Review: Brainpower – Determination

brainpowerDe brain is terug van nooit weggeweest. Gert-Jan deed geweldige dingen midden 90’s en 00’s waarna het voor het grote publiek erna wat stiller werd. De meeste kennen hem via de hit Dansplaat maar wie verder durft te kijken ziet dat deze man een held is en met zijn Nederlandstalige debuutplaat de hiphop in ons land veranderde. Met de beats en skills van DJ TLM tourt hij nu al jaren langs podia, festivals en theaters. Hij is nu op tour met niemand minder dan Jorgen Raymann, twee leeftijdsgenoten die een mooi programma op de planken brengen in het theater.

Determination telt negen Engelstalige tracks en is een werk dat er mag zijn. Vele zullen eerst moeten wennen aan de overgang van taal maar de liefde en de beat die blijft bestaan. Opening en titeltrack zet hier een goede basis voor neer. “People” is daarin catchy en pakt voor het festival publiek vast beter uit. Het liefdes liedje “Troubled Soul” is een eenvoudige klassieker. Rustige beats met een duet met zichzelf en een gast zanger voor het couplet, iets dat Brainpower vaker deed in het verleden met bijvoorbeeld Lloyd ( de Vierde Kaart).

Diepere bastonen klinken in mijn gehoor bij de vierde track “Pot Thoughts”. Een track die in de titel al duidelijk laat zien waar het over gaat. Zijn veelzijdige gedachten onder invloed laat een leuk en humoristisch kijkje nemen in het brein. Het muzikale talent van zowel Brainpower als TLM staat natuurlijk vast want nu ook weer wordt eenvoudig een klassieke sound uit hun mouw geschoven. “Rock” is dik, heerlijk en met een onnavolgbare rap overheersend in kwaliteit. Helaas wordt er in het refrein er gewerkt met veel echo/scratch/filters.

“Don’t let go” een feature met Keith John heeft een Spaanse sfeer met gitaren en geklap. Een minder nummer op de plaat door de diversiteit die buiten het totaal plaatje gaat. Het rustige maar prachtige “Play Happy” volgt de track op. De tederheid en de liefde weerklinkt als de rapper de woorden uit zijn mond krijgt. De piano begeleiding klinkt moodish en staat de lyrics op de juiste manier bij.

“From the Art” klinkt weer lekker hard door de speakers. De bastonen overheersen met een clap-kick sound is alles weer uit op een gruwelijke lyrics. De klassieke vibe overheerst op de meeste tracks waar ik erg blij van wordt. Als afsluiter van het geheel weerklinkt een vrouwenstem waarna “Time to Fly” begint. Vertellend begint de rapper dat zijn verleden bepalend is voor wie hij is geworden en dat muziek leven is. Zoals ook in eerdere teksten naar voren kwam. Zwak en sterk tegelijk.

De plaat is inmiddels al te koop en voor de liefhebbers zeker een must have op vinyl!

Live Review: Elvellon EP Release Party - Bollwerk 107

Interview: Nightwish's Marco Hietala