Review: Breaking Benjamin – Dark Before Dawn

BB1

Voor de meeste van de lezers zal Breaking Benjamin een onbekende band zijn, toch zijn de heren al sinds 1998 bezig met muziek maken en hebben ze een nu een nieuwe, inmiddels hun vijfde, plaat uitgebracht Dark Before Dawn, de opvolger van Dear Agony uit 2009 alweer. Dit mede door wisselingen in de band en strijdt om de band naam. In 2014 werd er uitgekeken naar een nieuwe line up in bandleden en start aan een nieuw era. Frontman Benjamin Burnley vormde een volledige band om zich heen afgelopen jaar en samen gingen ze aan de slag voor een nieuw werk. Morgen is het zover en ziet de plaat het levenslicht.

BB2Het is een zeer sterk werk geworden met een echte intro (Dark) en outro (Dawn) track, waar zie je dat nu nog. Openingstrack “Failure” kwam eind maart al uit als single en sloeg direct goed aan in thuisland America waar ze zelfs de eerste plek mee bereikte in de Mainstream rock charts. Want dat is ook waar de band thuis hoort, een hardere (moderne) rock welke niet doorslaat naar metal. Ook de tweede track op de plaat “Angels Fall” stond al eerder op het internet te beluisteren als single. Het nummer rockt er heerlijk op los maar slaat nooit door na “te” hard voor een rock track. Een stadiumrock sound en goed gelaagde gitaar klanken zorgen ervoor dat het zeer goed luisterbaar is voor iedereen. Een van de beste tracks op het album is “Breaking the Silence”. Een dikkere baslaag erin zorgt voor een fijne mixture in de plaat. Met een rauwe grunt part erin krijgt het nummer een stevigere body ten opzichte van zijn voorgangers.

Even wat rustiger aan met “Hollow” waar het drumritme het overneemt van de gitaren. De stem van de frontman is wellicht niet uniek te noemen maar zijn power en stijl is modern en zorgt voor een zeer sterke basis. Waar 3 Doors Down, een van mijn favoriete bands, de hardste kant van rock eigenlijk nooit opzoekt schuwt deze band dat totaal niet. Zet ze op een festival en ze krijgen met gemak het publiek mee. Hopelijk komt die dag er ooit nog dat ik erbij ga zijn. “Close to Heaven” rockt hier ook lekker op door, gebruikmakend van een catchy sound en met de drie gitaren is het een zeer stevige track ondanks de rustigere sound zo nu en dan om balans te vinden.

Het nummer “Bury Me Alive” klinkt daar integen weer direct een stuk harder, een beetje zoals Godsmack het vroeger ook deed, met een stevige onderlaag en grauwe en rauwe vocalen daaroverheen. De track zou zomaar op een OST kunnen belanden van een film of serie. “Never Again” laat je heerlijk mee zingen met de band en is eigenlijk te gemakkelijk voor ze. Een regelrechte hit track waar hopelijk nog een videoclip bij uit gaat komen. Niet uitdagend voor de band maar wel heel erg lekker.
Dit in tegenstelling tot het harde “The Great Divide”, mijn favoriete track van de plaat. Door die hardheid te gebruiken en de softe kant van Benjamin er tegenaan te leggen zorgt ervoor dat de mix je laat mee deizen op een heerlijk refrein. Raampjes open, volume op vol open en meezingen maar!

“Ashes of Eden” is de langste track op de plaat en blijft net onder de vijf minuten, iets wat ook weer wat zegt over de overige tracks. Echte rock nummers zonder iets bijzonders te moeten doen en gewoon netjes 3-4 minuten durend. Met twaalf nummers op de plaat komen ze net niet bij de driekwartier uit. Prima tijd voor deze plaat. Het nummer laat de frontman uitblinken en is de band enkel begeleidend bedoeld. Speciaal klinkt het wel met strijkers erbij waar deze eerder niet echt hoorbaar waren.
Als afsluiter is “Defeated” een prima keuze. Nog een keer knallen voor de outro met de sound die de hele plaat al hoorbaar was.

Breaking Benjamin is terug en zet zich met deze nieuwe plaat nog steviger neer in het rocklandschap van Amerika. Of de Europeanen dit succes ook hier gaan overnemen betwijfel ik wel een beetje en dat komt meer door “ons” dan door hun want met deze plaat is de band klaar voor een grootste doorbraak aan het vaste land. Hopelijk zien ze de kans schoon om binnenkort met een (grotere) naam naar Europa te trekken en hier een nieuw verhaal te beginnen.
De plaat is natuurlijk verkrijgbaar via iTunes of via de betere platenzaak.

SharQ Bite: Luca Turilli's Rhapsody - Prometheus Symphonia Ignis Divinus

Speedfest #10 pakt uit met ijzersterk programma: