Review: Arkona – Yav

indexTekst: Gerianne Meijer

Een paar jaar geleden verraste het Russische Arkona mij op Metal female voices fest met hun energieke en krachtige optreden. De folk metal maakte vooral indruk omdat het zo goed aansloeg op de toeschouwers en het al gauw een groot feest werd. Daarna heb ik uiteraard wat nummers van de band beluisterd, maar geen wilde echt zo goed pakken dat ik me aan een heel album heb willen wagen, tot nu. De band heeft sinds kort een nieuw album genaamd ‘Yav’ en dit leek me een goed moment om deze band weer eens een kans te geven.

Opener ‘Origination’ begint met een resonerend ‘ohm’ en het geheel klinkt goed afgerond en sfeervol. Aangevuld met onheilspellend gefluister, een donkere gitaar rif en een stevige opbouw heeft dit nummer een zeer stevige basis. De zang van Masha ‘Scream’ die eroverheen gaat is vol passie, maar had wat mij betreft wat zuiverder mogen zijn. Het nummer wordt gaandeweg steeds chaotischer en een fijne opzwepende gitaar is door het geheel heen verweven. Ik lijk wat doominvloeden te kunnen herkennen, wat niet onprettig is. Het einde maakt er een mooi rondje van, ook iets wat ik wel kan waarderen in de muziek.

‘On guard of new aeons’ laat wat meer de stampende folk kant van de band zien die live zo pakkend is. Dit nummer heeft een vlotte opening en een snelle ritmesectie met daarover het gebrul van Masha. Met een lekker pakkend einde is ook dit nummer goed te doen. Ook het hierop volgende ‘Serbia’ is meeslepend. Het geluid is vol, de opbouw goed en met rollende en beukende drums en opvallende toetsen staat het muzikale gedeelte als een huis.

‘City of Dreams’ laat een bijna balladesque kant van de band zien met vrouwelijke en mannelijke cleane vocalen. Het nummer is folky en ligt wat minder zwaar op de maag dan de rest van het album. Neem als voorbeeld ‘The Witch’ dit nummer heeft een ritmisch begin, maar naarmate het vordert wordt het steeds chaotischer en geeft het weinig houvast. Arkona gaat soms zo hard tekeer, dat de folkinvloeden echt nodig zijn om het geheel wat nuances te geven. Dit is gelukkig wel het geval bij de titeltrack. De gitaar is mooi verweven met de achtergrondgeluiden en er is zelfs iets van een refrein te herkennen. De mix is hier wederom erg vol, maar de aparte solo breekt hier gelukkig doorheen, waardoor de lange track wat draagelijker wordt.

Yav is niet een album wat je moet luisteren met een vol hoofd. Het metalgedeelte van deze band zit in de wat hardere hoeken (ik hoor zeker invloeden van doom en black) en dit in combinatie met de erg aanwezige screams maken de nummers vaak chaotisch en onoverzichtelijk. Het folk gedeelte snijdt hier op wat fijne momenten goed doorheen en de nummers waarin dit gebeurt zijn dan ook beter te verdragen. Van de stampende folk een paar jaar geleden hoor ik weinig terug, daarvoor in de plaats gekomen is harde, rauwe folk metal die wel alsnog met veel passie gebracht wordt. Een must voor fans en voor eenieder die hun folkmetal graag wat harder en serieuzer heeft dan de gemiddelde band in het genre.

Website band
Facebook band

Line-up