Review: Breathe Till Dawn – Careful & Careless

Tekst: Sharik “MCSharQ”
Foto’s”: Perskit Breathe Till Dawn

btd3
Laten we de cd eens anders beginnen dan andere zouden doen, een mix van sferische, dubstep achtige klanken gemixt met strijkers. Beter dan dat kan ik het gewoon niet btdomschrijven.
Deze nieuwe band uit Toledo, Ohio Amerika maakt “Female Fronted Orchestral Pop Rock” zoals ze het zelf noemen. Een typisch Metal Female Voices Fest bandje zou ik het eerder omschrijven. Met een leuke mix tussen grunts, stevige(re) gitaren en leuke drums. De frontvrouw Melinda Darling(slechts 16 jaar!) vormt samen met grunter Jake Richards(22) de voorhoede van de band. Vorig jaar augustus opgericht en nu leveren ze hun eerste album af. Een acht track tellende verlengde EP vind ik het eerder. In slechts 24 minuten laat de band prima zien tot waar ze in staat zijn. Zeker nog niet op een hoog niveau maar wel zo geproduceerd waardoor het zeer aangenaam is om naar te luisteren!

“Start Anew” is de opener die dus zo bijzonder klinkt waarna “Worst in Me” er meteen lekker inbeukt. Alle kanten worden meteen belicht waardoor je weet waaraan je begint. btd1Dertien in een dozijn maar toch wel weer lekker. “Stubborn” doet me denken aan het oudere werk van Paramore met een schattige maar sterke vrouwelijke vocalen. De tweede stem laat je denken dat er nog een meid in de band zit wat niet het geval is. Een prima oplossing om de track wat meer diepte te geven, hier en wat foutjes te bespeuren in het gitaarwerk maar ach, het is de debuutplaat.
“Dear Nightmares” begint lekker op een vrolijke noot waardoor ik het toegestroomde publiek alweer lekker mee zie huppelen. Ja want dit bandje zou prima in een Dynamo te Eindhoven in het voorprogramma van Tonight Alive kunnen staan. Een toffe dreun zorgt voor het intro van “Candle Lit Smile”. De opgebouwde snelheid in het album wordt behouden en zorgt er soms voor dat het  een beetje rommelig begint te klinken. Maar even daardoorheen luisterend hoor je een fijne dubbele bass met catchy riffs. Wellicht hierdoor pakt het album zeer positief verassend uit.

btd2Voor wie van Paramore, Tonight Alive en Follow you Home houdt is dit zeker een aanrader. Kort maar krachtig album wordt vervolgt met “Kingdoms”. Opeens begint het als een echte serieuze plaat te klinken waarmee de band zich volledig bewijst. Een volledige track die van begin tot eind heerlijk in de oren klinkt en als volwaardige single gebruikt zou kunnen worden. In “Ashes” wordt zanger Jake weer optimaal gebruikt waardoor je hebt gevoel krijgt dat je hem de afgelopen tracks gemist hebt, wat niet het geval was. De band groeit gedurende de plaat zeer en profileert zich sterk met hun debuut. Het album wordt afgesloten met “Just Breathe”. Een piano intro opent de track zachtjes en de nog ruwe stem van Melinda komt er voorzichtig bij. Een echte “Evancescence” ballade want ook de band wordt nog later in de track toegevoegd waardoor het echt zachte vervaagd in een rock/pop track. Niet slecht gedaan maar ik wacht nog op de band die de ballen heeft om gewoon rustig verder te gaan!

Al met al een goede debuutplaat waar de, nog jonge, band trots op mag zijn. Nu is het aanpakken en doorgaan! Met een Vans Warped Tour ticket inzicht kan een doorbraak op korte termijn niet uitblijven. Blijf deze band in de gaten houden en like hun facebook!
Wil je de band aan een succesje helpen vul dan nu de poll in en zorg dat ze daadwerkelijk op de Vans Warped Tour mogen spelen!

Review: Blueprint – Respect The Architects

Review: Electro Deluxe – Home