Review: Arkona – Vozrozhdenie

620_arkona_cmykTekst: Gerianne Meijer

Het nieuwe album van pagan/folk metallers Arokona, is niet zozeer een nieuw album, maar een re-release van hun debuutalbum. Het album genaamd ‘Vozrozhdenie’ stamt oorspronkelijk uit 2004 en zette de band toentertijd meteen op de kaart, Aangezien ik het origineel niet ken, kan ik weinig zeggen over de verschillen met de huidige versie, maar het zorgt er wel voor dat ik met een fris oor naar deze release kan luisteren.

Wat vooral opvalt aan dit album is dat het geluid erg helder gemixt is. Alle verschillende instrumenten komen waar nodig goed naar boven. Neem de strijkers in ‘Kolyada’ en de fluit in ‘Kdomu-Svaroga’. Tevens wordt het geluid geen brij, ondanks het muzikale geweld. Ik kan me zo voorstellen dat dit bij de eerste release anders was.

Wat tevens kenmerkend is. is dat dit album niet achterhaald overkomt, ondanks dat het inmiddels al meer dan 10 jaar oud is. Het past nog steeds precies in het straatje van de band en als ik niet zou weten dat het een re-release is, was het me niet opgevallen. Alle elementen die Arkona herkenbaar maken, zijn aanwezig: de vocalen van frontvrouwe Masha, ruige gitaarriffs en snelle drums gecombineerd met sfeervolle folk melodieën en natuurlijk de Russische teksten.

Een van de nummers om extra bij stil te staan is ‘Rus;’. Vergeleken met de rest van de nummers een ballad te noemen, maar daardoor zeker niet minder sfeervol. Masha zingt krachtig en met emotie en ik kan me zo voorstellen dit dit live een goede keuze is. Ook ‘Solntsevorot’ is interessant, met de opzwepende melodie en opvallende snelle vocalen. ‘Pod Mechami’ daarentegen valt juist op door de balans tussen hard en zacht. Let bijvoorbeeld op het samenspel tussen de fluit en de gitaren, erg goed gedaan.

Afsluiter ‘“Zov Predkov’ is krachtig door gesproken woord en het instrumentale geweld wat daarop volgt. Het eindigt met een spooky deuntje, wat intrigeert en net even wat anders is dan anders.

Dit is zeker een album wat de fans horen te hebben, maar ook voor nieuwe luisteraars of geïnteresseerden is het een aanrader. Alle nummers steken goed in elkaar en hebben een balans tussen sfeervol en ruig. De (nieuwe) mix zorgt ervoor dat alles fris klinkt en laat op de goede momenten de juiste elementen stralen. Complimenten voor deze release, of hij nou nieuw is of niet.

Persbericht: Finalisten Nu of Nooit 2016 bekend!

Persbericht: Soulzanger Myles Sanko zoekt leden voor Venlo Soul Choir