Review: Bliksem – Gruesome Masterpiece

Check foto’s van de band hier!

Bliksem is terug met een nieuw prachtwerkje, ditmaal met de titel Gruesome Masterpiece. De band uit België wist al eerder te overtuigen door clubs op hun kop te zetten wanneer zij live aftrapten. Vol energie staan deze dame en heren altijd op het podium en met hun grauwe en ruwe metal is het Female Fronted genre een breedspectrum gebleken.

bliksemZo ook weer als deze plaat begint met “Crawling in The Dirt” is het meteen raak, een dikke vijf minuten vliegen voorbij met schreeuwende gitaren, prachtige vocaal en rake klappen van de drummer. De band is groeiende, niet alleen in hun kwaliteit maar ook steeds meer mensen haken aan wanneer ze de muziek live brengen. Zo staat er een Belgium Metal tour op het programma waar ze onder andere met Diablo Blvd en Evil Invaders het podium gaan delen. Vol speed gaan ze door met “Kywas”, een van de snelste nummers op het album. Door de kracht van Peggy, de frontvrouwe, is het op geen moment overdone of onverstaanbaar haar stem is de afgelopen jaren gegroeid en zeer herkenbaar geworden.

Zo is ook goed te horen in de volgende twee songs op het album “Room Without a View” is wat belgiumruwer terwijl ze in “Mistress of the Damned” zacht en kalm zingt. Deze diversiteit zorgt ervoor dat de sound bijna uniek blijft. Er zijn niet veel bands die op dit niveau dit soort muziek maken. Heerlijk om te horen dat de zuiderburen weer een prachtplaat rijker zijn.

Verder met “The Hunt” waar een heerlijke gitaarsolo de schijnwerpers pakt, het nummer vloeit voorbij maar staat echter een beetje in de schaduw van wat komen gaat. “Morphine Dreams” is namelijk met een dikke negen minuten een uitblinker op het album. Ondanks dat het nummer niet vol doorgaat laat het zien dat deze vijf muzikanten elkaar goed aanvoelen en elkaars maximum weten eruit te persen. Met deze lengte van de track is het dan ook goed mogelijk om iedereen even te laten shinen en te laten zien dat deze band niet enkel snelle en ruwe liederen maakt maar juist de details begrijp.

Toch wel een beetje humor dat van het bovenstaande een deel wordt bewezen wel zo te kunnen zijn want met het kortste nummer van de plaat is “Twist The Knife”, snel ruw en een grote moshpit zal volgen. “Barbaric Nation” en “Fucked up Avenue” volgen, waarvan laatstgenoemde een heerlijke track is die op volle snelheid doorgaat en mede door de catchy sound een van het albums beste nummers voor de buitenwereld gaat zijn. Een promo voor de nieuwe fans die nog even moeten inkomen en zeker live een topnummer.

Als afsluiter van deze 52 minuten duren plaat staat “Out Of The Darkness”, een nummer welke niet klinkt zoals zijn voorgangers. Een beetje verdwaald op het eind wellicht maar daardoor niet minder lekker. Een andere sound, een beetje meer de classic feeling wellicht.

De plaat is vanaf heden verkrijgbaar in de betere platenzaken of natuurlijk te beluisteren op Apple Music. Wil je de band live zien dan kan dit tijdens de Belgium Metal tour welke Den Bosch, Leiden, Deventer, Leeuwarden en Sittard aan zal doen.

Live Review: Tad Morose - Spirit of 66 Verviers (BE)

SharQ Bite: 21 Octyane - 2.0