Review: Avalance – Glass Silver Lining

Foto door: Nabil Nazri(Perskit Avalance)

ava33

avaAls een aanmerende wind boven water begint het album Glass Silver Lining van de band Avalanche; het is een kille maar zachte start van iets moois. “Plaster Saint” knalt er namelijk meteen keihard in met scherpe gitaren en fijn gegrunt. Draai je speakers maar harder open want de dreun uit je sub woofer knalt er heftig uit. Weer een metalcore bandje op mcsharq.nl, ja hoor! Waarom niet?
Verschil met vele anderen is dat dit bandje uit Singapore komt en een eigen geluid meebrengt in het album.

Kammal Vojodi op grunts en zang perst er een aardig potje lyrics uit en is vol energie op “Two Years”. De band klinkt strak en vooral de drums van Hydhir Ramli knallen er flink doorheen.
Om even iedereen voor te stellen; de band bestaat uit vier leden. Cashvin Christopher bespeelt de bas en Irfan Ramli de gitaar. Het album klinkt soms erg rommelig, mede doordat de snelheid erg verschilt tussen de nummers. Zo is de overgang naar “American Nightmare” erg plots en onverwachts. De nummers zijn algeheel gezien kort maar krachtig. Het nummer maakt goed gebruik van de gitaarriffs die meer diepte geven tussen de grunts door. Het nummer “A Grandeur Hoax” begint meer symfonisch en is met uitzondering van de intro het kortste nummer van de plaat. Met vernieuwde energie gaat de band tekeer als beesten. Het drumwerk is zeer sterk op het gehele album. De vocalen mochten iets strakker maar zijn zeker niet te min.

ava2

“Headlights” is een samenwerking met Rebecca Hammond en te omschrijven als een mix tussen de harde kant van de band en de rust en kalmte die ook in de intro te beluisteren was. Het album bevat tien tracks en is met 35 minuten een prima lengte voor de plaat. “Hound Days” en “Cold Fever” breken allebei door de vier minuten-grens en zijn beiden prima nummers, maar door al het geweld vallen ze minder op. Mijn tip voor de Hydhir is dat hij echt aan z’n clean vocals moet werken. Deze laten namelijk af en toe nog te wensen over ondanks de rauwheid die erin zit. “All of Me” is de voorlaatste track van het album en begint een beetje schimmig met een stem op de achtergrond die steeds dichterbij lijkt te komen. Het nummer knalt daarna heerlijk erin en laat goed zien wat de band kan. Alle kanten worden wel meegepakt. Een heerlijk diverse track binnen de kaders van de metalcore. Het laatste nummer “1203 Blvd ft Zachary Britt” is een leuke samenwerking met de gitarist van de Australische band Dream on, Dreamer. Het nummer is wat mat en rustiger maar gaat op zijn tijd lekker te keer.

Het album is een goed stukje metalcore werk geworden die prima binnen de gestelde kaders past. Leuk dat er een band uit Singapore nu eens wat meer aandacht krijgt. Hopelijk wordt het binnen het genre opgepikt en gaan de jongens eens lekker de wereld rond touren als support act bij een van hun grote voorbeelden.

Merch

Review: Enemy of Reality - Rejected Gods

Review: Sir James – My Love The Drunk