duur wat te irriteren. Het nummer zelf kabbelt wat voorbij, ondanks dat het prima in elkaar steekt. ‘Showdown’ bevat gelukkig weer een spannende intro en vloeiende vocalen, naast een flink tempo. Het nummer wisselt tussen bombast en zacht en de gitaar en toetsen solo laat de luisteraar opletten. Een van de beste tracks op dit album. ‘Spiriti Liberi’ is weer wat wisselvalliger, met schreeuwerige vocalen en opera stukken. Iets te veel ge- heen en weer voor mijn smaak. De titeltrack en tevens afsluiter heeft een zware piano, veel te overdreven gesproken stukken, grunts en heel veel poespas. Het lang durende nummer moet duidelijk een van de knallers zijn, maar vliegt wat mij betreft te vaak uit de bocht. Jammer, want de band heeft zeker wel goede ideeën.

Aangezien dit mijn eerste kennismaking was met Ancient Bards, kan ik niets zeggen over de vooruitgang van deze band of hoe dit album aansluit op de vorige platen. Wat ik wel kan zeggen is dat de band zeer goede elementen heeft, maar dat die niet altijd weten te klikken. Het geheel heeft iets bekends, maar de band heeft toch ook zeker iets eigens. De sterke vocalen van Squadrani moeten zeker genoemd worden, al zou ik graag zien dat ze minder zou ‘spelen’ met haar stem. Tevens had ik met zo’n naam toch meer folk elementen in de muziek verwacht. Dat gezegd is het album prima kost voor fans van dit genre en als de band wat meer evenwicht weet te vinden en de luisteraar meer weet te boeiend tijdens de langere nummers heeft Ancien Bards een grootse toekomst.

Wil je de band live zien, dan kan dat op Metal Female Voices Fest!
Kijk voor meer informatie hier

Line-up: