Review: Ben L’Oncle Soul – À coup de Rêves

benjpg
Je tweede echte plaat maken is altijd lastig voor een muzikant. Bepaalde verwachtingen zijn namelijk al geschept door je debuutplaat, nu moet je daadwerkelijk presteren onder druk. Sommige maken dan een keuze om snel een album erna uit te brengen om de eventuele hype vast te houden andere, zoals bijvoorbeeld Typhoon, maken de keuze om op alle gemak een album te ontwikkelen. De rust die daar dan terug in is te vinden kan vaak tot veel meer bewegen dan een snelle opvolger. Met nummers zoals Seven Nation Army(cover van The White Stripes) en Soulman knalde Ben in 2010/2011 de hitlijsten in en werd direct een internationale ster. Nu bijna vier jaar later is zijn tweede plaat dan daadwerkelijk af. Vorig jaar kwamen al Hallelujah!!! En Entre un Homme comme vous als single uit en eerder dit jaar wisten ook You got my Back, Ailleurs en So Hard to Find de radiostations te bereiken. Echter is nu de langspeler, met elf tracks, dan daadwerkelijk uitgekomen.

Walk the Line is de opener van de plaat en begint lekker rustig waarbij de stem van de Fransman sterk naar voren komt. Het gemak waarmee hij zijn soulstem gebruikt is van een unieke kwaliteit. Hallelujah!!!(J’ai Tant Besoin de Toi) staat als tweede op de plaat en is veel swingender en past in het bekende repertoire van de zanger. Een echte hit is het echter niet geworden buiten de landsgrenzen van zijn vaderland. So Hard To Find volgt en kent, muzikaal, een veel sterkere ondergrond maar hierdoor wordt de zanger soms iets wat overstemd door de muzikanten. Het feit dat in de track veel verschillende klanken te horen zijn maakt het niet beter. Met een zwaar blazers ensemble begint de track Ailleurs waardoor het nummer een zware bijklank krijgt. Dit in tegenstelling tot Carry Me dat juist heel soul vol klinkt maar lichter van aard is. Het nummer wordt strak afgetikt door de drummer en past veel beter bij de stem van de frontman.

Op de helft van het album aangekomen heeft Benjamin Duterde een kort nummer geplaatst. Waar de overige nummers ruime drie a vier minuten voltooien is dit nummer met twee en een halve minuut de kortste track van het album. Een swingend nummer dat er lekker in knalt. “Lord We Know” zou prima werken als je het album op vinyl hebt en dit nummer de B kant aftrapt. “À coup de Rêves”, de titeltrack van de plaat, neemt je mee in de dromen van de zanger. Het dromerige nummer komt er sterk over en is een echt festival nummer waarbij iedereen zal mee gaan doen.

“You Got My Back” volgt en slaat meteen de snelheid weer uit de plaat. Na twee overheerlijke nummers is deze track veel rustiger en wordt weer veel plek gegeven aan de band. Niet verkeerd om de balans tussen de band en zanger altijd te behouden, echter mag de zanger wel meer de frontman zijn. Een sferisch nummer is het daarin tegen wel weer geworden dat in een rokerige kroeg op de achtergrond prima werkt. Wacht op Mij kon zomaar de titel zijn van een Jan Smit nummer maar als het vertaald is naar het Frans leg je de associatie niet meer direct. “Attends-Moi” is een heerlijk soul nummer geworden waar de contrabas de overhand heeft genomen. Een prachtig mooi liefdes liedje dat zeker tijdens de clubtour vele vrouwenharten zal veroveren. “Simply Beautiful” volgt als nummer tien op de plaat, een feature met niemand minder dan Keziah Jones. Deze grootheid is een echt voorbeeld voor Benjamin en is natuurlijk een zeer grote eer om met hem te mogen samenwerken. Het nummer is mede hierdoor een van de beste tracks op het album. Al laatste is er een wat meer experimenteel nummer toegevoegd. “Quelques Mots…” is een semi akoestisch nummer waar samenzang en eenvoud voorop staat. Met eenvoudige tools verzorgt de Benjamin nog eenmaal een prachtnummer voor de zomerse na-avond.

Het album A Coup de Reves is vanaf nu verkrijgbaar via platenzaak of Itunes.

Live Review: Papa Roach - TivoliVredenburg Utrecht 28-08-2014

Review: Counting Crows - Somewhere Under Wonderland