Review: Blake Shelton – Bringing Back the Sunshine

blake

Een van VS’s grootste country artiest is terug met een ijzer sterk album.
Blake Shelton is niet alleen een van de coaches bij The Voice in the USA maar heeft ook een geweldige muziek carrière voor en achter zich. Dit is alweer zijn negende studio album en heeft onder het Warner Bros label heeft hij al miljoenen platen verkocht waarvan de meest recente, Based on a True Story uit maart vorig jaar, maar liefst 1.3miljoen exemplaren van in Amerika verkocht.

Nu is hij dus terug met een nieuw album waarmee de trend waar hij een paar jaar geleden mee begon verder wordt doorgezet. De country stijl blijft overheersen maar er wordt meer rock doorgevoerd waardoor het zachte tintje wat je toch vaak in het genre hoort er met scherpe klanken wordt afgehaald. Veel toegankelijker voor een groter publiek en dat slaat natuurlijk goed aan. De titeltrack van het album is meteen de opener en hierin is het meteen duidelijk dat bovenstaande dus vrolijk wordt doorgezet. “Neon Lights” klinkt toch alweer meer richting het old-school country gevoel waarbij ook zijn trouwe fans worden bediend. De zanger werkte de afgelopen jaren al met vele grootheden of nieuwe talenten, niet alleen in The Voice, maar ook op dit album zijn weer twee samenwerkingen te horen. De eerste is met Ashley Monroe, een opkomende zangeres die goed aansluit bij de rock stijl. Ze lanceerde vorig jaar haar tweede plaat, “Like a Rose”, en gooide hier hoge ogen mee in de charts. Ver hoefde Blake, voor het duet “Lonely Tonight”, niet te zoeken naar haar want ook zij zit in het Nashville schuitje van Warner Bros.

“Gonna” en “A Girl” volgen en zijn heerlijk rustige tracks geworden, met echte Nashville invloeden, die goed werken en niet veel nodig hebben om sterk uit te kunnen pakken. Vooral laatst genoemde is met eenvoudige elementen blake2een van de sterkste tracks op het album. Ook de liefdes liedjes worden natuurlijk niet overgeslagen en zo komen de teksten als “Your Lips Taste Like Sangria” ook opeens voor. Je moet er maar op komen. Dit juist in tegenstelling tot het stoere “Buzzin’ feat RaeLynn”. De zangeres deed mee aan het tweede seizoen van The Voice en was onder de hoede van Blake waarbij ze in de kwartfinale eruit vloog. “Just South of Heaven” is weer een rustiger nummer waarbij de fijne stem van de zanger weer goed naar voren komt maar ook de band laat weer eens goed horen waarom zij van topklasse zijn. Dit is ook goed hoorbaar in het zeer mooie “I Need My Girl”. Ik ben wel blij te horen dat er iets meer is afgestapt van de doorgeslagen rock kant maar toch hoor je de invloed van het tv programma goed door, waar toch veel rockmuziek in voor komt.

“Good Country Song”, wat een titel weer, maar een mooie eer aan de muziekstijl. Beetje zinloze tekst zo nu en dan maar ach, het is hem vergeven. De eenvoud maakt het mooi is een prima kopje waar ie onder kan vallen. Gelukkig is de ballade “Anyone Else” weer een stuk beter en voordat je het weet ben je alweer bij de laatste track “Just Gettin’ Started” wat weer een vreemde titel is voor de laatste track. Blake heeft toch wel een dosis humor, niet alleen tijdens de tv shows maar dus ook op de nieuwe plaat.

Hij is vanaf nu verkrijgbaar in Itunes of bij de betere platenzaak! Voor de liefhebber zeker een aanrader, voor de nieuwkomer in het genre is wellicht een eerder album (zoals Red River Blue of Based on a True Story) beter.

Review: Emil Landman – Colours And Their Things

Review: Herman van Veen – Kersvers