Review: Avantasia – Ghostlights

avaDe belangrijkste release voor komende maand is natuurlijk Avantasia, met een Europese tour Maart en April zullen vele niet kunnen wachten op het moment dat dit album het levenslicht gaat zien, en terecht! Tobias lanceert bijna drie jaar na The Mystery of time een nieuw werk met de titel Ghostlights. Ook dit jaar weer verschillende gastartiesten die meewerkten om het album een succes te maken. Jørn Lande, mag zoals altijd niet ontbreken maar ook oudgediende, ze deed al tijdens het begin “The Metal Opera” mee, Sharon den Adel (Within Temptation), maar ook Michael Kiske en Marco Hietala mogen niet ontbreken.

De openingstrack van het album Mystery of a Blood Red Rose werd als een voorproefje al online geplaatst en de fans wisten weer niet waar ze aan toe waren. Dat het geen Metal Opera zou worden leek meteen duidelijk maar de rauwe kent zoals we hem kennen van Tobias werd te veel aangesproken volgens velen. Gelukkig is 29 januari het wachten over en zullen de fans horen dat dit album toch echt heel erg sterk is. Want als tweede staat meteen het langste nummer van de plaat klaar, Let the Storm Descend Upon You, waar Jorn Lande, Ronnie Atkins en Robert Mason als gast vocalisten aan het werk mogen. Het nummer stuurt je meteen alle bekende Avantasia kanten op, heerlijk genieten in ruim twaalf minuten. De wisseling tussen de vocalen is heerlijk en werkt zoals altijd erg sterk. Een strak en sterk ritme houdt het gehele nummer levendig en verveelt geen minuut.

Om even een pas op de plek te maken na al dat geweld staat The Hauting op de tracklist, het nummer begint rustig aan met pianoklanken en de stem van Dee Snider (Twisted Sister). Die rust moet natuurlijk niet te lang duren dus wanneer Seduction of Decay begint het meteen een stuk donkerder. Geoff Tate (Queensryche) mag aan de slag tijdens dit nummer en zijn hogere stem laat deze goed afwisselen met Tobias zijn stem. Het nummer blijft voor mijn smaak echter iets te lang door kabbelen en kent weinig snelheidswisseling, je kunt er aardig je hoofd bij mee knikken maar That’s it.

Titelsong van het album gaat gelukkig een stuk rapper van start. Ghostlights is een van de sterkere werken op de plaat mede hierdoor. Wellicht komt dat ook wel door de twee power vocalen die eraan mee werken, Michael Kiske en Jørn Lande zijn natuurlijk wel te scharen onder de top in de metalscene. Met scherpe gitaarspel door niemand minder dan Sascha Paeth is het nummer heerlijk uptempo van begin tot eind. Door naar Draconian Love met Herbie Langhans (Sinbreed), het nummer klinkt weer een stuk donkerder dan zijn voorganger en die wisseling in stijlen maakt het album erg divers klinkend. Een sterk punt voor Avantasia natuurlijk altijd wel geweest. Soms worden probeersels een heel album of zelfs trilogie. Niet altijd even sterk maar ach, smaken verschillen.

ava2

Master of the Pendulum, hoe toepasselijk dat Marco Hietala (Nightwish) daarin meedoet, was voor mij lange tijd favoriet op de plaat maar deze is inmiddels ingehaald. Het nummer, natuurlijk uptempo, klinkt overweldigend bij de eerste paar keer als je hem luistert. Marco’s scherpe stem past daar goed bij en wanneer de vrolijkheid het nummer in knalt kun je je zeker voorstellen dat deze track live een concertzaal laat ontploffen. Wie het album koopt om Sharon te horen zingen is bij tracknummer acht aan het juiste adres aangekomen. Isle of Evermore mag zijn dan haar stem laten weerklinken. Een rustig en kalm nummer tussen twee powertracks. Sharon en Tobias zingen een prachtig duet, helaas had ik meer verwacht en had het nummer zo op een Within Temptation plaat kunnen staan. Er gebeurt helemaal niets.
Gelukkig gaat het weer helemaal de goede kant op als Babylon Vampyres van start gaat. Het nummer waar Robert Mason (Warrant) aan mee doet heeft een veel te catchy refrein waardoor het niet meer uit je hoofd gaat en hoe vreemd dan ook tot een van mijn favoriete tracks doorgeschoven is. Het nummer duurt ruim zeven minuten en zolang het tempo hoog is kun je niet stil zitten. Live gaat dit nummer het dat ervan af blazen.
Wisseling, alweer, van de wacht want Lucifer neemt die kracht helemaal weg als de kalme en rustige pianoklanken van Michael Rodenberg het nummer inluiden. Gelukkig is daar niemand minder dan Jørn Lande om het nummer nog te redden. Zijn stem is zo onwijs sterk aanwezig dat hij hem ook solo prima had kunnen vertolken, Tobias is een schim zo tegenover deze powervocaal.

Op de standaarduitvoering zijn we alweer bijna aan het eind gekomen, nog maar elf minuten schoon aan de haak te gaan. Gelukkig is de plaat via Nuclear Blast in vele vormen verkrijgbaar waardoor je vele bonus nummers tegemoet kan zien als je de luxere uitgave(s) koopt. Unchain the Light waar Ronnie Atkins (Pretty Maids) en Kiske aan de bak mogen. Het nummer zet nog even de zeilen bij om de vaart weer op te pakken. Dit duurt iets langer in het slotstuk A Restless Heart and Obsidian Skies waar Bob Catley (Magnum) aan mee werkt. Nog een keer een opbouw naar een episch einde.

De plaat is vanaf 29-1-16 verkrijgbaar en bij de betere platenzaak natuurlijk. Koop de Digi-album en krijg er een tweede live album bij. Wie liever kiest voor de super deluxe versie kan vele extra’s verwachten.

SharQ Bite: Down in Norway - Niet Ademen

SharQ Bite: Witchcraft - Nucleus