Review: Billy Hill – Billy Hill

Foto’s: Perskit band

billyhill2

Dan kom je uit Arnhem, noem je je band Billy Hill en ga je heerlijke folky country pop rock maken. Ik denk dat niet heel veel bands dit kunnen zeggen, laat staan doen. Deze band wel, met hun debuutalbum “Billy Hill” hebben ze een prima werk afgeleverd. Iets meer dan vijftig minuten word je voorzien van vrolijke, zware en diepe klanken met Lisa Jansen als frontvrouwe aan het roer.

billyhillDe openingstrack “Texan Housewife Blues” zet de toon met de uptempo sound van de band, die juist op de tweede track “Still Human” even gedimd wordt. De stem van de zangeres klinkt krachtig en zeer flexibel. Ze kan alle kanten op met haar stem en dit vult de band goed aan. Met een sterke drum ritme bouwt de track op tot een schitterend einde. “Jimmi” is weer een track met wat meer snelheid en een strak gitaar spel word het nummer catchy. Een dansje mag dan zeker niet uitblijven als dit nummer live gespeeld wordt. Het klinkt af en toe erg braaf waar het best wat ruwer/rauwer zou mogen.

Met een pakkende intro van een minuut begint “Crying out for Rain” country style. Wachtend op een toffe scene uit een western film is wat je dan verwacht. Het ritme is zeer herkenbaar, het wachten is nog op de cowboy op zijn paard over de prairie galopperend. Voor de nummers wordt de tijd genomen “Julia” duurt met zes en halve minuut niet eens het langst. Het nummer is een van de sterkste nummers op de plaat. De rust en kalmte die het nummer uitstraalt is pakkend en is een echt luisterliedje. De eer van langste nummer gaat ook niet naar “The Best Part” met bijna zeven en een halve minuut. Wederom een prachtig rustig nummer met een geweldige koor die body geeft aan het refrein. Ondanks de geweldige gitaarsolo trekt het nummer zich wel erg lang, tempo klimt weer omhoog in “Somebody There”. Swingend nummer dat even een lekkere afwisseling geeft na de luisterliedjes.

“Whiskey Avenue” is een klein lief nummer welke prima gaat passen op de achtergrond in een toffe kroeg. Met een hele fijne contrabas, zacht gitaarspel en de sterke zang van Lisa. Rauwer klinkt het nummer “Route 666”. Het nummer voelt krachtig aan maar is desondanks niet het sterkste werk. Als afsluiter klinkt “Midnight in Arnhem”. Tevens winnaar van het-langste-liedje-op-de-plaat-prijs. Bijna acht minuten tikt het nummer aan. Een langzame opbouw naar de nacht door de frontvrouwe begeleid door rustig gitaarspel. Het nummer kent ook nog eens een viertal aan gast musici waaronder Jeroen Verberne op trombone en Katharina Gernert als achtergrond vocaliste. De band staat als een huis, de hele plaat lang, ze weten elkaar goed te versterken en aan te vullen.

Bands zoals Billy Hill zijn er niet heel veel in Nederland en deze stap is gedurfd maar kan zomaar goed uit gaan pakken. Ze kunnen wellicht niet ieder festival naar hun hand gaan zetten maar de juiste clubs, kroegen en unieke setting optredens kunnen deze band laten shinen. Hopelijk ga ik ze snel eens ergens live zien om te horen of het sterke werk van de plaat ook live zo gaat klinken.

Het album is te koop via de site van de band en zit verpakt in een prachtig vormgegeven casing met mooi artwork in het bijgevoegde boekje.

SharQ Bite: Kamchatka - Long Road Made of Gold

Rouge United Videoclip(s)